Jump to content

En nybegynners bekjennelser: Historien om Moloko

moloko

Recommended Posts

Har oppdaget at bryterne på panelet i cockpit er verre enn jeg trodde. Jobben med å bytte panelet (plastplata i fake treverk) har stått på blokka siden jeg fikk båten da det ikke er veldig pent, men nå MÅ jeg bare få gjort det fordi flere av bryterne har ramlet ut. Plasten har blitt helt sprø og går i oppløsning. Jeg tenker å kjøpe et stykke plexiglass eller lignende og bruke det gamle panelet som mal, og få montert noen gode brytere.

Spørsmålet er da: hvordan fjerner jeg rattet? Har sett på erstatningspaneler for Bayliner 2355 at det er et relativt lite rundt hull som skjuler seg bak den store svarte klumpen bak rattet. Så alt dette må fjernes før jeg kan få løs panelet.

Det ser slik ut på utsiden:

20190727_165649.jpg.18d0377eba32b46b96aeb9ff2fd68e50.jpg

Og slik ser det ut på baksiden:

20190727_165533.jpg.2458952141f8d9ef24ff74aab6e1362b.jpg

Har søkt litt på forumet og ellers, og slik jeg forstår det er prosedyren noe ala dette:

- Løsne mutter i senter av rattet (antar den er skjult bak det ovale "tre"-dekselet)

- Løsne rattet med en avdrager ala dette: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/avtrekker-3-armet-2000020962

- Demonter videre innover (her er jeg litt usikker da jeg ikke finner noen bilder som viser akkurat min styresnekke/mekanisme)

Benytter nok også sjansen til å bytte hele rattet da det ikke er spesielt delikat, og hvis det er noe smøring eller topping av olje som trengs gjør jeg det også i samme slengen.

Er det noen som kan si om jeg er på rett spor? Jeg vil for all del ikke ende opp med et løst ratt jeg ikke får på plass igjen...

•  

Ja, det hadde jeg. Værsågod! Litt fikling senere så kom han ut og ga meg den saken til høyre på bildet her:

P1020014.JPG.a59486f951c1e30e2e25e55cb4f607c1.JPG

Til venstre ses et intakt eksemplar. Den til høyre er alt vi fant av den andre, det hang fortsatt igjen i gjengene. Dette er altså skruene man bruker for å tappe ut kjølevæsken fra laveste punkt på manifoldene, og den ene av dem fant det tydeligvis for godt å utføre denne operasjonen på eget , da båten var 1 år gammelinitiativ. Ikke rart det ikke hjalp å fylle opp tanken, alt rant jo rett gjennom! 

Akkurat det samme skjedde på min 97 modell 2355, da båten var ett år gammel.

Så røk et remhjul, laget av bakkelitt.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Noen ganger føler man seg både dum og lur på samme tid. Siden jeg overtok båten har ikke motorromsvifta fungert. Selger opplyste om det, og jeg tenkte at det er noe jeg kan ordne selv. Så begynte jeg å innse at kroppen slett ikke er slank eller lang nok til at jeg kommer til den for å få inspisert eller byttet. 

Vel, som jeg skrev for noen dager siden er bryterpanelet mitt i ganske dårlig stand og jeg trengte å gjøre noe. Så mens jeg først lå på ryggen under med neven full av nye vippebrytere bestemte jeg meg for å bytte den som hører til bloweren. Som ventet var det ikke noe liv. Sikringen kunne det heller ikke være, for jeg har dratt ut og inspisert dem alle visuelt både en og to ganger. Steike. Her er det noe som ikke stemmer. 

Den nye bryteren har, i likhet med den originale, en rød LED for å indikere at den er på. Den lyste heller ikke. Nå begynner det å skurre alvorlig i bakhodet. Om viften var død, slik jeg har antatt siden overtagelse av båten for snart 1,5 år siden, så skulle det iallefall ikke være mangel på spenning frem til bryteren. Der er det jo kun noen centimeter med ledning mellom sikringspanelet (som jeg _vet_ har strøm) og bryteren, som jeg må vet _ikke_ har strøm. Dette gir ikke mening! 

Frem med multimeteret. 0V mellom begge de gule ledningene og jord. Ok, ut med sikringen en gang til. 

20190731_173453.jpg.a269b8d7b85ebf4a4d31b87779a7930f.jpg

Vet ikke om bildet er klart nok til å vise det, men for mine øyne ser den intakt ut. Men: synet bedrar! Målte kontinuitet med multimeteret og... ingenting! Den har gått! Antagelig for flere år siden og jeg er neppe førstemann som har dratt ut denne og tenkt at nei, her ligger nok feilen et annet sted og dette blir dyrt og huff og fy, båt er vanskelig. 

Vel, 30 sekunder etter at jeg slapp multimeteret hører jeg en kraftig viftestøy og det ser slik ut på panelet: 

20190731_173947.jpg.d48bbac019993247bb5d99f55bf271d9.jpg

I jobben hører jeg ofte "if you  assume you make an ass of u and me" og "assumption is the mother of fuckups" og slik var det denne gangen. Bekymringsbeistet har sitti på ryggen min og fortalt meg om alt trøbbelet jeg kommer til å få med dette, også var det en sikring til noen få øre hele tiden... 

Så dum kan man være, og så deilig er det å vite at man nettopp sluttet å være det. I alle fall om denne ene tingen. 

Nå har jeg fortjent en pils, til feiring og trøst. 

Jeg hadde samme problemet i min tidligere båt. Målte sikringen, alt OK!!

Så pusset jeg av polene på sikringen, og vips så fungerte det!! Sikringen var belagt med et eller annet usynlig guffe. Det tok tid å finne denne gufne feilen.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Bra du fant synderen til slutt  :) Et tips i farten er og skifte samtlige flatstiftsikringer som ser slik ut i tilkoblingsstiftene, det belegget som er på sikringen du har avbildet leder ikke elektrisitet videre bra ;) Skal være blankt og fint der.

Oi, ser det nå som jeg har bildet på god skjerm inne! :eek:

Ute i overskyet vær i går så det ikke sååå galt ut, men på bildet er oksidlaget veldig tydelig!

Bytter rubb og stubb ved neste anlendning, og gir en liten avemaria-dusj med med 6-66 også.

I prosjekt panel har jeg rotet meg borti en litt klønete situasjon. På båten min er det en bryter hvor man kan velge å skru på rød/grønn/hvit lanterne samt lys i kompasset. Den fungerer slik at i den ene posisjonen så er alle disse fire på, i den andre posisjonen så er kun den hvite lanternen på. Smart nok, men bryteren min er herpa og jeg finner ingen tilsvarende som også passer i panelet mitt. På koblingsskjema ser det slik ut:

blarf.png.a81ee6d9cf37337c036b479d4f22d2be.png

Er usikker på hva slags bryter dette egentlig er, den har åtte poler hvorav 7 er i bruk. Finner ingenting på nett om den heller:

20190727_165154.jpg.cf0e4b84d8181aff53880b12815e7020.jpg

Vanskelig å se på bildet, men den har altså 8 poler, hvorav 7 er i bruk. Jeg tror kanskje at dette er en DPDT som er litt kreativt koblet, men alt jeg har nå er en flunkende ny SPDT fra BEP. Maritim hadde ingen DPDT som passer i rundt hull, og mannen i disken mente uansett at det ikke var DPDT jeg skulle ha. Samme det - jeg kjøpte en SPDT og har nå en plan som følger:

flubba.jpg.925426c11e06e1f94172536402611cfa.jpg

Altså, jeg lodder inn en diode mellom de to "ON"-polene på bryteren, slik at dersom den står i øvre posisjon så lyser rubb og stubb, i nedre lyser kun hvitt, slik det er originalt. Noe ala dette:

20190802_215712.jpg.1b6de41bf3868b150f0749f3c41b59e6.jpg

Når jeg får plukket fra hverandre den originale bryteren så skal jeg finne ut hva det er for noe mystisk, men nå har jeg altså denne planen.

Er jeg på viddene her eller er det bare å kjøre på? 

Takk, @MagnusB, blir nok å prøve dette.

Tenkt meg litt mer om og lager i første omgang til en "blekksprut" med ledningsstumper med spadesko, en sukkerbit og en wago-klemme slik at jeg ikke trenger å gjøre noe irreversibelt før jeg vet det fungerer. Blir enklere å bytte til en annen diode også, hvis spenningsfallet blir for stort. Den jeg fant i skuffen er nok heftig overdimensjonert, FR307 heter den.

Har sjekket at den virker da:

20190802_220118.jpg.b1c9ec71d4d7bd7df38a74526be7ffb7.jpg

Jeg burde nok ha tatt meg bryet med å finne ut litt mer nøyaktig hvilke karakteristikk dioden trenger, men jeg husker ikke dette fra 20+ år siden (om jeg noensinne kunne det) så jeg satser på denne feite saken i det minste ikke går varm og blir en brannfare. Så får praksis vise om spenningsfallet blir så stort at lyset blir for svakt. Jeg burde kanskje tatt meg tiden til å lese meg opp, men jeg mangler såpass mye kunnskap at det frister mer å bare prøve.

Null problem, strøm er morro! Den flotte testeren din forteller deg jo hva spenningen over dioden er. Så du får 552mV over den, så hvis lanternen trekker 2A vil du omtrentlig få en omsatt effekt i dioden på 1.25W altså ikke store greiene :smiley:

Ja, da har jeg begynt å ordne med bryteren. Tok først noen flere bilder for å huske hvor ting satt, bare i tilfelle. Så demonterte jeg bryteren. Første oppdagelse var at noen har vært her før meg og tatt strøm til en litt rar tre-polet kontakt i dashbordet jeg ikke vet hva var til. Som ledning hadde de brukt en vanlig lampettledning med kabelsko på. Sikkert en "midlertidig løsning". Denne kontakten aner jeg ikke hva var,  samme kan det være - jeg fjernet bare rakkelverket.

Slik ser den originale, defekte brytern ut på baksiden:

20190804_161844.jpg.43deb887c6493eba5bfacc0d367855da.jpg

Og så det mest spennende. Jeg åpnet den for å se hva for slags magisk sak dette var! Mannen i båtbutikken mente jo at dette slett ikke var samme som den nye DPDT-bryteren fra BEP jeg hadde funnet modellnummeret på, og at det ikke var noe vits å bestille opp en sånn. 

20190804_162038.jpg.0d453df21eed51080cfad40d809f7934.jpg

Akkurat ja. Vi ser her to løse metallstykker som er bøyd i en vinkel, slik at selve pinnen på bryteren (med en fjærmekanisme) får de til å vippe og treffe de underliggende polene - som igjen er i forbindelse med "spadene" på utsiden av kontakten. Polene midt på bryteren er alltid i kontakt med disse vippedingsene. Man får altså to separate på/av/på-brytere som aktiveres samtidig.

Dette er det som heter DPDT. Altså, double pole, double throw. Eller om du vil: 2 stk på/av/på side om side . Den nye jeg kjøpte er altså SPDT, eller 1 stk på/av/på. En vanlig av/på kalles logisk nok en SPST. Om det var to stk av/på ville det vært en DPST. Så har jeg forklart denne terminologien både for meg selv og dere, så neste gang jeg er i båtbutikken kan jeg briljere selvsikkert med min bryterkunnskap. Som nevnt tidligere er jeg kresen på brytere, så det var på tide at jeg fikk tenkt litt på hva som skjer inni dem også. God kunnskap å ta med seg til senere!

Uansett, for å få lanternene tilbake i drift måtte det gjøres noe kreativt. Jeg skal altså ha rød/grønn/hvit lanterne samt kompasslys til å skru seg på samtidig, via kun 1 pol. Da ble det å lage en blekksprut:

20190804_161412.jpg.893138db85944dcad03ad3a087bacc18.jpg

Montert:

20190804_171754.jpg.8e94ab3cb15312956ce2266eff4c3ed2.jpg

Den observante leser ser kanskje at jeg tok meg bryet med å merke hva som er hva. Det er greit å vite, siden dette skal fra hverandre igjen før eller siden. Petimetere vil også notere seg at jeg ikke ha brukt fortinnet ledning, og at isolasjonen er ganske tynn. Dette er for at jeg ikke skal glemme å bytte dette med noe mer værbestandig i mer enn 5 år, da det sannsynligvis vil ha irret nok til å slutte å fungere.

Det ble ikke til at jeg monterte inn dioden i dag. Denne blekksprutkoblingen er midlertidig og det ville blitt en ganske klønete patent hvis jeg skulle koblet det opp med enda mer blekksprut-ting for å få inn dioden, dessuten var pæra i akterlanternen gått så det ble plundrete å sjekke at det virket. Nå har jeg i alle fall kontroll på situasjonen og en fungerende bryter til lanternene. Må fintenke litt på hva den permanente løsningen skal bli.

Siden jeg hadde tatt med meg merkelappmaskinen så merket jeg også bryterne på panelet. Det er tilnærmet umulig å lese det originale silketrykket, pluss at ikke alt er i bruk, så jeg markerte dem - midlertidig. Jeg har heller ikke gjort det minste forsøk på at bryterne skulle stå rett opp og ned, og det er fortsatt noen av de originale igjen. Tanken er at dette vil irritere meg hver eneste gang jeg er i båten, slik at jeg ikke glemmer at jeg trenger å gjøre jobben ordentlig. Og når direksjonen får se dette kan det hende at det blir høyere trykk derfra for å gjøre det ferdig også:

20190804_173730.jpg.384af95159519f902922475f1ddb6e35.jpg

Nå begynner jeg å bli litt kjent baki det elektriske, så det er veldig ålreit. Nå virker iallefall det som trenger å virke. Det er et par mysterier der fremdeles, men de får jeg komme tilbake til.

Det finnes ingenting mer permanent enn en midlertidig løsning, sies det. Vi får se da.

Midlertidig hilsen,

Moloko

Redigert av moloko (see edit history)
Guest Avmønstret#

Nå har jeg lært, muligens ting jeg aldri får nytte av, mens jeg holder på å flire meg i hjel. :-)

Bryternavnene, eller forkortelsene, minner mye om divers diagnosenavn som jeg også kom til å tenke litt på når jeg leste, og lærte, og lo. 

Takk. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...