Jump to content

Riktig propell til WindyDC 22 - OMC 5,7 Cobra drev


Windy 7500

Recommended Posts

Motoren (260hp) er relativt nyoverhalt og tenning etc er nettopp justert. Jeg får ikke nok hastighet ut av båten og lurer på om dette er relatert til propellen. Bensinforbruket er også for høyt. Er usikker på dimensjon og stigning på den jeg har, og får ikke sjekket med det første. Båten kommer fort opp i plan og drar jevnt og fint. Når jeg ligger i 24-25 knop, får jeg ikke særlig mer fart på siste 1/4 av gasspådraget. Den ligger da på ca 4000 omdreininger. Jeg burde vel lett kunne oppnå godt over 30 knop. Er det noen som har formening om hva som er feil? Mekanikeren jeg brukte til justering av tenning etc. mente det kunne være at jeg har feil propell. Har noen forslag om ideel propell til denne kombinasjonen?

Redigert av Windy22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vikerkilen motor er OMC cobra forhandler og jeg har fått mye god hjelp der. Tlf 69328471 spør etter Bernt.

Setter du på en propell med mindre stigning så får du mer turtall, men det er ikke sikkert at du får mer fart. Sjekk at motor'n får nok luft, rene filter og at der ikke er vann i bensin. Det kan lligge vannperler inne i forgassern. Sjekk at alle portene på forgasser'n åpner seg 100% ved fullt pådrag.

Har du foreksempel kjørt motor'n for varm så kan tilbakeslagsventilen i eksosen ha smeltet og delvis blokkert eksosutløpet. Lykke til :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Enig, den bør kunne nå langt opp på 30 tallet. Propellen som er på er en 15 1/2 x 15. Aner ikke om diameter, stigning eller begge deler er feil til denne Har du mulighet til å finne ut hvilken prop du hadde på din DC 22?

 

Noen andre som har forslag? Powertrimmen gir marginale utslag på farten og båten går pent i vannet uten å kavitere.

Redigert av Windy22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du har forgasser med to-stegs åpning, og steg 2 ikke åpner, yter ikke motoren spesielt bra på høyere turtall.

 

På min -87 Mercruiser 5,0 230hk står en 4-ports Rochester forgasser, der kun de 2 minste portene åpner inntil 75% pådrag. Derfra og opp åpner 2 store oljefathøl i tillegg, og ting skjer på både turteller, fartsmåler og tankmåler...

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...