Windy 7500 Startet 3.August.2005 Del på Facebook Startet 3.August.2005 (redigert) Motoren (260hp) er relativt nyoverhalt og tenning etc er nettopp justert. Jeg får ikke nok hastighet ut av båten og lurer på om dette er relatert til propellen. Bensinforbruket er også for høyt. Er usikker på dimensjon og stigning på den jeg har, og får ikke sjekket med det første. Båten kommer fort opp i plan og drar jevnt og fint. Når jeg ligger i 24-25 knop, får jeg ikke særlig mer fart på siste 1/4 av gasspådraget. Den ligger da på ca 4000 omdreininger. Jeg burde vel lett kunne oppnå godt over 30 knop. Er det noen som har formening om hva som er feil? Mekanikeren jeg brukte til justering av tenning etc. mente det kunne være at jeg har feil propell. Har noen forslag om ideel propell til denne kombinasjonen? Redigert 3.August.2005 av Windy22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 3.August.2005 Del på Facebook Svart 3.August.2005 Vikerkilen motor er OMC cobra forhandler og jeg har fått mye god hjelp der. Tlf 69328471 spør etter Bernt. Setter du på en propell med mindre stigning så får du mer turtall, men det er ikke sikkert at du får mer fart. Sjekk at motor'n får nok luft, rene filter og at der ikke er vann i bensin. Det kan lligge vannperler inne i forgassern. Sjekk at alle portene på forgasser'n åpner seg 100% ved fullt pådrag. Har du foreksempel kjørt motor'n for varm så kan tilbakeslagsventilen i eksosen ha smeltet og delvis blokkert eksosutløpet. Lykke til Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
borre16610 Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 Hei. Denne båten bør gjøre over 35 knop. Bruker du powertrimmen riktig? Min 22DC gjorde 45,7 gps knop med 280 hk og stålpropell samt glatt bunn. Mener jeg hadde 14x19 men er ikke sikker Mvh Børre Sitér dette innlegget Link to post
Windy 7500 Svart 9.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2005 (redigert) Takk for svar. Enig, den bør kunne nå langt opp på 30 tallet. Propellen som er på er en 15 1/2 x 15. Aner ikke om diameter, stigning eller begge deler er feil til denne Har du mulighet til å finne ut hvilken prop du hadde på din DC 22? Noen andre som har forslag? Powertrimmen gir marginale utslag på farten og båten går pent i vannet uten å kavitere. Redigert 9.August.2005 av Windy22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 9.August.2005 Del på Facebook Svart 9.August.2005 Med 15,5 x 15 og 5,7 liter motor og omc drev klarte jeg 4200 omdr på en båt som veide 3300 kg Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
MT. Svart 9.August.2005 Del på Facebook Svart 9.August.2005 Slår andresteget inn, eller har du MPI (innsprøytning)? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Windy 7500 Svart 9.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2005 SkipperMorse; hva mener du med andresteget? Sorry - er litt grønn.. Trophy; jeg klarer å få tilstrekkelig turtall 4200 - 4500, men får ikke nok hastighet opp mot max... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 9.August.2005 Del på Facebook Svart 9.August.2005 (redigert) Om du har forgasser med to-stegs åpning, og steg 2 ikke åpner, yter ikke motoren spesielt bra på høyere turtall. På min -87 Mercruiser 5,0 230hk står en 4-ports Rochester forgasser, der kun de 2 minste portene åpner inntil 75% pådrag. Derfra og opp åpner 2 store oljefathøl i tillegg, og ting skjer på både turteller, fartsmåler og tankmåler... Redigert 9.August.2005 av SkipperMorse (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Windy 7500 Svart 9.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2005 Mekanikeren som justerte tenningen og stod i motorrommet i fart mener at forgasser og alt er på stell med motor iflg han. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.