_Bliss_ Startet 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2018 Hei Vurderer å installere ny ladere ifm oppgradering av landstrøm og 230V anlegg. Har i dag 2x115Ah som forbruk og 115Ah timer til start. Har pr nå ctek 10A lader, dette kan bli litt knapt. Vurderer defa sin 1x35A lader eller ctec sin 25A mx300. Noen som har gode eller dårlige erfaringer med noe av disse. Det blir ikke aktuelt med skilletrafo i første omgang så da vurderer jeg å gå for en av defa sine el sentraler, de leveres med "sink saver".men det må jo nødvendigvis ikke bli defa lader av den grunn.. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Hadde samme vurdering på min båt. Valgte en Quick 30 A lader på forbruk (2x110) en c-tek M100 på forbruk(1x100). Dette på bakgrunn at jeg ønsket å kunne lade forbruk raskt og at ctek M100 ikke hadde vifte. Kjøpte landstrøm og sink saver på Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Jeg har selv både C-tec og Quick ladere. Quicken brukes til start og forbruk. C-tecen brukes til baugtrøster batt. Veldig fornøyd. Har hatt quick i mange år på flere båter. Hvorfor ikke et skillerele? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
_Bliss_ Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Har skillerele også. Kommer til å skifte dette til spenningsstyrt. Ifm med montasje av baugpropell blir det ett ekstra batteri. Hvilke løsninger er vanligst der? Vurderer å kjøre dette sammen med startbatteri med eget skillerele? Plasserer batteriet fremme, men legger ladekabler fra lader dynamo. Hvis jeg bruker 35A lader bør denne kunne lade alt sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Etter mitt syn, burde dette bli perfekt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
arkmarin Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Jeg kjøpte C300M tror jeg den heter. Den er for to batteribanker. Stor overraskelse da jeg pakket den ut, den innholdte 2 ladere, en 25A for forbruk og en 6A for startbatteri. Dette har fungert meget bra hos meg i mange år. Kjøpte den hos Sønnak i sin tid. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Gunga Din Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 samme erfaring som arkmarin.......har en Ctek M300 + en liten som følgte med til startbatteriet ! de bare går å går ! (har ikke erfaring av Defa!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
_Bliss_ Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Har prøvd å sjekke data på m300, kan ikke se at det følger med ekstra lader nå. Kanskje det er gjort en endring i senere tid. Bruker dere ekstra lader pga at derer ikke har spenningssryrt skillerele eller er det kun for de den fulgte med? Heller litt mot defa om det blir defa landstrømsentral, men vurderer å bygge sentral selv også. Kommer litt billigere ut da. Noen som vet hvilken type sink saver som er montert i defa sine sentraler? De som jeg har kommet over er i overkant store tim å plassere i en kapsling. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Noen som har defa sentral som har betegnelsen på sink saver som er montert i selve sentralen? Evt bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Her bilder av zinksaver i min sentral fra Defa. Ingen nr eller indikasjon som sier noe om type Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Defa lever på populariteten de skaffet seg med blokk-varmere. På 70-tallet. Å velge mellom Defa og Ctek i dag bør være enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Takker for bilde. Grei størrelse på den. Har valgt å bygge sentral selv. Hadde vært greit å hatt sink saver inne i sentralen for å slippe å gå ut/inn med jording. Det blir nok ctek lader da jeg har valgt bort defa sentral. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Ref spørsmål lengre oppe i tråden hvor det ble av den små Ctek laderen som ble solgt i en "maritim pakke" tidligere. Her er svaret jeg fikk: Tack för din fråga! Jo, det är för att det var så många som redan hade en liten CTEK hemma, och inte vill köpa en extra! Den lilla laddaren är jämförbar med vår XS 0.8, som du nämnde, tidigare XS 800, så det finns alla möjligheter att köpa en liten också, men inte i ett paket! Hoppas detta var klargörande! MVH Teresa CTEK SUPPORT TEAM Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.