Jump to content

En nybegynners bekjennelser: Historien om Moloko

moloko

Recommended Posts

Takk for tips, @BjornK og takk for hyggelig melding @På svai :thumbsup:

Skal ta en nærmere titt på propellen i morgen, og se om jeg klarer å fikse dette selv med båten på vannet. Og vurdere reservepropellen for å se om det er noe å sette på i mellomtiden, og prøve å få ny vulk på den som sitter på nå. Uansett grei erfaring å ha med seg videre dette her.

Veldig glad for å få så mye hjelp og informasjon her på BP! Mindre hodebry og utgifter, og mer moro og kunnskap. Kan det bli bedre?

På tampen  av sommerferien sjekkes Baatplassen.no som seg hør og bør.

Jeg er glad at jeg satt alene i solveggen da jeg leste historien din. Glad også for at barna fant barne tv mer underholdende enn pappas hikstende latter da jeg leste om ditt forsøk på å skape ditt eget lille Tusenfryd? Hvordan skal man forklare barna humoren?? Tror alle eiere av større båter har kjent på frykten for at thrusteren skal henge seg.. Jeg monterte bryter fremme ved thrusteren for å unngå gå nettopp dette problemet. Hadde for øvrig også ekstra batteri fremme ved thrusteren som ikke ville blitt påvirket av eventuelle kutt av hovedbrytere, slik at dansen hadde fortsatt til batteriet ble tomt..

Håper at fortsettelsen din på båtlivet ikke blir like begivenhetsrik som starten, men må innrømme at jeg gleder meg til neste episode.. ? 

• 8 måneder senere...

Ja, godt nytt år? Lenge siden jeg har skrevet noe, men sesongen er snart i gang. Fikk orden på problemet med å komme opp i plan, det skyldtes en koloni med blåskjell som kunne blitt en rikelig porsjon moulles frittes. Dyr lærdom, men neste gang bruker jeg båtforeningen til å få den på land og spyler av selv, så sparer jeg en del tusenlapper. Propell er helt fin. 

I dag har jeg skiftet anoder på drevet, det gikk veldig greit. Et par av de gamle var virkelig oppspist. Så var det å bytte drevolje. Ved opptak i fjor oppdaget jeg at det var vann i oljen (og den lukter svidd på noe vis). Jeg klarte ikke å få kjøpt inn olje til opptaket i fjor, men fant ut via båtplassen at det skulle gå greit å tappe ut den gamle oljen og la drevet overvintre i tom tilstand.

I dag skulle jeg da fylle på igjen, og det ble gjort uten problemer. Helt til jeg oppdaget at jeg har kjøpt feil olje! Etter at jeg hadde pumpet den inn så klart. Da jeg dro i butikken var det to typer å velge i, premium og high performance. Dum som jeg var kjøpte jeg premium, skulle hatt den andre.. Ja ja. Jeg rekker å bytte en gang til før båten skal på vannet. Får vel ut litt mer av vannet med lasset også. Hvordan vannet har kommet inn vet jeg ikke, men satser på at det går greit enn så lenge. 

Tøff i trynet som jeg er kjøpe jeg også "impeller replacement kit" og tenkte å splitte drevet og fikse selv, men den praktiske delen av dette ser ut til å bli vrien. Planen ble forkastet, og ny plan lagt: båten må på land en gang i sommer, hvor jeg muligens skal montere ny svinger til ekkolodd, samt få noen med mer peiling enn meg til å bytte impeller og pakninger etter at våronna er over. Helst mens jeg ser på slik at jeg får selvtilliten til å gjøre det selv neste gang. Fikk sett på den ene belgen og den så helt fresh og fin ut, så jeg håper impellerkitet inneholder det svake leddet.

Ellers kan jeg innrømme at hukommelsen ikke er helt hundre, jeg kjøpe mørkeblått bunnstoff til flekking siden jeg var sikker på at det var det jeg hadde, men nei. Det gamle var svart. Satser da på å bruke det mørkeblå til å lage en slags camo paint slik at fisken ikke ser oss undenfra. Det går vel greit. 

Ja, så det var status. Håper på en fin sesong uten alt for mange overraskelser! 

• 2 uker senere...

Overraskelser! Viser seg at begge batteriene er løse. Virker som en tidligere eier har festet dem ved å lime fast stroppebånd i dørken?! Iallefall er de løse nå og jeg må finne på noe for å få dem festet skikkelig. Vet ikke om jeg kan borre i underlaget her, må tenkes litt på. Neste helg skal båten på vannet, så jeg må prøve på et eller annet i morgen. 

Den andre overraskelsen var at trimplanet ikke funker. Proppen som holdt den inne i tanken fant jeg et annet sted en hullet der den hører hjemme. Tanken var tom. Har kjøpt atf-olje for påfyll, venter nå på at armene skal gro seg litt lenger slik at jeg når frem. Eventuelt om jeg får kontakt med et slangemenneske fra et omreisende sirkus. 

Hei @moloko har først lest historiene dine nå i dag, veldig underholdende og du har et godt lag med tekst, og elektronikk! 

Batteriene mener jeg bør ha noen stropper som går gjennom fester som er skrudd fast. Står ikke batteriene i egnede batterikasser? 

Disse fra BT: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/batteribokser/batteriboks-2000032985 inneholder alt du trenger med stropper og skrufester. Om du ikke vet om du kan skru i underlaget kan du kanskje lime fast en plate du så kan skru etterpå? Pass bare på å lim med noe som sitter. Jeg tipper vel at du kan skru i underlaget direkte men jeg kan selvsagt ta feil. 

Ellers er det mye løse propper i båten din! Slangearmer får du selv. Bare får noen til å sikre deg, for eksempel med godt ankelgrep, mens du strekker deg ned og frem samtidig som du uttrykker de magiske ordene "go go gadget arms". Er du av omtrent samme årgang som meg så vet du at det virker! 

Det at drevet tar inn vann et vel sannsynligvis simringer som ikke er tette. Oftest er det simring ved akslingen som et synderen. Jeg har ikke kompetanse selv her men om du får tak i ny simring mellom aksling og undervannshus kan jo kanskje problemet være løst? Er vel ellers ganske sikker på at du vil få mer vann inn om du ikke bytter noen shims eller simringer. 

Lykke til videre og kos deg på sjøen! 

Ser du drodlet litt om å sette inn en RaspPi. Har du lest i tråden vår om ZigBee og automasjon? Vi er litt forbi tittelen etterhvert men det burde være i spor med dine interesser og du kan nok garantert bidra! 

Redigert av Sjøbliss
Skriveleif (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Takk for svar, @Sjøbliss!

Etter å ha sovet på det så tenker jeg at det er OK å borre her. Det er jo v-bunn i båten, men på sidene i motorrommet er det bygget opp så det blir flatt. Antar at det er støpt inn noe isopor e.l. der. Skal titte litt på hvordan andre ting i nærheten er festet bare for å være sikker, men føler meg ganske trygg på at det er greit.

Det stemmer at batteriene ikke står i kasser. Tenker å kjøpe noen slike du foreslår, og så bruke både lim og selvtappende skruer for å feste braketter/stroppefester. Blir nok en tur på Biltema i morgen og så mekking på 1. mai!

Når det gjelder løse propper så føler jeg at jeg har fått mer enn nok av dem i løpet av det ene året jeg har eid båten ja! Blir nok Insp. Gadget-metoden ja. Jeg har kjøpt en diger hestesprøyte for å slippe å bale med trakt og kanne helt bak der, i verste fall kan jeg bruke en silikonslange for å lette jobben enda mer. Har brukt den metoden med hell for å fylle vann på en råne-PC jeg bygde tidligere :)

Tenker å ta båten på land i sommer en gang og få en mekaniker til å komme ut til opplaget og gjøre jobben med drevet, eventuelt om de tar det med seg. Har lyst til å pusse vekk alt av gammelt bunnstoff og legge nytt. Dvs, selve jobben høres ikke så lystbetont ut, men hadde vært godt å få det gjort. Dessuten så vil jeg få orden på karusellpropellen, steg 1 der nå er å ta med meg joysticken hjem og teste den på benken. Har ikke hatt den løs ennå, men ser at den er ganske falmet og at plastfolien har delaminert, så joysticken er nå hovedmistenkt. Dessuten har jeg lyst på moderne kartplotter/ekkolodd, så ja. En tur på land i løpet av sommeren er nok en grei investering i tid uansett.

Og jo, jeg følger automasjonstråden din, men har ikke sett mitt snitt til å bidra helt ennå. Har ikke helt hatt ork til å begynne på den biten ennå, men i sommer skal båten online og båtcomputer settes opp. Har en kollega med en diger seilbåt som er helt rå på Signal K og diverse sensorer, så jeg skal hvertfall ikke ha færre raspi per fot enn ham :)

Hmm, her må jeg finne på noe. Kikket litt på batterikasser, men finner ingenting som rommer batteriene mine på de vanlige stedene. Det finnes et bilde av motorrommet tidligere i tråden som viser begge batteriene (såvidt).

Rimelig sikker på at det er disse batteriene jeg har, eller iallefall noe veldig likt. De er altså  ca 12x28x56 cm store og veier ca 54kg pr stykk! 140ah skal de være i følge finn-annonsen da jeg kjøpte båten. Med to av disse skulle jeg kunne lade telefonen et par-fem ganger og fremdeles ha kald øl fra kjøleskapet en god stund.

Jeg trenger åpenbart å finne typeskilt eller noe for å finne ut nøyaktig hvilke modell det er, men det er litt plundrete å komme seg til båten pga hverdagslogistikk, så før 1. mai trenger jeg å finne på noe for å få festet dem godt, om ikke annet så midlertidig. Helst uten å måtte løfte batteriene ut, 54kg er en god del på en kronglete plass som dette...

Planen nå er å få tak i et eller annet jeg kan borre/lime fast i skroget og feste stropper til. Alternativt både en V-formet list av alu e.l. som jeg kan borre/lime fast for å holde sidene av batteriet på plass, i tillegg til stropper for å ta opp/ned-aksen.

Noen som har forslag til produkter?

(Merker også en veldig trang til å legge et par lapper i en Victron 702 batterimonitor for å finne ut nøyaktig hvor lenge pilsen kan holde seg kald i kjøleskapet på bare batteri, helst med push-varsel til telefonen dersom de edle dråper står i fare for å bli lunkne)

Det er jo ikke sikkert at du er nødt å ha kasser til batteriene der hvor de står, kommer an på hvordan det er luftet og hvor luften kan reise. Er jo frykten for knallgass o.l. som gjør at man vil ha de i kasser. Dersom vi antar at batteriene ikke behøver ytterligere kasse synes jeg ideen din med en aluminiumslist er smart. Noe slikt som dette?

https://www.maxbo.no/profil-aluminium-vinkel-1000-20x20mm-p863903?gclid=EAIaIQobChMIgPv6mc704QIVhtCyCh0CkgnkEAQYASABEgLHX_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Dersom du lager til en eller to skinner som holder batteriene på plass så kan du jo skru fast noen fester til stropper rett på denne listen. Utsiden kanskje? Tenkte i utgangspunktet på noen enkle skuffefront bøyler eller øyebøyler eller noe slikt. Litt googling så kom jeg over denne: 

http://www.egenes.as/eArt.asp?id=568&c=43&t=138&pos=0

Bilderesultat for stroppe feste

image.png.0fec5129a5bfd96f4334f3fa386c864d.png

Tror jeg klarer meg uten kasse. Batteriene er såvidt jeg vet forseglet.

De stroppefestene så jo fine ut, men tror ikke jeg rekker å få tak i sånne før onsdag. Satser på en tur til isenkramen etter jobb, så får vi se hva de har.

Det er helst syrefaste skruer jeg bør bruke går jeg ut fra?

Syrefaste skruer er klart å foretrekke eneste er at det sies at syrefast kan reagere litt med aluminium. Etter det jeg har lest er det smart å smøre skruene med aluminiumspasta eller kobberpasta. Se dialogen her: 

Syrefaste skruer får du på Maritim. På biltema o.l. er jeg alltid forvirret men jeg tar med en magnet for å se om de er magnetisk. Er det ikke magnetisk er det syrefast. 

Rustfritt: A2 kvalitet når du kjøper det på Biltema, evt. 304, er magnetisk.

Syrefast: A4 kvalitet når du kjøper det på Biltema, evt. 316, er ikke magnetisk.

Sakset herifra: 

Isenkramen har vel sikkert noen skuffehåndtak i aluminium som skulle kunne benyttes. Eventuelt gå på Ikea :) 

Da var remedier handlet. Det ble alu-profiler fra Maxbo og plateskruer i A4-kvalitet fra Biltema (takk, @Sjøbliss). Jeg fant ingenting fornuftig å bruke til å feste stroppebånd hos BT eller Maxbo, så jeg handlet litt patentbånd isteden. Det kommer sikkert til å ruste og bli helt fælt ganske raskt, så det må byttes ut med noe mer egnet senere. Akkurat nå må jeg bare få til et positivt feste som varer i en måned eller to.

Markerte opp passe lengder av 2 stk 100cm vinkelprofiler: 2x40cm til langsidene og 2x10 til kortsidene. Burde bli OK. I tillegg har jeg markert opp slik at jeg kan for-bore hull til skruene. Tenker å kappe det opp med stikksag.

20190430_200713.jpg.5a3c30b0af7121e6c9899dce8c98bbc5.jpg

Monterer uten å bruke lim/epoxy foreløpig, så jeg har litt angrerett - pluss at jeg ikke rekker å prime/lakkere dem. Tenkte at det ville bli penest om de var hvite.

Har også handlet en tynn slange som jeg tenker å sno oppi tanken til trimflapsene og fylle ATF-olje vha hestesprøyte eller oljepumpe til Instatrim-boksen som sitter så vanskelig til. Så blir det en interessant utfordring å få på plass den løse proppen igjen, men på et eller annet vis skal det gå. Har fått med meg en hjelpemann også, så vi burde klare å få til et eller annet.

Bak i bildet ses også et annet miniprosjekt: tok av blendeplata hvor det originalt sto en vippebryter for å velge om stereoen skulle spille ute og inne. Den har jeg ikke behov for lenger siden nye bilstereoer har 4 utganger og fader. Isteden får jeg nå en dobbel USB-kontakt for lading, som forøvrig har innebygget voltmeter: 

20190430_203256.jpg.4006a15317fac5ac25dfa9226f9aca5e.jpg

Denne kostet flere titalls kroner ferdig levert fra Kina, så det burde være bra greier.

Måtte frese ut litt av bakplaten med dremel for å få inn USB-dimpen i hullet fra bryteren, siden den opprinnelig var firkantet. Må frese litt treverk på båten for å få den på plass også, men ikke alt for mye hvis jeg klarer meg med bare denne ene tingen på panelet. Tenker å pusse og lakkere bakplaten matt sort. Har plass til noe mer på høyresiden der, men da må jeg lage et ennå større hull i innredningen på båten. Avventer til jeg begynner å få klarere for meg hvor jeg vil hen med det elektroniske i båten. Foreløpig er all fokus på å få kontroll over alt som har med fremdrift og sikkerhet å gjøre, siden jeg ikke ønsker besøk av Elias eller å ha et 24-fots privat mini-Tusenfryd igjen med det første.

Fikk festet batteriet med patentbånd i går. Det er belagt med et eller annet plast-aktig, så det rekker vel ikke ruste istykker før jeg får ut fingern og laget noe permanent.

Tabbet meg ut og tok med feil borr, så jeg fikk ikke festet V-profilene. Men størrelsene var iallefall perfekte, så det ordner jeg en annen gang. Da har jeg også tid til å lakkere dem først.

Kan iallefall sjøsette nå uten noen umiddelbar fare!

Dette er hvordan batteriene var festet før:

20190501_155130.jpg.a53466560fdab175452be56cfb0a9dd4.jpg

Stroppebånd limet til dørken med noe slags guffe. Ikke akkurat en trygg løsning... Glad jeg oppdaget det.

Ellers kan jeg melde om at trimplanet har fått ATF-olje, og fungerer igjen. Proppen kom seg inn også. To ting til som er under kontroll, føles bra.

Joysticken til karusellpropellen ligger nå hjemme på benken, skal koble den opp med strøm og LEDs og se om jeg klarer å fremprovosere feilen. Fikk inspisert kabelskoene på den, og de så ganske fine ut. Lite irr. Det var riktignok en gul ledning på den som ikke var koblet til noe, skal undersøke datablader for å finne ut hva det er for noe. Edit: Ser ut som det er for å styre hovedstrømbryter med relé. Jeg har bare den manuelle versjonen.

Redigert av moloko (see edit history)

Ja, da har joysticken fått seg litt oppmerksomhet. Den bærer jo preg av å ha vært i et røft miljø:

joy.jpg.615bf7b9d2da330ceed2776db3a43b49.jpg

Antagelig stått i båten siden 2005/2006 eller så der:

joy2.jpg.c52a798452256905414dfecd5be5b8f6.jpg

For å åpne den kreves litt tolmodighet, og hjelpemidler. Kjøpte et sett med kjekke verktøy for å åpne slike mekanismer fra Kina, og nok en gang fått glede av det:

open.jpg.5a599b5430963fcf5aed48aaaa974be8.jpg

Det var fire slike tapper, og jeg måtte vippe løs to og to av dem for å lirke "proppen" løs og dra ut med en nebbtang. Bilder av det mangler da jeg kun har to armer.

Når den vel var løs så gjaldt det å ikke røske for hardt. Som forventet var det en flatkabel under her, og disse er skjøre og lette å dra istykker:

forsiktig.jpg.7cd27ad6b684b31dfa2fe182750b103b.jpg

Slik så kretskortet ut:

pcb.jpg.05c1630857ddc3e0928a68fe7a8e6c43.jpg

Men aiai, hva er dette?

irr_zoom.jpg.aa2e103457d0baebf2e42d9531e4c847.jpg

Flussmiddel eller irr? Eller litt av begge? Tror igrunn det er mest fluss, med eventuelle urenheter den plukket opp under produksjonen, men å ha slike kaker liggende på tvers av forskjellige deler av kretsen er neppe en fordel. Loddepunktet øverst til høyre er den gule signalkabelen til automatisk hovedstrømbryter, som ikke er i bruk hos meg. Så jeg er ikke helt sikker på om det er her feilen har vært.

Uansett så er det tannpuss med IPA-smak:

vask.jpg.9ed9c24318dfcfd1a430a324df5c976f.jpg

Ser bedre ut nå:

pcbren.jpg.393d78d4a219b118ec732b1fc95f2c5a.jpg

Så da var det "bare" å få den sammen igjen uten å ødelegge skjør plast eller rive istykker flatkabel. Dette tok litt tid og tolmodighet, men det gikk til slutt. Igjen med god hjelp av de flate spatelene.

Så testing:

benk_n.jpg.f03f7f432ce61b5699141c6c002c6d09.jpg

benk_p.jpg.0abc71b0e6fe25a053498c00a0309ba8.jpg

Da har jeg altså sjekket joysticken så godt jeg kan og fjernet en potensiell feilkilde, og kan jobbe meg videre mot en konklusjon. Pluss at jeg slapp å kjøpe ny joystick til 1500,- "bare for å prøve", til en kostnad av ca 1 timesverk og en skvett isopropanol.

Har ikke klart å fremprovosere noen feil hverken før eller etter isopropanol-vasken, men skal gi den noen flere forsøk på benken før jeg sier meg fornøyd. Blir nok også å teste den i båsen hvis jeg kjeder meg, for det hadde vært gull verdt å kunne fremprovosere feilen igjen. Da vet jeg at det er mer som må ordnes.

Det som er helt sikkert er at jeg ikke kommer til å bruke den på trange steder før jeg har fått et relé for å kutte strømmen til thrusteren, som jeg når fra førerposisjon.

God kveld og IPA-skål!

Jeg har multimeter fra Biltema, fungerer det også :) Fluke er saker, men koster. Oscilloscop kunne jeg å bruke i gamle dager men jeg er blitt rusten.... :O

Julenissen er hos meg rett som det er. Kjøpte meg akkurat noen Innr SP120 for å styre varmtvannsberederen. Den er koblet på inverteren og når noen skal lade laptoppen sin en halvtime så varmer vi opp vann samtidig, så da må julenissen handle. Tok med et par Hue pærer til toalettet også ... og et par brytere. Burde ikke kunne handle online, er farlig. 

Takk for IPA tipset, jeg tror kanskje jeg skal kjøpe meg litt slik IPA til samlingen. Det ser jo uhorvelig effektivt ut. Jeg har bare brukt elektrospray før men dette ser jo enda bedre ut. 

Jeg hadde som hardt krav at meteret skulle kunne måle µA, det er kjekt å ha hvis man skal lage kretser som skal leve lenge med f.eks et knappecellebatteri. Da må man litt opp i pris, tror jeg fant ut at det fra Dave var blant de billigste selv inkludert frakt og toll :) Det er ikke noe luksusinstrument, men veldig greit. Har i tillegg et billig tangamperemeter/multimeter fra Uni-T som bor i båten da det dekker alle behovene jeg har der :)

Har et skop også, Rigol DS1054Z. Ganske rimelig tatt i betraktning hva det klarer (spesielt om man bruker keygen.. :saint:). En fin ting med et slikt moderne skop er at man kan dekode I2C, SPI og RS232 .. veldig nyttig for å se om ting fungerer slik man tror. Ikke like stor sjarm som et godt gammelt analogt skop, men lell :)

Isopropanol er en must-have! Tar slik drit veldig effektivt og er ikke minst veldig billig. Kan brukes til mye annet enn å fjerne irr også.

Da er båten på vannet og godt fortøyd i hjemmehavn. Litt "spennende" å gjøre dette for første gang. Ble noen erfaringer rikere iallefall. Ble sittende og vente i mange timer før det var vår tur, og når det først skjedde så skjedde alt på en gang. Forglemmelser og småtabber ble gjort. Løp rundt ombord som en hodeløs høne og forsøkte å få kontroll, rakk ikke engang si takk til gutta som hjalp oss ut. Slik er det å være fersk!

Hadde hjertet i halsen et øyeblikk, for motoren stoppet akkurat i det vi hadde kastet loss, og vi blåste i retning noen andre båter. Fikk nå start på den igjen, men så kom det et smell i forgasseren og den stoppet på nytt. Ny start, masse rusing av og på i fri for å få ting ordentlig i gang. Denne gangen holdt det, og etter det var det ingen problemer.

I løpet av dagen hadde det kommet noen heftige vindkuler og regn/hagl-byger,  så jeg var veldig glad det var rolig da vi skulle ta den lille turen fra opplaget til hjemmehavn. Spesielt den siste manøveren inn i båsen har jeg nerver for, det er trangt og jeg er uerfaren - så potensialet for å krasje inn i ting er absolutt til stede. Båten har nærmest flat bunn og stort vindfang, så det skal ikke mye til for at den driver av i alle mulige retninger. Jeg har ikke erfaring nok til at hvilket rattutslag og gassutslag som skal til for å få båten til å gå den veien jeg vil sitter i muskelminnet. Jeg må tenke over det, og det har man lite tid til og er dessuten vanskelig når man er stresset.

Prøver å holde meg til mottoet "Don't Panic" og føler jeg blir flinkere og flinkere til det, men innrømmer lett at angsten og usikkerheten er der som en apekatt på ryggen. Det eneste jeg vet om som fordriver slike apekatter er mengdetrening og erfaringen som følger, så om det er noe jeg ønsker å få ut av denne  båtsommeren så er det trygghet og (fortjent) selvsikkerhet som står øverst på lista.

Nå venter mye pusling og småprosjekter, og forhåpentligvis mange fine dager på vannet. Fortsettelse følger :)

• 1 måned senere...

Endelig fikk jeg tatt en tur ut til båten for å pusle litt. Jobb og andre forpliktelser har gått foran, men i dag fikk jeg iallefall ordnet noe som har plaget meg: kabelvasen bak stereoen og kablingen av USB-lader.

Slik var det, litt på halv tolv med kabelsko som bare nesten hang sammen, og et hull som bare nesten var stort nok til å ta imot baksiden på laderen. Dremel med fres gjorde kort prosess: 

20190623_150208.jpg.703fc43319dcb8cce1411ddef8e6e659.jpg

Så fjernet jeg alle kabelskoene og byttet med god gammeldags sukkerbit til høyttalerne og wago til strøm. La også inn en ekstra sikring bare i tilfelle..

Benyttet også anledningen til å titte bak sikringspanelet for landstrøm:

20190623_154732.jpg.e27fe7873dfee5db6b23607254221996.jpg

Begynner sakte men sikkert å finne ut hvordan ting henger sammen, men det er fremdeles et stykke igjen...

En del av denne læringsprosessen går ut på å gjøre feil. I dag var intet unntak. Jeg klarte et kort øyeblikk å kortslutte da jeg skulle montere ting sammen, med det resultat at jeg hørte et lite pip og så var det 0V mellom rød og sort .. sikringen jeg satt inn på 10A var like hel, så det var tydeligvis en annen som hadde gått. Jeg fant et annet panel under styreposisjon, men selvsagt har jeg ingen sikringer i reserve. Jeg gjorde meg ferdig med koblingen siden det iallefall et strømløst nå..

20190623_165752.jpg.0430130ad4aa05a656a9e59a46550729.jpg

Skruene til panelet fant jeg ikke i farta, men det ser ut til at dette blir en kjekk løsning til slutt. Trenger et strøk matt svart lakk også før det blir strøkent..

Båten er fremdeles ikke online, men har skaffet et antall duppeditter som skal ombord når jeg får somlet meg ferdig. Prøver å gjøre mest mulig ferdig på furtebua hjemme siden jeg uten unntak alltid glemmer en eller annen essensiell del hjemme når jeg drar til båten. I dag var det sikringer, neste gang er det nok noe annet..

Ferien nærmer seg, håper på noen gode økter da.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...