Kjetil_B Startet 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2018 Hei, jeg vurderer å gå til innkjøp av en Pro Open 650 av noe eldre årgang (ca 2007-2011). Er det noen som har erfaringer med disse? Det ligger jo slike på omtrent annenhver brygge i Kragerøskjærgården, men det i seg selv er jo ikke nødvendigvis synonymt med kvalitet og problemfritt båthold. Noen som vet om det har vært gjort noen større endinger av betydning i løpet av de årene den har vært i produksjon, eller om det primært er kosmetiske endringer på pontonger/puter osv? Vil en noe eldre modell med E-tec på 2-400 timer være et stort sjangsespill? Alle innspill mottas med takk! Kjetil B Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Jeg har en Pro open 550 m115 e-tec. Båt 2010 og motor 2011. Veldig fornøyd med både båt og motor. Jeg er dårlig til å vaske / gnikke, så klarer ikke holde pontongene rene. De burde fått oftere omgang med vask og fuktighetskrem. Avtagbare pontonger, så enkelt å fornye om de faller fra hverandre, har ikke sjekket hva det koster. Dyre båter i utgangspunktet, men problemfritt og du får god pris ved salg. Super kvalitet, og jeg liker RIB konseptet, stødige, ferdig fendret, klemmer ikke fingre mellom båter., alltid plass til en til ombord, grei å legge inntill / mellom båter. Når tenåringene i huset er ute med den er jeg ikke engstelig hverken for folk eller båt. Grei størrelse i indre fjord, går på en tilhenger etter privatbilen, tilbringer vinteren på en låve under pressenning, etec er enkel service / vinterkonservering. Løp og kjøp! Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil_B Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Takk for svar! Er det noen som vet om pontongene på disse er laget av hypalon eller pvc? Er også veldig interessert i om noen vet sikkert om det har vært utvikling i løpet av modellens livsløp, eller om det i praksis er samme båten som selges nå som for 10 år siden... Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 (redigert) Skal ha RIB til bruk på hytta i Kragerø. Vurderer Zodiac 650 pro open med 150hk ho vs 550 pro open med 115hk ho. Pris for 3 år gamle er ca like overraskende nok. Foretrekker selv størrelsen 18 fot da den er enklere å håndtere enn 650 med 21 fot, men til lik pris føles det tullete å ikke gå for 650 med 150hk. Bredden er tydeligvis uansett den samme (250cm). Pluss 550 over 650: Mindre og mer hendig til hverdagsbruk Lavere forbruk (ikke viktig) Morsommere? Tøffere? Antatte minus med 550 overfor 650: Tregere toppfart (39-40 knop vs 44-45) Er det kanskje svakere komfort i litt sjø pga mindre lengde? Mangler kjøleboks Får ikke motoren tiltet helt opp med mondre man fjerner midtre baksete eller vannskikrok? Noen som har kjørt begge og har gode råd? Hvilken ville dere valgt? Heller mot 650 til tross for at den oppleves som litt vel stor å legge til med i Kragerø. Hvilken er morsomst å kjøre? Redigert 6.Juli.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
andersb Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Lars har en 650, kan teste den en dag om du vil klarer 41-43 med etec 150 Veldig morsom å kjøre er ingen av de. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 On 6/6/2018 at 8:03 AM, Code0 said: Avtagbare pontonger, så enkelt å fornye om de faller fra hverandre, har ikke sjekket hva det koster. Dyre båter i utgangspunktet, men problemfritt og du får god pris ved salg. Mulig en brannfakkel, men; Er det ikke heller når, enn om, pontonger trenger å fornyes og koster ikke det en aldri så liten formue? Har hørt at mange er lite flinke til å sørge for at pontongene har riktig (høyt nok) trykk slik at de slites i stykker i overgang mellom pontong/glassfiberskrog? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Too Much Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Mouche skrev for 2 timer siden: Har hørt at mange er lite flinke til å sørge for at pontongene har riktig (høyt nok) trykk slik at de slites i stykker i overgang mellom pontong/glassfiberskrog? En kollega opplevde dette og byttet pontonger før denne sesongen, ca 100.000,- kostet det for en 22 foter. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Mouche skrev for 3 timer siden: Mulig en brannfakkel, men; Er det ikke heller når, enn om, pontonger trenger å fornyes og koster ikke det en aldri så liten formue? Har hørt at mange er lite flinke til å sørge for at pontongene har riktig (høyt nok) trykk slik at de slites i stykker i overgang mellom pontong/glassfiberskrog? Det stemmer det... sommeren 2017 måtte RIB’en lappes for 20.000 (Rammsalt i Asker), vi hadde kjørt med lite luft, og ene pontongen hadde ristet så mye at den delaminerte i noen skjøter helt akter. Det var ikke en lappejobb jeg prøvde meg på selv. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Sjekk også Ballistic RIB når du er i gang. Jeg gikk for Ballistic når vi handlet for noen år siden. Spørs om du skal ha kjørerib for grov sjø og drittvær eller en solplattform. Ballistic er laget for kjøring. Anbefaler alle med rib å kjøpe ei automatisk luftpumpe ala Tornado som jeg har. Står innstilt på korrekt tubetrykk, og har montert hurtigkobling(Ballistic bruker Halkey-Roberts ). Bare å koble på slange, trykke på knappen, så stopper pumpen selv og kan flyttes til neste kammer. Tar meg to minutter mens jeg starter motor, plotter osv. Anbefales. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
andersb Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 pongtonger har ca 10 års levetid, det er dyrt, mye juks og, har jo vært noen som har tatt gamle i innbytte, shina, og solgt som nye... Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 andersb skrev for 1 time siden: pongtonger har ca 10 års levetid, det er dyrt, mye juks og, har jo vært noen som har tatt gamle i innbytte, shina, og solgt som nye... Spørs om vi snakker PVC eller Hypalon. PVC er vel, mens hypalon har minst 20.. Men riktig trykk og shining gjør mye. ProOpen tror jeg stort sett har PVC, de nye med gråe pontonger lurer jeg kanskje på er hypalon. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Code0 Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 andersb skrev for 2 timer siden: pongtonger har ca 10 års levetid.. Er det i Karibien med sterk sol og høytt trykk 12 mnd/år? Min 550 er fra 2011, og jeg tror ikke pontongene (PVC) går i oppløsning de neste tre årene. Mulig økonomisk levetid er 10 år, men jeg har nok glede av de ti år til. Står på låve uten trykk 7 mnd/ år, gnir på med ‘solkrem’ et par ganger i sesongen. har en zodiac-jolle til seilbåten jeg pumpet opp nå, godt over 10 år den også. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 5 hours ago, Code0 said: Det stemmer det... sommeren 2017 måtte RIB’en lappes for 20.000 (Rammsalt i Asker), vi hadde kjørt med lite luft, og ene pontongen hadde ristet så mye at den delaminerte i noen skjøter helt akter. Det var ikke en lappejobb jeg prøvde meg på selv. Kjører regelmessig forbi Rammsalt, og tror at de har nok å gjøre ja! Ville ha vurdert å kjøpe en ny rib selv, men ikke en brukt en. Samme som med båthengere! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kaskazi Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Jeg har en Zodiac Pro 12 Man (5.2 m) fra 2005 pontongen er litt sliten, men tett. Har vel ikke pasdet godt nok på. Håper den holder noen år til. Ny pontong koster omlag 28.000 kr sist jeg sjekkket. Den byttet man lett selv. Zodiacen går fint i sjøen. Ulempe, jeg får litt regnvann i innerskroget i løpet av sesongen. Det irriterer. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil_B Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Her er det en som påstår at skroget ble vesentlig forsterket i 2010? Noen som vet noe mer om dette....? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42569822 Tilsynelatende mange som hevder og mener mye, uten å ha det helt store grunnlaget for påstandene... :D Sitér dette innlegget Link to post
ProOpen 650 -08 Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Heisann, har i sommer kjørt en 2008 med Evinrude Etec 150 og en 2010 med Yamaha F150 og erfart klar forskjell. Samme toppfart, noe roligere akselerasjon med Yamaha (typisk forskjell mellom 4-takt og 2-takt). Men 2010 modellen går mye stummere og mykere i sjøen og etter en inspeksjon nede i skroget er 2010 modellen annerledes bygget kontra 2008 - så det er fullt mulig at de gjorde noe med skroget i den tiden. 2010 modellen virker tyngre, men skjønner ikke det helt det siden de to går like raskt (43.5knop). Skroget tåler ikke så mye mer fart da det blir relativt nervøst og man får "wobbling" a la politimotorsyklene i gamle dager. Woblingen kommer av "chinwalk" men pongtongene bremser når skroget krenger og gir en vridning så skal man ha på større motor og større fart bør man være erfaren og overvåken. Har også sett finn annonsen, googlet og lett men finner ikke noe konkret info på at skroget er forsterket eller stivet opp - men det tyder på at det er det fra 2010... Ellers har den nyeste hypalon pongtonger mens 08 modellen har pvc - type Shark. Hva Shark innebærer vet jeg ikke helt, men som de sier på Engelsviken Slipp så er det vanskelig med vedlikeholdet da det er viktig å utføre limingen riktig (Shark pongtongene er visst satt inn med fett eller noe fra produsent). Utover dette så liker jeg den gamle konsollen bedre da den gir mer romfølelse når man kjører. Den nye typen er mer som en vegg som man står bak og det føles litt trangt ved stående kjøring. Nå har jeg dårlig rygg så jeg står konsekvent med mindre jeg putrer på tomgang. Utover dette er det ingen forskjeller å snakke om. Et lite tips er leaningposten - den er fra Birdsall Marine (Florida) og har annen type skai en resten av båten - litt teit siden de to typene slites forskjellig over tidens tann. Ellers vil jeg si at det er en kanonbåt, bruker den til og fra en holme på Hvaler - akkurat stor nok til en tur til Tjøme og liten nok for vannski etc og med solseng i front fungerer den til enkel overnatting også! Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil_B Svart 9.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 For ordens skyld kan det nevnes at jeg klarte å skrape sammen litt flere båtpenger og endte opp med en pent brukt -15 modell med 150 HO. Gått i underkant av 50 timer. Meget fornøyd så langt! Jeg har tidligere lånt en -02 modell noen uker et par sommere, så visste forsåvidt hva jeg gikk til sånn rent bruksmessig. Har også fått dyprenset og forseglet pontongene med produktene fra Blue Marine, og det gjorde virkelig susen! Sitér dette innlegget Link to post
ProOpen 650 -08 Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Så bra! Men siden du har kjørt en -02 og nå -15 - har du merket noen forskjell ifm skroget/tyngde, ref den finn annonsen?! Er litt over middels intr i båt så har lyst til å finne ut av det der... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 chrisrik skrev On 7.7.2018 at 13.56: Spørs om vi snakker PVC eller Hypalon. PVC er vel, mens hypalon har minst 20.. Men riktig trykk og shining gjør mye. ProOpen tror jeg stort sett har PVC, de nye med gråe pontonger lurer jeg kanskje på er hypalon. Vet ikke om det uten videre er mulig å "kjenne" forskjellen på Hypalon og PVC hvis pontongene har forsterkninger i andre typer stoff osv. Men vi har gummijolle i hypalon. I forhold til PVC fermstår Hypalonduken som tynn, stiv, glatt, dvs "hard" og blankere i overflaten. Om "hypalonjolla" ligger på sjøen og en slipper lufta ut av ene pontognen så beholder den fasongen, en ser ikke at den er uten luft før en setter seg i jolla. PVCjolla vi hadde tidligere ville kollapset. Men det største forskjellen er nok at hypalonduken kjennes tynn, hard og "stiv" ut ifht PVC. Forrige jolla var PVC, det ble ikke behandlet med silkehansker men når den nærmet seg 8 ish år så begynte den å få lekkasjer mistenkelig lett, noen småhull som ble lappet, og så ballet det på seg med lapping selv om bruken var som før. Det var ganske tydelig at den tålte langt mindre enn før. Så leste jeg litt om levetid til PVC joller og kjørte den på fyllinga. Må innrømme at jeg ikke hadde tenkt tanken på å kjøpe noe brukt i PVC hvis det nærmer seg 10 år gammel med mindre prisen var så god at skifte av potonger nær var tatt i fratrekk. Samtidig er det helt sikkert noen som har beholdt sin gummijolle fra 72 i perfekt skikk ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Code0 skrev On 7.7.2018 at 14.15: Er det i Karibien med sterk sol og høytt trykk 12 mnd/år? Leste på "utenlandske" seilerforum at flere har opplevd 2-3 års levetid på PVC joller som ikke har fått beskyttelse i form av trekk eller tilsvarende i Karibien. Tenk selv, ekstremt sterk sol i 12-24 mnd, det tilsvarer veldig mange norske sommersesonger. http://www.ybw.com/forums/showthread.php?448303-Caribbean-rib-advice-please Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil_B Svart 10.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 ProOpen 650 -08 skrev for 1 time siden: Så bra! Men siden du har kjørt en -02 og nå -15 - har du merket noen forskjell ifm skroget/tyngde, ref den finn annonsen?! Er litt over middels intr i båt så har lyst til å finne ut av det der... Nei, dessverre. Det er noen årr siden jeg lånte -02 modellen så den sitter ikke så friskt i minnet. I tillegg var den litt underlig motorisert med 2x75hk e-tec, så vanskelig med direkte sammenligninger.... Sitér dette innlegget Link to post
ProOpen 650 -08 Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Ok. Hadde litt trøbbel med vanninntregning i innerskorget ved regn og vask av båt (vasker ofte..). Skrudde opp luken over bensintanken og fant flere "rennmerker". Fjernet gammel Sika, la på ny, fylte skruehullene med Sika og "fuget" etter montering - etter det har det vært vesentlig mindre. Får skru av leaningpost og selvdrenering til høsten og gjøre samme prosedyre der så er den vel tett igjen tenker jeg! Har god erfaring med Blue Marine New Magic rens (husk å la den virke og massere den inn), samt New Magic Cream for polering/vedlikehold - dog to tynne strøk og polering med tørr, ren klut. Blir ganske glatte pongtonger av det, så pass på! Nå har vel du Hypalon pongtonger siden den er relativt ny. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.