Bruun Startet 4.Juni.2018 Del på Facebook Startet 4.Juni.2018 Har elektrisk tømming av septiktank på ny båten. Tømmer denne under fart på dypt vann. Sliter med å høre når tanken er tom. Lukker opp alle luker, men turtall er uforanderlig på pumpa. Noen som har tips til en innretning som forteller meg når tanken er tom? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Jeg skal til å montere toalettsystem i våres båt, og jeg vurderer å montere på en vacuumbryter som kobles til sugesiden på pumpen. Da stopper pumpen av seg selv når den mister trykket. "Ulempen" er at du da må trykke på to knapper for å starte pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 (redigert) Det beste er vel å montere en tankmåler. Billigst er en flottørbasert måler/giver i tanken. Enklest er en elektronisk på utsiden. Da kan du følge med på selve måleren når tanken er tom. :) Redigert 4.Juni.2018 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Har du en god membranpumpe som tåler tørrkjøring kan du installere ett tidsrele som f.eks aktiverer pumpen ett antall minutt. Eller bruke manuell metoden med ett kjøkkenur/timer. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Fyll tanken, gå 300 meter fra land, stopp motor, start pumpen og stoppeklokke. Nå det bobbler i vannet, stopp klokken. Da vet du hvor lang tid det tar å tømme en tank. Mulig det tar lenger tid om det er mye tung materie i tanken? Som Mix trekker frem, membranpumpe. -har du det, eller annen bråkepumpe? ? i seilbåten har jeg membranpumpe og den hører jeg knapt, selv om motoren er av. I motorbåten er det bråkepumpe, og der hører jeg den stiger hastighet når tanken er tom, i 25 knop. Som det blir nevnt, har du en stille og fredlig membranpumpe, så tåler den tørrkjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Eureka skrev 6 minutter siden: ?Fyll tanken, gå 300 meter fra land, stopp motor, start pumpen og stoppeklokke. Nå det bobbler i vannet, stopp klokken. Da vet du hvor lang tid det tar å tømme en tank. Mulig det tar lenger tid om det er mye tung materie i tanken? Metoden din er god nok den. Under fart vil uansett tanken tømmes raskere grunnet undertrykk, såfremt skroggjennomføringen er under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 - billig er det ihverfall. Kan til og med kjøpe egen stoppeklokke til formålet. Er man gnien, så funker mors gamle egg-koke-ur. For en ting er sikkert, mye i båtholdet er lett å kjøpe, men arbeidet man kjøper seg, les montering, er den største jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Eventuelt få montert inn en sånn giver på toppen med et måleinstrument . Har det i båten og det gir bra oversikt. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
NilsPils Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Jeg hadde flottørmåler i tanken. Det var dømt til å feile etter kort tid. Nå har jeg måler på utsiden av tanken. Den virker perfekt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sayana Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Grobius er det eneste som har funka på drittanken. Flåtører å alt anna må opp å rengjøres regelmessig, å det er drittarbeid. Min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.