PerUlv Startet 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2018 (redigert) Ny båt og ny båtplass fordrer ny fendring. Jeg lurer på om noen har erfaring med Maritim sin bryggefendelist? Sverter denne? Holder den seg i varmen? Den ene siden av båsen har et rundt horisontalt stålrør på ca5m ut til pontongen, tror det er 75mm i diameter. Meget vanskelig å fendre dette. Man kan surre tau rundt. Det gir et ok resultat gitt at naboen er enig. Forrige nabo ble det ikke noe slikt med. Rørisolasjon og liggeunderlag kan også benyttes, men tåler lite. Rørisolasjon spesielt tåler vel knapt verken salt eller sol. Man kan stripse fast en grå biltema fenderlist og håpe på lett berøring og lite gnag. Felles for løsningene er at de kan bevege seg på rundt stål... Finnes det rørklemmer som man kan bruke i A4 syrefast stål? Jeg burde sikkert gå for skikkelige Parma fendre, men de er nokså kostbare. Det er båten også, men... Ideer mottas med takk. Redigert 4.Juni.2018 av PerUlv Spesifisert overskrift (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Har ikke testet den fra maritim, men den ligner veldig på den som er på utriggeren på den ene siden av båsen min. Den er grå. Men lager merker på skroget. Det setter seg gummi fra listen på gelcoaten om båten berører den på vei inn eller ut. På andre utriggeren min er det montert svart Parma-fender i ettertid, da dette var en ikke gangbar utrigger uten gummilist. Parma-fenderen sverter ikke, da den har et klart lag med plast ytterst. Jeg kommer til å spandere parma-fender så snart jeg har fått en permanent plass. Nå skal det sies alt han som har båtplassen ved siden av meg er daglig leder for Parma-plast. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Ttor skrev 8 minutter siden: (...) Nå skal det sies alt han som har båtplassen ved siden av meg er daglig leder for Parma-plast. Da er det vel bare å be om en saftig gruppekjøpsrabatt for brukerne av Norges største maritime forum. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ttor Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Er du medlem i KNBF får du 25-45 prosent rabatt på parma-fender avhengig av mengde. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Supert, takk for svar! Da blir det nok ikke en slik. Parma-plast er jo røffly 30min unna med bil... Litt usikker på medlemskap i KNBF dog, har aldri følt noen tilhørighet dit, men det er klart at 25% er en god rabatt og raskt blir en "båtlapp" eller to. Forsikringen virker umiddelbart dyrere enn IF sin, men den er kanskje bedre.... Jeg får kikke litt... Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Ved nærmere ettersyn ser jeg at det er 70mm lister som fender må festes på. Da er uansett Maritim sin fenderlist for bred. Parma sin 90mm oppblåsbare utgår også, men 75mm burde kunne fungere siden man kan bore hull der man vil. Evt kunne man satt på ett bord som man festet parma på dersom bryggeeier aksepterer det. Var nede hos Maritim i dag, og de har selvfølgelig ikke 75mm. Jeg sliter litt med å ta fri for å kjøre ut på farikken, men vi får prøve... Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Parma-fender monteres med en ekstra list for å gi nok anleggsflate @PerUlv. Listen festes med plast strips. Deretter festes fenderen med rustfrie strips. Se bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Eventuelt kan Parma fenderne bare skrues rett gjennom plasten oppe. Alt etter hvordan det er mulig å feste den ? Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Takk for tips og godt bilde. Er dette en Ø90mm fender? Jeg tar en prat med bryggeeier og finner en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.