Jump to content

Skille av batteri, Bep DVSR eller FET isolator?

JonnyBoy

Recommended Posts

Har kjøpt en Marex 280 Holiday, og noe av det første jeg vil se på er strømfordeling ombord.

Dagens løsning er 1x110Ah til start og 2x110 til forbruk.

Bankene er adskilt med en gammel isolator som reduserer ladespenningen inn på batteriene med ca 0.6 volt.

Denne vil jeg gjerne skifte ut med noe nyere og mer effektivt, og spørsmålet er hva som er best: volt-sensitivt rele eller FET isolator?

Foreløpig tenker jeg på en av disse:

Victron Argo FET 100-2

BEP DVSR ladestrømsfordeler

Hva er fordeler/ulemper med disse produktene, og hvorfor bør jeg velge den ene løsningen foran den andre?

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Det finnes så mye info at jeg blir mer forvirret enn informert når jeg søker:giggle:

Men for å stille spørsmålet på en annen måte:

Er det noen som har erfaring med Victron Argo FET som jeg linker til i første innlegg?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

JonnyBoy skrev 1 minutt siden:

Det finnes så mye info at jeg blir mer forvirret enn informert når jeg søker:giggle:

Men for å stille spørsmålet på en annen måte:

Er det noen som har erfaring med Victron Argo FET som jeg linker til i første innlegg?

Ja, har en litt større, 200/3 tror jeg det var. Fungerer som bare det. Aldri angret et sekund på at jeg kjøpte den. 

Har 2 stk ArgoFET i min båt (totalt 5 kretser). Har montert FET inn i flere tidligere båter også. Ser egentlig ingen bakdeler vs rele, bortsett fra at rele kan være noe rimeligere da. FET lar bare strømmen gå en vei uansett, ingen bevegelige deler, ingen releklapring, ingen fintenking for å unngå ønskede effekter ved inn/utsjalting av brytere osv. Et enkelt valg. Er klar over at en del vil være uenige her - Ref maaange tidligere tråder - men det får så være.

Skulle jeg kjørt stramt budsjett hadde jeg kjøpt Biltema VSR som vel er dokumentert og testet grundig i en annen tråd her inne.

Redigert av Fantino (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...