Jump to content

Taustige fra dekk til første saling

lasmarquezas

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det er filmer som "Master and Commander", minnet fra gamle sjørøverbøker eller inspirasjon fra danske Ekspedisjonen som gjør det, men både tenåringene og jeg har begynt å tenke på å lage en form for taustige som går fra dekket og opp til første saling.

Denne taustigen må vi relativt enkelt kunne ta ned, den må tåle minst en solid skipper, være solid festet både oppe og nede og ifølge fruen må den se pen ut. Ideelt ser jeg for meg at den i likhet med sine gamle slektninger vil starte bredt og smalnes oppover, men ikke så smalt at den ikke blir funksjonell.

En mulighet er å føre solide tau fra feste ved dollbord/fenderlist opp til en dobbeltblokk under første saling, men ha en tynnere line som kan «hente opp» stigen når den ikke er i bruk. Selve trinnene bør muligens lages i tre, eventuelt aluminium fra trinnene på en vanlig stige. Man bør nok sette på en form for isolasjon i kantene, kanskje noe gummiert.

Taustigene fra Jula, Biltema osv. syns jeg ser stusselige små ut, og disse har uansett fått tommelen ned fra fruen.

Med andre ord, er det noen som har gode råd eller betraktninger rundt dette? For ordens skyld, båten er en Bavaria 46 Cruiser. Uten sjørøverflagg, men med et klatrevillig og eventyrlystent mannskap. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...