Volvo D6 Startet 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2018 Kad 44, 2000 mod. max turtall 1500 etter service på drev. Under service av drev, virker ikkje tiltingen, men fann ut att der var feil på rele og giver. Pga feil på giver, viste displayet beath mode og blinket rødt for max oppe. Kan det ligge feilkoder her som gjer att motoren ikkje får fult turtall? Eller kan det være girvelger/ gasshendel som må kalibreres ? Takker for gode idear. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Høres ut som det er dårlig kontakt et sted. Hvis kalibrering gir deg mer fart er det feil spenning til EDC som gjerne skyldes dårlig kontakt. Det kan godt skyldes andre ting også som tilfeldigvis oppstår nå, uavhengig av vedlikeholdet som sist ble utført. Sliten turbo, begrenset drivstofftilførsel, m.m. Sitér dette innlegget Link to post
Volvo D6 Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Eg har dobbel installasjon, og virker som begge motorar er enige om å begrense seg på 1500 omd. Før kompressor kobler inn Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 (redigert) Motoren blir begrenset til 1500 om du har drevet i beachmode. (Samme som om du "ruser" motoren i fri). Høre ut som tannhjulet til drevtiltsensoren er satt på feil når drevet var av. Er dette satt sammen feil stemmer det godt at du også har tiltproblemene. Et lite merke på en tann på tannhjulet til sensoren skal inn i første hakket i tannstanga på drevhjelmen Redigert 7.Juni.2018 av Cato (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Som @Cato sier så er det nok en sammenheng mellom trimindikator og EDC som skal begrense turtall til 1500 som er maks turtall over 6+ på trim display dersom du har dette i tall. Alternativt er det andre feil som begrenser turtallet til 1500 via EDC, men da skal EDC panelet blinke med feilkode, som du kan lese av og sjekke i boka hva betyr... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Volvo D6 Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Takk for gode tankar. Babord tilt viser nå 2 og styrbord viser 3. Kan det ligge noe i minne som må slettes siden hjernen husker att styrbord drev har vert heilt oppe ? Sitér dette innlegget Link to post
Volvo D6 Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Eg har kjøpt ny sensor, bare koblet til og justert den til 2 på tilt. Så begge drevene er nå på 2. Nytter ikkje. Samme feil. Det ligger ingen feilkoder inne. Så dette er merkelig og frustrerende att det ikkje skal være mulig. Skiftet dieselfilter så det skal være eliminert bort. Noen gode tips ? Kan ein koble bort slik att ingen ting overstyrer turtalet ? Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Kalibrer spakene om det ikke allerede er gjort, dette skal slette evt feil. Har blitt anbefalt å gjøre dette hvertfall årlig. Sitér dette innlegget Link to post
walker Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Det er jo begrensning på 1500 hvis du står i N !! Sitér dette innlegget Link to post
Volvo D6 Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Ja det er greit med 1500 i fri og ruse motoren. Men eg er ute på sjøen å prøver. Klarer samme fart både med 1 motor åleine som begge to. Klarte ikkje og kalibrere spakene. Får ikkje den gule og grønne lampene til å blinke i programeringsmodus. Tenning av. Hold inne den gule knapp en og slå på tenninga, hold fortsatt inne den gule knappen i 5 sek. Men da blinker den bare 2 ganger som betyr feilkode 1.1, ingen feil.. men eg har 2 motorar, skal eg da holde inne begge dei gule knappane samtidig for å få begge motorane i programeringsmodus samtidig, eller tar eg ein og ein motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Volvo D6 Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Volvo D6 skrev On 10.6.2018 at 23.53: Er det ingen som har noe løsning på utfordringen min? Ja det er greit med 1500 i fri og ruse motoren. Men eg er ute på sjøen å prøver. Klarer samme fart både med 1 motor åleine som begge to. Klarte ikkje og kalibrere spakene. Får ikkje den gule og grønne lampene til å blinke i programeringsmodus. Tenning av. Hold inne den gule knapp en og slå på tenninga, hold fortsatt inne den gule knappen i 5 sek. Men da blinker den bare 2 ganger som betyr feilkode 1.1, ingen feil.. men eg har 2 motorar, skal eg da holde inne begge dei gule knappane samtidig for å få begge motorane i programeringsmodus samtidig, eller tar eg ein og ein motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Ved kalibrering tar du en og en motor. Jeg ser også at du sier tidligere at du har justert trim til 2. Er dette justering på selve potmeter/sensor eller på instrument? Jeg har fremdeles tro på at det er noe tull med trimindikator. Når drevene er helt inne bør instrument vise -4 eller -5 på instrument. Det er ikke selve instrumentet som indikerer drevets posisjon til EDC så vidt jeg husker, men sensor i drev. Dersom "sensor" forteller EDC at drevet står i over +6 så får du 1500 rpm som maks. Så korrekt justering/kalibrering av trim vil være at drevet helt inne viser -4 eller -5 på instrumenter. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Volvo D6 Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 (redigert) Takk for melding! Det er den nye sensoren, eg har svinga den rundt til instrumentet viser 2. Tenkte att da må edc også få samme infoen. Har ikkje fått skifta den ut pga det må slipes i skråget for å få ut den gamle siden det er for trangt. Så den er bare tilkoblet ledningen og justert manuelt. Det skulle bli det samme. Eg har testet den nye sensoren med merkene som er angitt på hjulet og sensoren rett overfor hverandre da skal drevet være heilt inne og da viser instrument -6. Så ser ut til sensor og instrument stemmer overens. Men får ikkje kalibrert girvelger, kommer ikkje inn i prog. Modus. Men kan det være det som gir så stort utslag ? Dei snakker om att kalibrering er små finjusteringer. så det er vel ikkje noe å bruke tid på ? Redigert 13.Juni.2018 av Volvo D6 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Jeg har ikke stor tro på at kalibrering av spakene skal bety så mye, men det at du ikke kommer inn i kalibreringsmode betyr at det er noe galt et sted. Jeg greier bare ikke å se sammenhengen. At motorer skal butte på 1500 etter drevservice må ha noe med at EDC tror du er i beach mode. Jeg skjønner bare ikke hvorfor. Jeg kan ikke forstå hva annet som skulle "plutselig oppstå" som gjør at det butter på 1500... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Volvo D6 Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Captain Chaos skrev 1 time siden: Ja samme konklusjon har eg også, må vel bare vente i kø på verksted for avleseng av feilkoder. Ser ikkje ut som dei klarte det før ferien? så det var derfor eg ønsker å finne ut av det skjølv så eg kan bruke båten i sommer? Volvo D6 skrev for 17 timer siden: Takk for melding! Det er den nye sensoren, eg har svinga den rundt til instrumentet viser 2. Tenkte att da må edc også få samme infoen. Har ikkje fått skifta den ut pga det må slipes i skråget for å få ut den gamle siden det er for trangt. Så den er bare tilkoblet ledningen og justert manuelt. Det skulle bli det samme. Eg har testet den nye sensoren med merkene som er angitt på hjulet og sensoren rett overfor hverandre da skal drevet være heilt inne og da viser instrument -6. Så ser ut til sensor og instrument stemmer overens. Men får ikkje kalibrert girvelger, kommer ikkje inn i prog. Modus. Men kan det være det som gir så stort utslag ? Dei snakker om att kalibrering er små finjusteringer. så det er vel ikkje noe å bruke tid på ? Sitér dette innlegget Link to post
Volvo D6 Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Captain Chaos skrev On 14.6.2018 at 10.18: Ja samme konklusjon har eg også, må vel bare vente i kø på verksted for avleseng av feilkoder. Ser ikkje ut som dei klarte det før ferien? så det var derfor eg ønsker å finne ut av det skjølv så eg kan bruke båten i sommer? Volvo D6 skrev On 13.6.2018 at 17.41: Saken er løst og feilen lå i dårlige koblinger/ ledninger som var tært bort i forbindelse med tilt drev.. takk til god hjelp for å løse denne saken? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.