Dreuf Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 (redigert) Jeg sjekket nettopp mitt ebay-panel, leverte rundt 1A og 16.3-18,5v på panelet. Ladespenningen vil vel stige desto fullere batteriene blir. (om jeg ikke tar helt feil). Redigert 22.Juni.2018 av Dreuf (see edit history) Link to post
JRK Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 lurvetass skrev 17 minutter siden: Je har 100w panel fra Sparelys med mppt regulator og et display. Men synes regulatoren har lav spenning pp ladestrømmen. Har 14,1 volt på panelet, men bare 12,5 vol ladespenning. Likevel lader den med 2 amp nå i lettskyet vær. Men er det riktig med bare 12,5 v ladespenning? I direkte sollys holder den som regel over 13 volt og opp mot 18 v på panelet. Høres ganske normalt ut. Med lettskyet vær kan det godt hende at panelet bare leverer 30 W MPPT regulatoren leverer da maks strøm (2A) og da faller spenningen til 14,1 Volt. Hva du måler på batteriet handler mer om om ladetilstand på dette. Har du tomt batteri vil spenningen være lavere, Har du fult vil den være høyere. Kanskje både 13 og 14 Volt Link to post
lurvetass Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Høres fornuftig ut. Tror batteriene mine er ganske slitne. Uten panel og noe forbruk faller spenningen fra toppladet 12,9v til 12,5v i løpet av 4 eller 5 dager. Tenkte å se hvordan det går med kjøleskapet på og panelet under frontvinduene noen dager. Håpet er at panelet lader nok til at batteribanken holdt seg stabil Hilsen Lurvetass Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Om batteriene faller fra 12.9 til 12.5 på et par dager uten forbruk..er de ferdig i mine øyne... Link to post
Lars H. Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 lurvetass skrev 1 time siden: Uten panel og noe forbruk faller spenningen fra toppladet 12,9v til 12,5v i løpet av 4 eller 5 dager. Nå spørs det vel hvordan en leser denne setningen. Betyr det null lading og null forbruk, eller null lading og noe forbruk? Og hva er så eventuelt "noe forbruk"? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sun Flyer Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Ida Marie III skrev On 08.06.2018 at 14.58: Jeg tester ut med 1stk 100watt solcelle, og ser om det holder..vist ikke er det vel kurant og henge på en 100 watter senere om det viser seg og være i underkant. Nei, klin til og kjøp mer. Skal du utvide senere må du sansynligvis også bytte til regulator med større kapasitet. Har 400 watt og det er passe. Kan ligge ute hele juli om jeg vil. Små paneler er for de som ikke har landstrøm på båtplassen og skal bruke en uke eller to på å lade opp batteribanken. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Sun Flyer skrev 19 minutter siden: Nei, klin til og kjøp mer. Skal du utvide senere må du sansynligvis også bytte til regulator med større kapasitet. Har 400 watt og det er passe. Kan ligge ute hele juli om jeg vil. Små paneler er for de som ikke har landstrøm på båtplassen og skal bruke en uke eller to på å lade opp batteribanken. 400 watt... tror jeg får plassmangel da.. Får et 130 watt fra Maritim nå i neste uke.. De var tom... Vi ligger sjelden mer en 3 til 4 dager i uthavn.. og Gen. går jo 1 til 2 ganger for dagen.. jeg får forsøke.. så får jeg heller bite i det sure eple om det er alt for lite.. Link to post
Dreuf Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Hvilke Wh ligger folk på i døgnet? Jeg har for morroskyld sett litt på historikken min, og i går så ladet panelet mitt 230Wh. Tar man da utgangspunkt på ca 13V på batteriet så vil dette utgjøre ca 17Ah. Jeg ser at panelet har begynt å lade kl 06:30 og gir seg rundt kl 21.00, ca 15 timer med lading, noe som gir meg ett snitt på 1.13A.. Dette er da ett 100W Elfeland fra ebay. Link to post
lurvetass Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Lars H. skrev 1 time siden: Nå spørs det vel hvordan en leser denne setningen. Betyr det null lading og null forbruk, eller null lading og noe forbruk? Og hva er så eventuelt "noe forbruk"? Det er null lading og null forbruk. Hilsen Lurvetass Link to post
Lars H. Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Sitat Det er null lading og null forbruk. Da er jeg enig i at om batteriene faller fra 12.9 til 12.5 på 4 - 5 dager uten noe som helst forbruk, synger de nok på aller siste verset. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
thomasd Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 @Dreuf, jeg lot mitt ligge ganske flatt men vendt mot vest et par dager med grei sol, og registrerte det samme som deg, 200-230wh på en dag, med peak på ca 45W. Link to post
Horst Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Jeg har 100w Victron panel, et jalla 100w og et jalla 50w. Peakeffekt hos meg til nå i sommer er 170w. Har koblet vekk jallapanelene og testet kun Victron panelet, det ga nesten 100w på en en vilkårlig dag med panelet rettet mot solen. Jeg kommer ikke til å endre noe på konfigurasjonen min nå, jeg har 330Ah med blybatterier, stor kjøleboks som er godt isolert, mobillader, TV og LED lys i alle kabiner, trykkvannspumpe etc. I båten min er jeg selvforskynt med strøm, det er behagelig. Jeg vil forøvrig anbefale alle å kjøpe batterimonitor, det var en skikkelig vekker for meg. Jeg har Victron regulator, monitor og lader. Link to post
thomasd Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 De to jalla 100-watterne mine er rare. Før virket de fint individuelt, nå synes det som om at ingen av dem gir noe om de kobles til victron mppt'en. Men får de jobbe sammen, så kommer (litt) effekt. Har makset på 500wH i sommer, da ligger panelene og gir rundt 40-60w/timen (til sammen). En morsom observasjon: Det virker som om de gir omtrent samme effekt nærmest uansett solinnstråling i form av skyer/skygge og/eller vinkel. Eksempelvis kunne jeg få samme 45w ut av dem rett før solnedgang. Noen som har en logisk forklaring? Skulle nesten tro at det var noe som gjorde at mengden strøm (ampere) av en eller annen grunn er begrenset. En dårlig lodding/tynn kabel et sted? I så fall burde jo den bli gloheit. Har fundert på å se på muligheten for å låne et flir-kamera for å se om det er noen "hotspots"... Har koblet mppt'en med 6mm2 kabel til batteriet. Likevel tapes 10-20% av effekten tilsynelatende mellom regulator og batteri. Det er i alle fall det som er avviket mellom hva mppt'en sier den gir til batteriet og det som bmv-700en sier at batteriet får tilført. Noen som har opplevd det samme? Link to post
Gtir_man Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Jeg har 2x80w i serie og i sommerferien fikk jeg flere dager med disse verdiene når batteriene var sultne.. ellers har jeg gått i pluss når kvelden kommer og det med kjøleboks og kjøleskap på 24/7.. samt lading av tlf, vannpumpe og el dass... alt er kjøpt på sparelys, mppt regulator (6mm kabler fra panel og 10mm til batteri) panelene er ikke koblet i serie utpå dekk, har en koblingsboks som lar meg velge mellom parallell og serie ved regulator. Så tykke nok kabler uansett ;-) Link to post
Dreuf Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Jeg kjøpte ett 60w flex panel fra sparelys.no, det har vært fint vær om dagen og panelet ligger flatt på lukegarasjen. Båten er fortøyd med baugen sør-sør/vest så jeg har dårlig ladig fra kl 1300 til 1600 pga skygge fra masten. Til nå har det max levert 46w, 290wH og 3.5A. Det vil si at siden mitt Elfeland 100w panel leverer mindre enn dette så det kan nok sammenlignes med ett 40-50w panel, men med størrelsen til ett 100w panel. Kommer ikke til å kjøpe panel på ebay igjen. Link to post
sunnmøre Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Interessant. Har også kinapanel. To stykk på 75w. Det eine ligg på lukegarasjen framfor sprayhooden. Dette synes eg leverer litt lite straum. Plasseringa er langt i frå optimal, men tanke på at sola står lågare og lågare på himmelen framover. Det andre panelet har eg laust, og kan rettast mot sola ved behov. Dette leverer bra. Synes panela leverer dårleg når det ikkje er topp forhold. Hadde vore artig å hatt eit "skikkeleg" panel med samme spesifikasjonar å samanlikna med, så eg skal sjå meg om etter det. Link to post
offpist Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Vi har 2 stk Sunpower 327W paneler og ser regelmessig 40+A midt på dagen. Kan peake opp i 60A akkurat i det solen titter frem bak en sky. (Mastervolt mppt 60). Hjemme har vi 9.800W på taket.. selger strøm for 40-50 kr dagen i tilegg til å dekke eget forbruk. Link to post
sunnmøre Svart 5.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2019 (redigert) Har hatt eit solpanel liggjande på lukegarasjen eit års tid. Dette ga litt lading i fjor, i år er det heilt daudt. Har nok ikkje tolt den norske vinteren, og alt regnet vi har hatt siste året. 75w og kjøpt billig frå Kina... Har ellers eit identisk som eg tek fram kun ved behov. Dette fungerer fint. Kjem nok til å vere forsiktig med å ta det ut i fuktig ver? Redigert 5.Juli.2019 av sunnmøre (see edit history) Link to post
Barbaria Svart 5.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2019 Skal du først legge av plass til et panel så er lukegarasjen kanskje det dårligste sted å ha et solpanel. Skygge er døden, og skygge er det under bommen hele tiden. Kjøp et panel med den beste virkningsgrad og plasser det et sted uten skygge og i vinkel mot sola så skal du se at ladingen tar seg merkbart opp. Faste paneler er også mer solid. Utmerket plassering om du ikke har en targabøyle. Barbaria på tur - Blogg Link to post
sunnmøre Svart 5.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2019 Klar over dette Barbaria. Det eg ville fram til, er at det er kvalitetsforskjeller på panel. Link to post
Ida Marie III Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 sunnmøre skrev for 10 timer siden: Klar over dette Barbaria. Det eg ville fram til, er at det er kvalitetsforskjeller på panel. Riktig, og de tror jeg er ganske store... Kjenner flere som har kjøpt billige "Kina" panel på nettet., som gjerne har vart en "formiddag..." Jeg kjøpte i fjor på Maritim, funker fint, men det er som nevnt tidligere et "kvante" sprang i forskjell på effekt...sol 90g på panelet, kontra skygge, overskyet osv... Link to post
lurvetass Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Ida Marie III skrev 58 minutter siden: "kvante" sprang i forskjell på effekt...sol 90g på panelet, kontra skygge, overskyet osv... Men likevel utrolig effektivt selv når det er overskyet. Kaldt og overskyet her på morgenen så både kokeapparat og varmeapp + radio og mobil lading og spenningen på batteriene varierer mellom 12,7 og 12,8 volt. Hilsen Lurvetass Link to post
Sjøbliss Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 (redigert) Jeg vurderte paneler ta Kina til mitt prosjekt på vår Nor Star 350, se her: Endte med å kjøpe fra Makspower, det er nok også Kina produsert men med en norsk importør føltes det mye tryggere. Jeg har en Victron MPPT og skal ned i båten i kveld og kan hente mer data. Panelene er i hjemmehavn vinklet svakt mot nord-vest. De ligger flatt og jeg flytter de ikke etter sol. Jeg har 3x115W panel og koblet de i parallell. På en vanlig fin dag får jeg topp på 250-300W, og beste jeg har sett er 360W, noe som er 15W mer enn de skal kunne levere (deilig når noe gir mer enn forventet/lovet!). Jeg lader i snitt ca 100Ah på en vanlig lavtrykksommerdag. På en flott dag kan jeg komme opp mot 200Ah. Ladestrøm på 30A er ikke uvanlig. Her er siste døgnet. Skal ta ut fra Victron appen i kveld. Jeg vet ikke sikkert, men jeg føler at det har vært et sjakktrekk å ha lufting under panelene. Måten jeg har montert de gjør jo at de aldri overheter. Dette kombinert med at dette er tilsynelatende veldig gode paneler og Victron som aldri er feil. ? I dag starter sommerferien så nå får vi se hvordan de fungerer på lengre turer. Redigert 6.Juli.2019 av Sjøbliss (see edit history) Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
lurvetass Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Litt forskjell på mitt ene 100 w panel. Er fleksibelt og løst så det flyttes etter sola eller som nå etter der den skulle vært. Akkurat nå 12,9 v og 1,3 A på displayet. Hilsen Lurvetass Link to post
Sjøbliss Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Jeg får typisk høyere spenning ved dårlige solforhold, vet ikke hvorfor. I dag er en dårlig dag for sol så langt. Frem til klokken 14 i går var ok men så ble det begredelig. Vet ikke hvor du er @lurvetass men vi er i Aeker, Leangbukta. Her er ladestrøm siste 24 timer. Ikke hurrarop ? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn