Jump to content

kartplottere går i stykker under drift. Hvorfor


Jomes

Recommended Posts

Hei.

 

Har kjøpt båt nylig. Det elektriske annlegget har ikke fått noen gjennomgang.

Jeg har skillebryter mellom batteriene. 1 batteri til start og 2 forbruk. Saken er,,,ihelgen sluttet min kartplotter nr 2 å virke. Noe skjer med strømmen, men hva.

Jeg kan starte båten både med forbruk og startbatteri. Under drift er lading fra dynamo 14.4 volt.  Min første prøvetur brukte jeg min gamle kartplotter en navman 5600 trur jeg det var.. Denne var det noe som brant i fordi lyset i displayet /til skjerm forsvant. Så den virker men, mørk skjerm, og lukter litt brent .

 

kartplotter nr 2 tok kvelden igår..Standard Horizon cp180i...virket under drift,,,men idag er den helt død. Lukter ikke brent av den.  hva kan det være ??

 

Det er målt strøm i ledningsnettet til plotteren idag. så den får strøm.

 

Kan det være regulator på dynamo ?

 

Eneste jeg har gjort siden forrige eier var å installere temp måler intsrument for kjølevæske. Riktignok koblet jeg den til en ledig + pole på tenningslåsen. Kan dette være grunnen, eller noen som har forslag til hvordan en kan søke eller tips generellt.

 

Noe annet som er rart er at turteller viseren står ikke stille på aktuellt turtall, den danser til laveste og høyeste som den selv vil, slik blei det da jeg installere tempmålerinstrumentet. Noen sammenheng med at plottere blir ødelagt ?

 

 

 

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Kan sikkert være flere ting, men du kan jo begynne med å forsikre deg om at ikke spenningen er for høy. Endel båtelektronikk tåler ikke så mye mer en 16 Volt.

Er det dårlig forbindelse mellom batteri og ladesystem fra motor eller ekstern lader så kan spenningen variere pga dårlig kontakt.

Link to post
Share on other sites

Navman 5600 skal ha driftspenning mellom 11 - 18 volt (ref. manualen), det skal være mye galt i generatoren før at den gir over 18 volt.

Standard Horizon cp180i er beregnet til spenning opp til 35 volt...

 

Er nok ikke sikker på at det er feil spenning som tar utstyret, men uansett så kan man begynne å måle litt for å se hva man finner.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg vet egentlig ikke hva jeg gjorde feil når jeg koblet til tempmåleren. jeg fant bare en ledig plass på tenningslåsen som er pluss. Det var da turtelleren også begynte oppføre seg rart.

Trur jeg trenger litt info om hva som kan ha skjedd hvis jeg koblet feil på tenningslås.

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Fant ut at jeg i alle fall hadde koblet tempmåler instrumentet pluss til den vite kabelen med rød stripe på tenningslåsen som går til starter. Da vil det vel skje noe galt. ? kabel fra dynamo som går til lade lampe var ikke koblet til ladalampa. Men når det gjelder ladalampa, skal den fra dynamo til lampa kobles på der på lampa det står 12 volt?? Og det andre punktet fra ladelampe, hvor skal den kabel gå? til tenningslås eller til batteri ? 

 

Og hva er dette på bildet i rød ring ? Disse to to kablene røde og svarte skal dit. Men virker som begge er pluss ????? Eller en pluss,,og andre signal. Hvordan vite hvem som skal hvor ?

20180507_201236.jpg

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Den giveren er mest sansynlig bare en bryter. Da er det isåfall ett fett hvilken ledning som går hvor. Den ene er nok enten pluss eller minus, og den andre til signal på turtelleren. Hvis det er turtallsvakt.
Men som Havlengt sier. Finn frem koblingsskjema.

 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Trur det begynner å hjelpe litt. Har også kjøpt nye skillebryter.  jeg forstår startbatteri kan få A som avmerket , og batteribank kan få C. Hver

b ryter har hver sin  ledige mutter (pole)  B og D. Eller må jeg skru opp C og A å koble rett på de røde som er avbildet. Og hvor skal oransje ledning? svart er vel jord ?

I samme slengen vil jeg spørre om...ledning fra dynamo til ladelampe var dratt ut. Så jeg har koblet ledning fra dynamo til en pol på ladelampe....men fra ladelampe og ut???? hvor skal den vidre fra ladelampe ? til batteri eller tenningslås ?

 

20180608_202046.jpg.844e24aa9e8f35b0857dbddead0a6bf4.jpg

20180608_202052.jpg

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...