Jump to content

Hva er forventet effekt av solcellepaneler ift spesifikasjon? (Noen som har erfaring med Elfeland?)

thomasd

Recommended Posts

Hei,

Har kjøpt et par semifleksible 100w Elfeland-paneler da de synes å gi god valuta for pengene. Etter montering lurer jeg på om det var en mindre god ide... Panelene er altså spesifisert til 100w med 18v spenning (5,5A). Har en 10m 2,5mm2 ledning til Victron MPPT 75/15. Effekt midt på dagen (kl 13) med skyfri himmel, når jeg holder panelene rett mot solen, er kun ca 35 watt (på ett panel). Victron'en oppgir ca 14v på panelene og 2,5-2.7A. Jeg stusser litt over det spenningstapet...

Så vidt jeg forstår skal vi sommerstid i Norge kunne oppnå omtrent 90% av spesifisert effekt basert på innstrålingsvinkel.

Noen som har synspunkter?

Mvh

Thomas

image1.jpeg

image2.png

Redigert av thomasd
Lagt til bilder (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev 9 minutter siden:

Helt enig I at kabeltykkelse er viktig men, her må det være andre ting, som er problemet.

20 meter 2,5 m2 kabel skal ikke gi mer spenningsfall en 1,6 Volt. Tar du med plugger og øvrige tilkobliner så skal ikke dette utgjøre mer enn 0,5 Volt om det er riktig terminert.

Her er det enten feil på termineringer eller kabel. For å teste panelet ville jeg koblet et halvfult batteri direct til solcellepanelet og malt strøm og spenning med et multimeter.

Enig i at kabelen nok ikke er den tykkeste. Men iflg kalkulatoren skal det med denne amperen kun være helt marginalt med spenningstap (0,4V)?  Det er ferdigterminerte MC4er på disse kablene, men kan jo være feil på dem.

-Thomas

image.png.9ac2888e15def7a33387bc3f2c7ad72a.png

Svaret er muligens at batteriene dine var ‘mette’ og ikke ville har mer mat..

Prøv igjen og slå på en/flere forbrukere som trekker bra med strøm.

Du må legge inn max strøm på kabelkalkulator. Så vidt jeg kan finne ut vil spenningsfall v 5.5A gå ned fra 0.88 til 0.34V ved å gå opp fra 2.5 til 6 mm2. Det blir bare 3W og er neppe noe å bry seg om.

Fantino skrev 5 minutter siden:

Svaret er muligens at batteriene dine var ‘mette’ og ikke ville har mer mat..

Støtter denne. Det er sjelden jeg får testet hvor mye solcellene gir over tid (timer/døgn), for batteriene er som regel fulle innen da. Det er jo en naturlig konsekvens av å ha solcelle :cool:.

Min erfaring (med 2x3m avstand og 6mm2 kabel og 100w seimflexibelt, er at de yter ett par ampere i gråvær, og opp i 5-6 amp i direkte sol, hvis det er mottakelige batterier.

Det viktigste med solceller er at det er jevna som drar, så hva de yter på 'normal' er mer interessant en hva de gir på optimale forhold.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Uansett om kablene er for tynne og/eller dårlig terminert - ampere ute av panelet er jo veldig langt under spesifikasjon (2,5 vs 5,5 = 45% = halvparten av "forventet")? Synspunkt? Når jeg kobler panelene i parallell får jeg (selvfølgelig) høyere ampere.

-Thomas

En ting å ta med i dette, er type panel. Før var det nesten bare polykrystalinske celler, mens det nå er mer tilgjengelig monokrystalinske celler som har bedre virkningsgrad. Panelet ditt Barbaria er et slikt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg lå ute hele helgen med 2 semifleksible 100w Elfeland-paneler og MPPT regulator fra Sparelys. Så lenge det var sol på panelene lå strømmen på fra 2A til 7.2A  .   600Ah batteribank ble holdt frisk og fin selv med 2 kjøleskap og hyppig bruk av fruens Nespressomaskin på inverter  ++ bruk av vannpumper, elektrisk toalett, eggekoker og lading av mobil. Hadde jeg giddet å holde panelene optimalt mot solen hele tiden hadde jeg nok fått et høyere gjennomsnitt av strøm inn i banken. Nå lå snittet på ca 5-5,5 A gjennom dagen. 

Har ca 5 meter 6mm kabel kabel inn til MPPT 

thomasd skrev 53 minutter siden:

@TerjeFjern takk for info. 7,2A * 13v = 93W som ikke akkurat er voldsomt høyt, men betydelig mer enn hva jeg klarer å få til...

@Sun Flyer jeg har ikke fastmontert disse enda, så det er godt med luft :-) Var dog, som alle vet, ikke akkurat kjølig i luften i helgen...

@thomasd

Jeg skal eksperimentere mer da jeg har 3 semifleksible 100w Elfeland-paneler. Denne gangen hadde de 2 typer layout på solcellene så neste gang skal jeg prøve med 2 paneler med identisk layout på solcellene. Det ene jeg har brukt i 2 år ser ut som ditt mens de nye jeg har 2 av ser annerledes ut. På det du har bildet av drar jeg ut opp mot 5.7 A bare på det ene  panelet.

Mine paneler henger på siden av rekken eller ligger på kalsje evt støttet opp mot radardome/antenner avhengig avhvordan båten svaier mot solen.

Har du husket å ta av beskyttelsesplasten over cellene? 

Redigert av TerjeFjern
trykkleif (see edit history)
thomasd skrev for 7 timer siden:

@Erik @Fantino Siden forbruk var høyere enn ladeeffekten og nettoen i minus er jeg ikke så sikker på om det var SOC som er problemet? Det er en bank på 280Ah.

Så sant batterimonitor-shunt er koplet slik at den ‘ser’ ladestrømmen fra solceller så høres det riktig ut. Men hvis det kun var kjøleskap som sto på høres det egentlig litt ‘snaut’ ut - avhengig av type kjøleskap. Finn et eller annet 12V apparat som kan koples over batteriene og som belaster med mer enn merkeeffekten til panelene og se om du får noen endring. Min erfaring er i alle fall at jeg skjelden ser ‘full guff’ fordi batteriene er mette. Har dog totalt 600W paneler, men også ca 800 Ah batterier der et kjøl/frys på 270 liter fores via inverter på egen batteripakke. Har sett max 44A ladestrøm som tilsvarer i overkant av merkeeffekten på panelene en morgen de var veldig sultne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...