Ida Marie III Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Trodde det var amper inn som var mest interessant.. På mitt gir sol rett på gjerne over 8 amp, mens tette skyer gir under 1 amper.... Link to post
lurvetass Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Vi ligger på Stokken utenfor Kristiansand nå. Flott havn. Nå glimter sola og da spretter det opp. 13,1 v og 3,4 a. Hilsen Lurvetass Link to post
sunnmøre Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Mitt gir akkurat no 0,0amp. Ser ikkje bort i frå at det vil bli erstatta... Link to post
Sjøbliss Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Trodde det var amper inn som var mest interessant.. På mitt gir sol rett på gjerne over 8 amp, mens tette skyer gir under 1 amper.... Ampere på 12V inn på batteri er jo det du vil ha, men en MPPT lader kan ta høy spenning og omgjøre til mer ampere i 12V. Så spenning + amp er begge faktorer som gir effektiv lading. På en PWM lader "kaster" den vekk denne effekten så da er det kun amp ved spenning over batterispenning som gir lading. Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
cosmic Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Takk for T-skje forklaringen,Sjøbliss. Setter pris på når enkelte forklarer grundig til folk som ikke er særlig strømkyndig.( meg selv jeg har i tankene). Skal selv montere et anlegg,og prøver å lese meg til hva som er lurt å kjøpe. Det blir et 100w bøyelig panel som skal festes med stropper når det skal brukes.Er ved stilleligge i uthavn over flere dager det trengs. Link to post
Ida Marie III Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Sjøbliss skrev for 2 timer siden: Ampere på 12V inn på batteri er jo det du vil ha, men en MPPT lader kan ta høy spenning og omgjøre til mer ampere i 12V. Så spenning + amp er begge faktorer som gir effektiv lading. På en PWM lader "kaster" den vekk denne effekten så da er det kun amp ved spenning over batterispenning som gir lading. Godt forklart...det gir mening...? Ser det er en MPPT lader jeg har...? Link to post
Sjøbliss Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Fint det kunne være til hjelp. Forøvrig i båten nå. Har bare historie i 30 dager så komme ikke til 360W dagen men 355W er nærme nok. Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
sunnmøre Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 (redigert) Her er data på mine panel. Som sagt så har det som har blitt utsatt for ver og vind, slutta å fungere. Skal prøve å opne koblingsboksane etterkvart for å sjå om eg klarer å finne ut kva som er gale. Eg ville vere skeptisk til å kjøpe eit slikt panel igjen. Derimot så fungerer det som har vore lagra tørt heilt fint. Tok ein skjermdump for 10 minutt sidan som viser laddinga. Legg også merke til jobben som regulatoren gjer. Aukar ladinga mykje.gjer. A Redigert 7.Juli.2019 av sunnmøre (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn