Jump to content

Riktig propell til WindyDC 22 - OMC 5,7 Cobra drev


Windy 7500

Recommended Posts

Motoren (260hp) er relativt nyoverhalt og tenning etc er nettopp justert. Jeg får ikke nok hastighet ut av båten og lurer på om dette er relatert til propellen. Bensinforbruket er også for høyt. Er usikker på dimensjon og stigning på den jeg har, og får ikke sjekket med det første. Båten kommer fort opp i plan og drar jevnt og fint. Når jeg ligger i 24-25 knop, får jeg ikke særlig mer fart på siste 1/4 av gasspådraget. Den ligger da på ca 4000 omdreininger. Jeg burde vel lett kunne oppnå godt over 30 knop. Er det noen som har formening om hva som er feil? Mekanikeren jeg brukte til justering av tenning etc. mente det kunne være at jeg har feil propell. Har noen forslag om ideel propell til denne kombinasjonen?

Edited by Windy22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vikerkilen motor er OMC cobra forhandler og jeg har fått mye god hjelp der. Tlf 69328471 spør etter Bernt.

Setter du på en propell med mindre stigning så får du mer turtall, men det er ikke sikkert at du får mer fart. Sjekk at motor'n får nok luft, rene filter og at der ikke er vann i bensin. Det kan lligge vannperler inne i forgassern. Sjekk at alle portene på forgasser'n åpner seg 100% ved fullt pådrag.

Har du foreksempel kjørt motor'n for varm så kan tilbakeslagsventilen i eksosen ha smeltet og delvis blokkert eksosutløpet. Lykke til :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei.

Denne båten bør gjøre over 35 knop. Bruker du powertrimmen riktig?

Min 22DC gjorde 45,7 gps knop med 280 hk og stålpropell samt glatt bunn. Mener jeg hadde 14x19 men er ikke sikker

 

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Enig, den bør kunne nå langt opp på 30 tallet. Propellen som er på er en 15 1/2 x 15. Aner ikke om diameter, stigning eller begge deler er feil til denne Har du mulighet til å finne ut hvilken prop du hadde på din DC 22?

 

Noen andre som har forslag? Powertrimmen gir marginale utslag på farten og båten går pent i vannet uten å kavitere.

Edited by Windy22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SkipperMorse; hva mener du med andresteget? Sorry - er litt grønn..

 

Trophy; jeg klarer å få tilstrekkelig turtall 4200 - 4500, men får ikke nok hastighet opp mot max...

Link to post
Share on other sites

Om du har forgasser med to-stegs åpning, og steg 2 ikke åpner, yter ikke motoren spesielt bra på høyere turtall.

 

På min -87 Mercruiser 5,0 230hk står en 4-ports Rochester forgasser, der kun de 2 minste portene åpner inntil 75% pådrag. Derfra og opp åpner 2 store oljefathøl i tillegg, og ting skjer på både turteller, fartsmåler og tankmåler...

Edited by SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...