Jump to content

Nor-dan 610 "slingrer" ved lav fart

KapteinM

Recommended Posts

Hei,

Jeg har nylig kjøpt en daycruiser av type Nor-dan 610 1999mod med  130hk påhengsmotor og wirestyring. Båten er tung på rattet og den pendler mye sideveis på lav fart (rundt fem knop). Når andre båter kommer tett opp på siden føler jeg at jeg konstant må sitte å ratte for å holde jevn avstand/kurs.

Båten oppfører seg fint når den kommer opp i plan.

Kan det være at jeg bruke powertrim feil? Jeg kjører motor som regel helt ned. Er det noe å hente på å bytte ut gamle wire/tannhjul i styresnekke? Kom gjerne med erfaringer og tips :)

motor.JPG

Redigert av KapteinM (see edit history)

Jeg vil si dette er temmelig normalt på alle båter som ligger litt dypt med hekken - det blir turbulens i vannet bak akterspeilet , og disse strømvirvlene drar båten litt fra side til side.   

De fleste båter går ca rett fram om du bare lar de slingre litt hit og dit , eller om du gir litt mer gass slik at styrekreftene fra motor blir sterkere i forhold til strømvirvlene. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Fin båt!
"Alle" planende båter vingler i lav fart. Min (20 fot) går veldig rett i 5 knop, men vingler mellom 8 og 13 (eller deromkring). Har hørt at flaps kan hjelpe - og vurderer såkalte SmartTabs (billige greier), men er usikker på hvor godt de virker på en 20-foting. Vurderer dem mest for å få båten i plan i lave hastigheter, men hvis det også kunne ta bort en del av vinglinga, hadde det jo vært bra.

Det er lurt å ikke prøve å kjempe så mye i mot. Bare små korreksjoner, eller ingen, er det beste. Jeg har førsøkt å trimme litt på motoren, men det hjelper i alle fall ikke på min båt. Ellers har jeg SeaStar hydraulisk styring og den er kjempelett. Helt super.

Her er en test av SmartTabs (fra 2001).

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-smart-tabs-selvjusterende-trimplan

Som du vil se er det "så som så" på den største båten. Andre igjen hevder at de fungerer fint på "store" båter også. Sannhetsvitnene står i kø på YouTube og ellers på nettet. Men det fins absolutt skeptikere også. Har all grunn til å tro at de fungerer utmerket på båter som er en del mindre enn 20 fot. Et argument som taler for SmartTabs er prisen - som er svært lav i forhold vanlig justerbare. Jeg klarer ikke bestemme meg. Har ikke lyst til å skru på noe som blir en stor skuffelse - om det så bare koster 2 kroner. 

Dette fenomenet er vel også noe som avtar med økt skroglengde. Hadde tidligere en 16 fots skjærgårdsjeep med 90 HK. Den var litt baktung og vinglet ganske godt i sakte fart. Noe bedre når passasjerer satt foran og/eller båten var tungt lastet. Min nåværende båt (25 fot) vandrer også noe fra side til side, men ikke så mye at det er plagsomt. Man venner seg til det og finner balansepunktet der man slipper å korrigere så mye. Har også tidligere hørt tipset om å kjøre flaps helt ned for å bøte på dette. Har litt effekt på min båt, men fjerner ikke vandringen helt. Mener å ha lest at f.eks en Windy 33 Scirocco også vingler litt fra side til side, men at en 37 GM ikke oppfører seg slik. Om det kun er pga skroglengde vet jeg ikke. Med samme motorer burde den største være relativt sett mindre baktung. Kanskje det er vel så viktig?

Kan nok hende du er inne på noe der. Motorstørrelse på båten min er max av tillat, samt at det er en første generasjon firetakt, så vekten er nok høyere enn om det hadde vært totakt (som var vanlig i 1999?). Jeg får vurdere flaps. Jeg må uansett gjøre noe med dødgang i styringen. Var ned å testet litt i går. Jeg kan dra rattet ganske mye til høyre og venstre før jeg får utslag på motor, det hjelper ike på følelsen av mye ratting ;) Vurderer å sjekke status på drev i styresnekke. Noe må jo være slitt. Kan ikke tenke meg at båten ble levert sånn i sin tid...

Hold rattet stille så jevner det seg ut og selv om det vingler frem og tilbake får du en rett kurs med innlagt "slalom".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev 16 minutter siden:

Hold rattet stille så jevner det seg ut og selv om det vingler frem og tilbake får du en rett kurs med innlagt "slalom".

Er nok inne på noe der, men kjører du i en smal led, med mye båttrafikk, så er det jo "fristende", om enn ikke umulig,  å ikke  ratte både til den ene og andre siden. :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...