kjetillunde Startet 6.Juni.2018 Del på Facebook Startet 6.Juni.2018 Her ser dere noen småskader i gelcoaten på min Yamarin 4410 over vannlinjen. Har hørt at båter kan få plastpest (osmose) dersom vann trenger inn i glassfiberen og vil utbedre skadene. Kjøpte denne gelcoaten og herder på Biltema, men er det riktig å bruke her? Usikker på om jeg heller bør bruke gelcoatsparkel? Eller epoxysparkel? Eller epoxyprimer? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.Juni.2018 Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 Legg på et godt lag, slik at det deker godt pluss litt mer. La det tørke skikkelig, så pusser du ned. Bruk fint papir på slutten, så blir det fint. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Krimart Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 (redigert) Du kan Ikke bruke denne uten å tilsette voks, som du også får kjøpt på BT. MEN denne er flytende omtret som litt tykk maling og fyller ikke. Du bør heller kjøpe en boks med gelcatsparkel. Hvis du er sikker på at det ikke er noen skade på glassfiberen gjør du det slik: først vaske grundig og avfette med aceton. Så pusser du med 120papir for å få en ru overflate. Støvsug og avfett grundig. Sparkle med gelcoatsparkel (du bruker den samme herderen), og puss ned med 120 papir, gjenta sparkling og pussing til du er fornøyd. Nå kan du eventuelt male med gelcoaten (tilsatt herder og voks) du har kjøpt som siste lag. men uansett må du pusse ferdig med stadig finere våtslipepapir, avslutt med rubbing. Et tips for å få riktig mengde herder og voks er å kjøpe noen små engangssprøyter på apoteket. Mål opp sparkelmasse eller gelcoat med kjøkkenvekt og tilsett herder og voks med sprøyter i riktig mengde. Tilsetter du i lite herder (f.eks 1%) har du bedre tid, så det anbefales - særlig hvis det er varmt. Bland godt, men jobb likevel raskt. Redigert 7.Juni.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Krimart skrev for 3 timer siden: Du kan Ikke bruke denne uten å tilsette voks, som du også får kjøpt på BT. MEN denne er flytende omtret som litt tykk maling og fyller ikke. Du bør heller kjøpe en boks med gelcatsparkel. Hvis du er sikker på at det ikke er noen skade på glassfiberen gjør du det slik: først vaske grundig og avfette med aceton. Så pusser du med 120papir for å få en ru overflate. Støvsug og avfett grundig. Sparkle med gelcoatsparkel (du bruker den samme herderen), og puss ned med 120 papir, gjenta sparkling og pussing til du er fornøyd. Nå kan du eventuelt male med gelcoaten (tilsatt herder og voks) du har kjøpt som siste lag. men uansett må du pusse ferdig med stadig finere våtslipepapir, avslutt med rubbing. Et tips for å få riktig mengde herder og voks er å kjøpe noen små engangssprøyter på apoteket. Mål opp sparkelmasse eller gelcoat med kjøkkenvekt og tilsett herder og voks med sprøyter i riktig mengde. Tilsetter du i lite herder (f.eks 1%) har du bedre tid, så det anbefales - særlig hvis det er varmt. Bland godt, men jobb likevel raskt. Takk for god forklaring. ☺ Hvis jeg bruker gelcoatsparkel, kan jeg da la det være med det? Altså ikke bruke gelcoat over? Eller blir det ikke vanntett da? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 jeg bruker ikke gelcoat oppå sparkelen vanligvis.. Du kan også blande fyllstoff i gelcoaten for å få denne i ønsket konsistens for å bruke som sparkel (men må vel fortsatt tilsettes voks mener jeg) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krimart Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Ja, du kan bruke bare sparkel. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.Juni.2018 Del på Facebook Svart 19.Juni.2018 Det er ikke, og skal ikke brukes, voks i gelcoat! Gelcoat med voks = topcoat som brukes innvendig i båter. Gelcoat og gelcoatsparkel er nøyaktig samme stoff. Celcoatsparkel inneholder dog mere fyllstoff enn gelcoat, og det er dette som gjør at den får konsistens som sparkel. Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 19.Juni.2018 Del på Facebook Svart 19.Juni.2018 59 minutes ago, Jannmar said: Det er ikke, og skal ikke brukes, voks i gelcoat! Gelcoat med voks = topcoat som brukes innvendig i båter. Er det noe i veien for å bruke topcoat utvendig da? Om vi kaller det for topcoat eller gelcoat med voks så er det vel likefullt det som er riktig å avslutte med? Problemstillingen oppstår vel bare fordi gelcoat ikke herder noe særlig mot luft, derfor tilsetter man voks for at siste laget med gelcoat skal herde. Støper man i en form kommer glassfiberen etter gelcoaten og vil dermed sørge for at det blir lufttett og at man ikke trenger voks. Uansett hvor feil det måtte være har jeg hvertfall med stor suksess lagt på 1-2 strøk gelcoat og tilsatt voks i det tredje strøket, ca 40 min mellom hvert strøk, på lignende saker før og det har blitt helt flott, innvendig som utvendig. Går du for sparkel trenger du ikke tenke på voks. Det blir også erfaringsmessig veldig fint om du bare sørger for å ikke sparkle inn luftbobler og pusser samvittighetsfullt etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Juni.2018 Del på Facebook Svart 19.Juni.2018 5 hours ago, Jannmar said: Det er ikke, og skal ikke brukes, voks i gelcoat! Gelcoat med voks = topcoat som brukes innvendig i båter. Gelcoat og gelcoatsparkel er nøyaktig samme stoff. Celcoatsparkel inneholder dog mere fyllstoff enn gelcoat, og det er dette som gjør at den får konsistens som sparkel. Gelcoat herder ikke eksponert for luft. I en støpeform er den selvsagt dekket, hvis du maler en overflate med gelcoat må den enten dekkes med en plastfilm e.l. eller så kan man tilsette voks i gelcoaten - og dermed kalles det for topcoat. Topcoat er selvsagt helt ok å bruke utvendig. Gelcoatsparkel har tilsatt filler for å få høyere viskositet, men også voks (som topcoat) for å herde i luft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.