Jump to content

Mistet brått turtall i gir på Mercruiser 4.2 og Bravo 1 Drev - tom for drevolje.

Brg69

Recommended Posts

Sliter med å få opp turtall i gir på motoren. Har hatt en større service med bytte av styrebolt og Transom pga lekkasje. Båten gikk som en klokke på 3 turer tilsammen godt under 10 timers drift, og vi fikk normal hastighet, men etter å ha fylt diesel skulle jeg ta den opp i plan, og etter å ha startet normalt og akkurat kommet opp i plan, virket det plutselig som jeg hadde fått en tilhenger og båten falt ned av plan mens turtallet sank. Mistenkte automatisk at det var tette dieselfiltre og har byttet alt av forfiltre og dieselfiltre.

Etter å ha tatt denne jobben oppdaget jeg at oljebeholder til drev var helt tom, bare et par dråper igjen, og jeg mistenker derfor at noe er galt med drevet. Virker som det er noe feil på varsling, da det ikke kom noen alarm.

Mistenker at drevet er kjørt, men er det normalt at det likevel lar seg kjøre med? Hva kan skje med drevet om det går tomt for olje, jeg ville trodd at det låser seg helt om det er et problem? 

Skarpnes 9100 - 2007 modell

Motor: Mercruiser 4.2 - 320 HP samme modell som båt

Drev: Bravo 1x

Marsjer normalt i 22-25 knop og har toppfart på 39-40 knop

Har tatt endel målinger med Rinda, og det er ingen feilmeldinger. På tomgang går det lett opp til over 3500 rpm - har ikke villet ta den lenger.

Har gjort målinger på Throttle position og RPM (Flywheel)

0%: ca 600 rpm både i gir og i fri

21-22%: ca 1270 rpm i fri og 1000 rpm i gir

33%: ca 1860 rpm i fri

35%: 1310 rpm i gir

36%: 2200 rpm i fri

51%: 1630 rpm i gir

* Over dette fikk jeg ikke kjørt, men den går neppe over 2000 rpm i gir.

Det virker som om den helt mangler skyv, og at den henger igjen over hele registeret. Jeg har vært under for å sjekke om propellen går rundt uten motstand i fri, og det er ingen problemer å snurre den begge veier.

Forsøker fortvilet å få tak i mekanikeren/verkstedet som gjorde jobben, men de jobber visst dag og natt og er vanskeligere å få i tale enn kongen.

Først skal du fylle på drevolje så du ser hvor mye som mangler. Du kan ha vært heldig og bare kjørt tom beholderen (outdrive monitor). Da har ikke oljenivået i drevet kommet under påfyllingsnivå. Husk at alle væskenivåer må sjekkes før start. Så til ytelsesproblemet. Motoreffekten droppet altså helt brått og da er det lite som taler for tette filtre, du har kanskje gjennomsiktig forfilterhus? Første tanke er manglende turbotrykk forutsatt at det ikke ryker av eksosen. Hvis du har turbotrykksmåler er dette første bud å sjekke. 

Oljen må jo ha stukket av en plass,men hva dette skyldes er jeg ikke sikker på. Har vært borti ett tilfelle hvor man har glemt å flytte over kon på propeller ved bytte så kjørt drevet i gryna, men i det tilfellet sto hele drevet dønn og oljen rant ut via ødelagte simmeringer.

Hadde drevet stått lenge siden det ble gjort reperasjon og etterfylt olje? At de kanskje ikke har fyllt drevet helt opp på korrekt måte når det holdt på, så olja har rent etter ned i drevet? Du kan jo fylle etter drevolje, så sjekke om det minker igjen, men det tar sabla lang tid før drevoljen renner ned i drevet via beholderen.

Man kan jo ta av slangen fra drevkoppen, å kjøre på med lufttrykk i slangen for å sjekke om det kommer olje eller luft noen plass. Max 1,1bar i tilfelle. Ha drevet trykksatt i 10-15 minutter, og prøv å sjalte med girvelger og rotere propellene samtidig.

Har det vært noen reparasjon på motoren eller dieselsystemet på båten?

Det er også kjent problem at spjeldet på turboen henger seg slik at den lader veldig tregt.

Redigert av krabben91 (see edit history)
DieselDahl skrev for 9 timer siden:

Først skal du fylle på drevolje så du ser hvor mye som mangler. Du kan ha vært heldig og bare kjørt tom beholderen (outdrive monitor). Da har ikke oljenivået i drevet kommet under påfyllingsnivå. Husk at alle væskenivåer må sjekkes før start. Så til ytelsesproblemet. Motoreffekten droppet altså helt brått og da er det lite som taler for tette filtre, du har kanskje gjennomsiktig forfilterhus? Første tanke er manglende turbotrykk forutsatt at det ikke ryker av eksosen. Hvis du har turbotrykksmåler er dette første bud å sjekke. 

Takk for innspill. Alle filtre er byttet, så den er sortert vekk. Håper i det lengste at det er tilfeldighet. Turboen er jo tross alt billigere enn drev og er som du nevner neste mistenkte. Ville trodd at den brukte mye olje da, og oljenivå på motoren er helt normalt.

krabben91 skrev for 9 timer siden:

Oljen må jo ha stukket av en plass,men hva dette skyldes er jeg ikke sikker på. Har vært borti ett tilfelle hvor man har glemt å flytte over kon på propeller ved bytte så kjørt drevet i gryna, men i det tilfellet sto hele drevet dønn og oljen rant ut via ødelagte simmeringer....

Takk - det var det jeg normalt trodde ville skje. Turboen er notert og må/skal sjekkes, men der tror jeg at jeg må ty til mekaniker - eller lære meg å sjekke selv. Det sistnevnte tar erfaringsmessig kortere tid :diving:

Har forresten sjekket MAP sensor readings i fri, antar det kan indikere at Turbo er gåen, eller også kanskje MAP sensor'en: 600 RPM (tomgang): 101 kPa - 1270 RPM: 102 kPa og 1860RPM: 107 kPa. Skal forsøke å kjøre på litt andre turtall og under belastning, men 101 kPa er jo atmosfæretrykk, ville trodd at det dro opp litt mer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...