Jump to content

Raymarine A95 kartplotter, touchskjerm fusker. Oppdatere software?


Janda

Recommended Posts

Trenger noen tips angående feil på kartplotter, Raymarine A95 med ekstra panel for betjening. Plotter begynte å feile med at touchskjerm ikke virket på knappen Finn skip. Kun på zoom ut og inn. Så etter hvert fungerte ikke toucskjerm overhode. Men alt fungerte greit når jeg betjente plotter med bryterpanel. Kjørte så oppdatering på plotteren, ikke kartet. Oppdateringen lå på en brikke fra 2017 som jeg tidligere også har kjørt. Så fungerte plotteren en stund inntil den igjen begynte å fuske med touchskjermen, må da bruke bryterpanelet. Skjer også av og til at kartet flytter seg raskt rundt omkring på skjermen, da må jeg slå av og på for å få plotteren til å fungere igjen. Jeg har sjekket alle koblinger og kontakter uten bedring. Hva kan gjøres videre før jeg leverer plotteren inn til rep?  Oppdatering av software til plotter og kart, vil sikkert ikke skade, men ser mer ut som det er krøll med touchskjermen. Godet tips ønskes...

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Feil på kartplotter Raymarine A95". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.

Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 1 måned senere...

Jeg sliter også med en Raymarine A95. Touchscreen begynte å fuske i sommer; først ved at den registrerte aktivitet på skjermen uten at noen var borti den, f.eks. satte den i gang flere MOB-alarmer. Videre responderte skjermen stadig dårligere på at man faktisk trykket på den. Nå responderer ikke skjermen i det hele tatt, noe som gjør at man ikke kommer videre fra standard-advarselen ved oppstart. Det virker som at funksjonene fremdeles fungerer, da den sender info til bl.a. autopilot. Jeg har forsøkt å rense alle utvendige og innvendige kontakter og sørget for god jording (sistnevnte etter tips fra Raymarine), men ingen ting får skjermen til respondere.

 

Det viser seg å være vanskelig (eller i alle fall dyrt!!!) å få denne reparert, og dersom man skal kjøpe en ny plotter oppstår det nye problemer med tilkobling til det eksisterende systemet i båten, slik at man da antageligvis må kjøpe både nye instrumenter, radar m.m.

 

Er det noen som har kommet fram til en grei løsning på touchscreen-problemer på Raymarine-produkter, eller er det en full oppgradering av all elektronikk om bord som gjelder?

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 1 time siden:

Jeg har kikket på den muligheten, men jeg tror man først må gå inn i menyen på A95 og sette den opp til å bruke en RMK-10, og jeg kommer ikke inn i menyen på min A95 i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Har også problemer med en a95. Touchskjermen lever sitt eget liv og registrerer masse trykk som ikke er der. Virker som om den fungerer når man slår den på, men etter noen minutters bruk starter problemene. Har fungert til nød ved å bruke delt skjerm med kart/kart da det ofte er mest trykking på ene halvdel av skjermen. Hva var prosedyren du fulgte for å sjekke jording av enheten? Jeg har tatt over ny (brukt) båt, så koblingen av det elektriske er ikke gjort av meg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...