Jump to content

Hvordan skaffe seg båtplass i Oslo

Krabben123

Recommended Posts

Hei, jeg er ute etter å skaffe meg en båt, men før jeg skaffer meg en båt så trenger jeg en båtplass. Slik jeg har skjønt det må man skrive seg opp på lister som har rimelig lang ventetid i diverse marinaklubber, men problemet er at man må skrive inn hva slags båt man har, og jeg kan jo ikke kjøpe meg båt før jeg har båtplass, så det blir litt Catch 22. Er noen få annonser ute på finn, men dette er båtplasser som stort sett er til leie for kun noen mndr.

Noen som har noen tips?

Det er ikke overalt det er nødvendig å registrere båttype bare for å stå på venteliste. Ansiennitet kan bygges gjennom rent medlemskap og når du har mulighet for plass søker du basert på de dimensjonene du har på båten du har kjøpt. I Oslo må man vel regne med ca 10 års ventetid hos foreninger på kommunal grunn etc., men det er vel stort sett greit å få plass i kommersielle havner, selv om det koster vesentlig mer. 

Guest Avmønstret#
Krabben123 skrev for 3 timer siden:

Hei, jeg er ute etter å skaffe meg en båt, men før jeg skaffer meg en båt så trenger jeg en båtplass. Slik jeg har skjønt det må man skrive seg opp på lister som har rimelig lang ventetid i diverse marinaklubber,

Normalt er det ventetid på "kommunale båtplasser", dvs foreninger som drives ikke- kommersielt. Det er ventetid fordi det er billige plasser og ofte svært god beliggenhet. 

Såvidt jeg vet har det ikke vært noe problem å få plass i kommersielt drevne båthavner de siste årene i Oslofjorden. Men det er ikke alltid like enkelt å skjønne hva som er en kommersiell havn og hva som er en "kommunal". 

Bruk gulesider kart og kikk litt rundt hvor du kunne tenkt deg å ha båten, se etter båthavner og stedsnavn og google litt for å finne hvem som driver havna. Ring eller send en e-post. Og finner du ikke en plass så nært du skulle ønske så søk "utover" fjorden. Mot Vestfold får du veldig fine områder med både Røyken/Hurumlandet og Tjøme. Mot Østfold får du Drøbak, Son og Hvaler. Så med mindre du skal bruke båten kun i indre Oslofjord så har du mange muligheter innenfor en halvtimes- times kjøring. 

Man må først tegne seg som medlem i den aktuelle båtforeningen.

Derfra så får du greie på alt som gjelder , og om hvor lang ventetid det er for å få fast båtplass. 

Innen den tid (fast båtplass) , så kan du få rabatt / medlemspris på foreningens egne ledige plasser (medlemmer på båtferie?) og andre gjesteplasser.

Det er selvfølgelig mulig du må flytte mye på deg innenfor foreningens plasser , før du får din egen plass. 

Vil også anbefale ferske medlemmer å ha tilgang til båthotell / midlertidig opplagsplass på land , eller alternative båthavner å benytte seg av. 

Det hender som kjent rett som det er at ens egen båtforening (før du har fast plass) er fullbooket og at alle plasser  er opptatt.

Det er aldri noen 100% fast oppskrift , foreninger drives forskjellig. Men det som er sikkert , er at Oslo er meget ettertraktet som havn for fritidsbåter.

Jo mer sentralt , desto vanskeligere / lenger tid for å få fast plass ... 

Redigert av krabbelars (see edit history)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Guest Avmønstret#

Og ja, du må selvsagt ikke forvente å få "fast plass" sånn på flekken. Men det spiller liten rolle med båt, du setter deg på venteliste der du helst vil ha båten så flytter du rundt noen sesonger til du får en plass du ønsker å beholde. 

--

Men nå har jeg kikket på finn.no, er jo masse ledig plasser, så jeg skjønner ikke....??

Det var stort sett aldri noe problem å leie privat mtp tilgang. Det er bare at det blir en del dyrere enn når man har fått fast plass/medlemskap.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Sandkroken ved Ulvøya er privat og har muligens plass. Lå der selv før jeg fikk plass i båtforening. En 24 foter vil koste va 12000,- der.

Men, tar du jobben med å sjekke alle båtforeninger i ditt område, melder deg inn i 2 - 3 stykker, så tror jeg det ikke tar 10 år å få plass. Tok meg 2 år for 24 fot. Koster vel 250-500 å være medlem i en ujålete småbåtforening i året. Husk at det finnes en del små "usynlige" båtforeninger. Men jo større båt, jo vanskeligere. Du nevner ikke størrelsen.

Guest Avmønstret#
Goodspeed skrev 1 time siden:

Det var stort sett aldri noe problem å leie privat mtp tilgang. Det er bare at det blir en del dyrere enn når man har fått fast plass/medlemskap.

Så vi snakker om mangel på penger, ikke på båtplasser altså ;-) 

Guest Avmønstret#

De tre-fire gangene jeg har skaffet meg båtplass i Oslofjorden i løpet av de siste årene, kun en gang i indre Oslofjord, så satt jeg og kikket på gulesider kartet. Ene gangen ville jeg gjerne ha båten rett ved jobben på Lambertseter i boblehavn om vinteren så jeg fikk gjort litt ombord. Da så jeg på kartet at Padda var desidert nærmest, faktisk bare et par tusen meter. Så da sendte jeg en e-post dit og fikk plass. De sendte meg tilbud om plass de påfølgende årene etter også. 

En annen gang ville jeg ha plass ut av indre Oslofjord, men med sånn pass kort kjørevei og badestrender for ungene i nærheten av båtplassen. Kikket på kartet, fant noen brygger ved en campingplass og strender, googlet litt og fikk ringt til en kar som leide ut 30- 40 plasser, så fikk vi plass der. 

Tredje gangen ville jeg enda lengre ut av Oslofjorden, dvs på sørsiden av Hvaler. Kikket på kartet igjen, samme leksa, noen e-poster og et par telefoner så fikk jeg plass. 

Og siden jeg syns bryggene til seilforeningen like ved var enda mer tiltalende så kontaktet jeg de via e-post, meldte meg inn og fikk plass. Ligger vel der på fjerde året nå. 

--

Har aldri fått nei noe sted, men billigplass i indre Oslofjord er det selvsagt rift om, skjønner at det tar tid. 

Etter en ringerunde for en ganske kort stund siden, så er det mye plass og få i de kommersielle havnene rundt Oslo. Jeg sjekket for en venn med tanke på båt opp til 30 fot. 

Her er noen eksempler som trolig har plasser nå, feks 3-3,5m plass

Fornebu Marina

Oksenøya Marina

Kliingen Marina

Kongen Marina (Blue Managment.no)

I tillegg finnes det fremleie / sesongplasser i diverse andre havner.

Høne, øl og hornmusikk!

Jeg meldte meg inn i 'kommunal' forening i fjor, og i år fikk jeg tildelt plass. Koster meg 4700/år for 24 foter i en 3m bred bås, inklusive opplag. Hadde heller ikke båt da jeg meldte meg inn, men visste sånn ca bredde og lengde, så jeg oppga "trolig 24' modell slik og sånn" og det var helt uproblematisk.

Så det er absolutt mulig. Bare å ta kontakt med en forening som passer og hør? Husk å sjekke vedtektene, det er gjerne krav om bosted, deltagelse på dugnad og slikt i disse foreningene.

Vi var gjennom samme leksa for noen år siden. Vi skulle da bo i båten og skuta var stor. Problemet da var at vi ikke kunne ligge på de forskjellige seilforeningene sine havner da de ikke godtar båtboere, mens vi måtte gå for en av de private. 

Det finnes mange veldig aktuelle med god lokasjon som ofte har kapasitet til å ta imot på kort varsel. Men det koster jo ofte. De rimeligste stedene er ofte litt ut av sentrum. Men man betaler jo ofte for ting som følger med også. P-plass for bil, vaskemuligheter, internett osv. Vi lå ei stund på Oksenøy marina, de hsr veldig god service, har slipp og ellers fint anlegg. Prisen der var den beste. Aker brygge hadde også mulighet å ta oss imot på kort varsel men der var prisen helt sinnsyk for fast årlig plass. Pluss vi måtte ha flyttet for diverse arrangement. Vi endte på Kongen Marina. Veldig sentralt på Frognerstranda, prisen var helt grei (men har steget de siste årene) og båtplass og anlegg var alle tiders. Jeg måtte stå på venteliste i ca et år før vi fikk plass på Kongen Marina. 

I vårt tilfelle gjaldt det plass for en 49 fots seilbåt og det var ikke spesielt vanskelig å få tak i akseptable plasser sentralt i Oslo. Vi kunne fått plass i en annen havn som ligger øst for Bygdøy til noe rimeligere pris. Men da er man plutselig veldig mye lenger ut fra byen enn jeg ønsket.

Men derfor tror jeg ikke det er veldig vanskelig å få båtplass til en mindre daycruiser/skjærgårdsjeep osv. Men det er ingen hemmelighet at det ofte er lange ventelister på de fleste båtforeningene i Oslo pga pris og beliggenhet. 

Takk for svar alle sammen. Var ikke klar over det med kommersiell og kommunal marina, så det skal jeg sjekke ut. Om det blir noen tusen ekstra i året spiller ikke så veldig stor rolle. Jeg tenkte å kjøpe meg en skjærgårdsjeep av noe slag, antageligvis rundt 15 fot, så da er det kanskje enklere å finne plass siden da snakker vi leie av de minste båtplassene? Jeg har ikke bil så er avhengig av å ta buss, og tanken var å skaffe en litt mer sentral plass slik at det å bruke båten kan være lavterskel (stikke ut til båten etter jobb feks). Tenkte at det å ikke ha fast plass kunne være risikabelt om man pluselig endte opp uten båtplass. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...