SveinHa Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Meget godt poeng, Kjetil1 Med den totalt manglende tekniske innsikt enkelte båtfolk har synes jeg det er litt merkelig at de våger å løsne fortøyningene, i alle fall om båten er såpass gammel at alle garantier er utløpt. En bil som stopper er jo et beskjedent problem men i båt kan det lett bli katastrofalt. Redigert 10.Juni.2018 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
blueline Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Det er dessverre slik både på landjorden og på sjøen at kvittering fra annerkjent verksted ikke behøver å bety så mye. Det jukses over en lav sko. Etikk er nok ikke tema når man utdanner seg til mekaniker. Jeg har stor respekt for dyktige fagfolk som gjør det de skal(og evt. noe mer), men det er dessverre for mange som tar snarveier. Er båten strøken, ren, tørr, rustfri, luktfri etc. så er det den beste dokumentasjonen for meg. Skal du kjøpe båt så ta en skikkelig prøvetur og inspeksjon. Det vil avdekke mye. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Torsen67 skrev On 7.6.2018 at 15.05: En kamerat av meg kjøpte en 27 fots seilbåt i fjor. Jeg ba han i det minste sjekke at det kom 1. kjølevann ut av eksosen når han startet opp, 2. sjekke sjøvannsfilter og 3. peile olja. Jeg tror han kun gidder å sjekker punkt 1. Makan til dårlig teknisk innsikt Jeg spurte selger hvor oljefilteret på motoren var på en liten Yanmar i en seilbåt. Ble rene leiteaksjonen nedi der helt til han sa at han hadde fått "hjelp av en kompis når han bytta" :-D Men det skal sies, var ikke noe feil på motoren og den gikk uten feilslag i mitt eie. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 shipahoy skrev for 3 timer siden: Min erfaring er at folk som setter bort service ikke kjenner båt og motor godt nok, og derfor ikke oppdager problemer og feil før det er for sent... Hjalp en kompis med båtkjøp. Båten hadde vært til service hos forhandler der den ble kjøpt siden den var ny, for 15 år siden. De som eide den hadde ikke teknisk kompetanse så de betalte for alle tjenester. Litt overrasket når en da oppdager at impeller aldri har vert bytta. 15 år med betalt service... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Lingefan skrev for 2 timer siden: Det er også viktig å sjekke hvor servicer er tatt. Det er nå en gang slik at de aller fleste har ikke nok peiling på så mye teknisk rundt båt og motor, og derfor skal de fleste sette bort servicer etc. Slike apparater er til for at ting skal være i orden. Og kvitteringer kan dokumemtere alt vedlikehold. Min utheving. Hvis du har hatt fornøyelsen av å "gå i hælene" på dagens håndverkere så vil du vite at kvalitet varier. Tiden rår og det blir ofte tatt raske løsninger. Det er mange kunder som gir inntekt, ikke lang tid og høy faktura på få kunder. Derfor utfører jeg mye på egenhånd, nettopp fordi jeg ikke har tidspress. Tiden til å observere og ikke nødvendigvis velge første og billigste alternativ resulterer ofte i kvalitetsarbeid. Den tiden har ofte ikke profesjonelle. Bare se på arbeidspresset i båtbransjen på denne tiden av året. Ulempen er at jeg er hobbymekaniker og mangler ofte erfaring. Skulle jeg leve av "min" måte å jobbe på så hadde jeg gått konkurs. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Andor Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) ja det er ikke bare tut og kjør med båter, mye som må passes på og følges opp, spes når det gjelder motor, gir, hylser, drev, alt må ha service minst 1 gang pr år med olje/filter skift, impeller sjekkes hvert år, motorlabber sjekkes hvert år, kjøleveske byttes hvert 3-5 år, sink anoder byttes hvert år, ledningsnett bør gås over hvert år, for å sjekke dårlige kontaktpunkter, irring kabler og kontakter, reimer , oljenivå, motor og gir sjekkes før hver tur, blir alt fulgt opp hvert år kan motor og gir gå flere tusen timer uten problemer. Motoren jeg har i båten en Yanmar 4LH-HTE har nå gått 5000 timer uten feil, hadde motor til sjekk av Yanmar, dem kom frem til at motoren knapt var innkjørt enda, dem her motorene går fint 20-30000 timer uten problemer, men alt har med service og bruk å gjøre, det er her mange sluntrer unna. Vi bytta ut motoren til en kjenning, det var en Yanmar 4LH-TE med 33000 timer på teller, satte inn brukt Yanmar 4LH-HTE som hadde gått 10000 timer, nå har den motoren gått 16000 timer uten et feilslag, men nå er jo LH serien til Yanmar noe av det beste som er produsert, og service og det tar vi selv på motorene Redigert 10.Juni.2018 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Det kommer ned til at det er veldig personavhengig, enten man gjør mye selv på båten eller det er mekaniker på skikkelig verksted som gjør servicer etc på båten. Det eneste som er sikkert er at 80-90% ikke bør gjøre ting selv. Da blir det mye rart. Profesjonelle må være profesjonelle. Mange verksteder er tvilsomme. Sørg for å velge noen du stoler på. Om de gjør noe feil og du har betalt for en tjeneste så kan man jo enkelt via loven kreve at de rydder opp. Det er mye lettere å kreve ting utbedret av profesjonelle enn en som har gjort alt selv. Dette er ikke en hån eller frekkhet mot de som er dyktige til å gjøre mye selv. Det er sikkert noen som klarer det utmerket. Men jeg hadde aldri kjøpt båt av en som har lagret ute, gjort servicer selv, gjort mye selv for å spare penger uansett hva det er. I alle fall ikke til samme pris. Poenget er at man kan klage og få igjen penger fra noen som har gjort feil om det foreligger kvitteringer. Da gjelder forsikringer også. Jeg har opplevd mye rart på ulike verksteder og jeg vet folk har opplevd mye rart selv på verkstedet jeg nå stoler mest på. Poenget er at man som betalende kunde kan kreve mer og er det ikke i orden kan man kreve å få det i orden. Det er behagelig for en som meg, jeg kan litt, og er god på å kjøre og sånne ting med båt, men må for guds skyld ikke begynne å mekke selv. Jeg kjenner mine begrensninger. Er derfor avhengig av å stole på at andre gjør jobben skikkelig. Jeg vet av negative erfaringer hvilke steder jeg absolutt ikke skal bruke. Redigert 10.Juni.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Brigg Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Lingefan skrev 24 minutter siden: Men jeg hadde aldri kjøpt båt av en som har lagret ute, gjort servicer selv, gjort mye selv for å spare penger uansett hva det er. Lingefan skal slippe å kjøpe min båt. Den har etter det jeg vet aldri vært under tak etter at den forlot fabrikken. Ligger ute hele året, kun på land annenhvert år for stoffing, polering av skrog og bytte av sink. Teknisk vedlikehold gjør jeg også selv, bare unntaksvis benytter jeg verksted når det er noe jeg ikke har kompetanse og/eller utstyr til å gjøre selv. Og hvorfor gjør jeg det på denne måten? I alle fall ikke for å spare penger. Men jeg har en generell teknisk interesse, og jeg har glede av å gjøre slikt arbeid som en avveksling fra kontorarbeidet jeg har som levebrød. Og jeg setter pris på god kvalitet. Denne kvaliteten er det ikke selvfølge å få levert selv om man betaler en tusenlapp eller mer i timen. Jeg har sterk tro på forebyggende vedlikehold, noe som har medført en rekke forbedringer og justeringer av løsninger her ombord. Jeg vil anta at et fåtall båter som utelukkende er servet på verksted har vært gjenstand for tilsvarende. Et annet poeng er at vedlikehold av en båtmotor eller annet teknisk utstyr i en båt ikke er spesielt komplisert eller vanskelig. Klart, har man aldri prøvd å gjøre noe slikt selv vil det fremstå som vanskelig og man kan kanskje ha en frykt for å prøve. Og såkalte profesjonelle nører opp under denne frykten så godt de kan. I dag har jeg byttet gasslangene om bord. I henhold til min vedlikeholdsplan som sier at dette skal gjøres hvert femte år. Jeg undres, i min uvitenhet fordi jeg har liten erfaring med slikt, om et verksted som leverer full pakke med opplag, service osv. passer på å bytte gasslangene hvert femte år? Av og til hender det at noen får problemer med ett eller annet teknisk i ferietiden. Ofte er det da vanskelig å få innpass på et verksted, og «hoffleverandøren» er gjerne for langt unna for å kunne bidra. Jeg har flere ganger opplevd en enorm innsats fra andre båtfolk for å hjelpe den uheldige slik at ferieturen kan fortsette, og har enkelte ganger også kunne bidra selv. De som bidrar i slike situasjoner er kanskje ikke de som er ivrigst på å sette bort alt av vedlikehold til andre, men heller de som har erfaring med vedlikehold av egen båt. Så de som velger å bruke verksted skal kanskje være takknemmelig for at det er andre som velger å gjøre vedlikeholdet selv og som derfor opparbeider en kompetanse som også andre kan ha glede av ved behov. Og som har et passelig utvalg av verktøy, slangeklemmer osv. liggende ombord slik at det er mulig å utføre en nødreperasjon om ikke annet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lingefan Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Det var da voldsomt så ille det var å foretrekke båter med profesjonelt vedlikehold og kvitteringer på alt som er gjort. Det er sikkert noen (som deg?) som er superflinke teknisk og bør gjøre vedlikehold og servicer selv. Til og med bedre og med mer lidenskap og tidsbruk enn profesjonelle. For de som har tid til sånt og kunnskapen... Jeg driver innen eiendom. Og vet at «selvbyggerhus» der eier har gjort mye selv kan være i meget tvilsom standard. Noen få kan være i god stand, f eks folk med kunnskap og sans for kvalitet. Andre (de fleste) kan være i meget dårlig forfatning og muligens bør de pusses opp og mangler rettes. Det er en grunn til at rørlegger er et eget fag, elektriker er et eget fag, flislegger og snekker er et eget fag osv... slik er det i verkstedsbransjen også. Poenget med å betale andre for å gjøre noe er at ting skal virke og også å bli prioritert hvis noe skjer midt i ferien. Det er å kunne kreve eventuelle feilskjær av verkstedet utbedret og det er å sikre seg mot å få ting dekket på forsikringen. Jeg har fått vite at jeg er dekket i ferien med alt av kontakter de har der vi har opplag og verksted om noe uforutsett skulle skje. Det er mulig du har plenty av tid og interesse til å feilsøke og mekke på din egen båt. Det er flott og vel og bra. Men jeg har ikke tid til å eie noe som ikke er i stand. Jeg har heller ikke tid, kunnskap eller lyst til å mekke selv. Jeg betaler derfor gjerne andre til å holde båten i stand og gjør i stedet mer av det jeg kan og tjener penger til å betale andre for tjenester. Det skal bransjen være glad for. Og de bør strekke seg langt etter å gjøre oss fornøyde. Det gjør også verkstedet/opplagstedet jeg bruker. Maken til god service er sjelden. Men den er også dyr, så slik sett henger det jo sammen. Slik holder man dessuten pengene i omløp og skaper flere arbeidsplasser. Jeg ser på det som et varemerke at en båt er varmlagret med full servicepakke hos et anerkjent verksted/opplagssted. Det er mye verdt når man skal selge båten videre til en som meg, som ikke gjør noe annet enn å vaske og ta enkle sjekk ned i motorrommet før kjøring selv, men setter bort alt annet. Sjekker av og til sjøvannsfiltre og har peilet olje selv om verkstedet sier jeg ikke trenger det ved kjøring under 100 timer i sesongen slik vi gjør. Redigert 10.Juni.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Dixie 2100 Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Ved kjøp av båt er kvittering for utført service på verksted i flrere år ikke verdt hverken papiret eller blekket om ikke eieren har såpass innsikt at han har sjekket at servicen faktisk er utført ihht spec for min del. Og når eieren ikke engang vet hvor oljefilteret sitter uten å lete etter det, har han iallefall ikke kontroll på at servicen er utført som den skal. Men det ser jo fint ut på papiret.... Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Det er lett å markere oljefiltre og sånt forsiktig med tusj for å se om de faktisk byttes. Såpass kan jeg også ;-) Men ingen grunn til å mistenke så voldsomt noen du stoler på. Men i båtbransjen er det mye rart rundt omkring. Hva gjør folk med bilene sine? Mekker dere på alt mulig der også? Redigert 10.Juni.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Dixie 2100 Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Ja det funker det, men det er det et fåtall som tenker på. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 @Lingefan Misforstå meg rett. Jeg har ingen ting i mot at du kjøper alt av tjenester til din båt. Men jeg er grunnleggende uenig i at en båt som er servet på denne måten nødvendigvis er et bedre kjøp enn en som er ivaretatt av eieren egenhendig. Og bare for å ha nevnt det, peiling av olja hver 100 time er ikke innenfor min kvalitetsstandard. Det høres merkelig ut at et verksted kommer med en slik anbefaling. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Olevine Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Lingefan skrev 1 time siden: Det var da voldsomt så ille det var å foretrekke båter med profesjonelt vedlikehold og kvitteringer på alt som er gjort. Jeg ville nå heller snudd på flisa og sagt at det var da voldsomt så ille å styre unna alt av båter som ikke har fått alt av arbeid utført på verksted. Jeg er temmelig sikker på at bildet er mye mer nyansert enn dette. Og sammenlikningen med hus synes jeg nå ikke var helt god. Når det gjelder arbeid på installasjoner i hus, er mye av dette strengt regulert. Både hvem som har lov å utføre arbeid og også krav til hvordan det skal være. Slik er det ikke på fritidsbåter, og kanskje det derfor ikke er samme kvalitet over arbeidet som de profesjonelle gjør. Dessuten har jeg mine tvil om hvor mye et lass med kvitteringer er verd når noe går galt og kvitteringene er blitt noen år gamle. Men selvfølgelig er det mange båteiere som ikke er i stand til å gjøre vedlikehold av motor og annet teknisk utstyr selv. Resultatet er nok ofte at det ikke blir gjort i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Lingefan skrev 1 time siden: Det var da voldsomt så ille det var å foretrekke båter med profesjonelt vedlikehold og kvitteringer på alt som er gjort. Det er ikke ille. Det som er ille er at du tar alle som skruer selv under ett og mener at de gjør en dårlig jobb som forringer båtens verdi. Får håpe du aldri får problem etter dyr service mens du er på ferie og treffer rett person med båten full av verktøy og reservedeler, og som har lest hva du mener. Vi ville jo ikke kommet ombord og hjulpet deg. Det hadde jo gjort båten din nærmest verdiløs sålenge vi ikke kunne gitt kvittering med fire gjennomslagsark, fancy firmalogo og femsifret beløp... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Jakob T Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Kjøpte Nord Westen i 2015 2002 modell sjøsatt i 2003.Båten har vert innelagra og hatt servise hos Nord West dei 8 første åra,på Åmøy til jeg overtok den. Overtok ein godt vedlikeholdt båt i god stand.Har vert litt knask ,men godt fornøyd.Tar alt vedlikehold sjøl, fører i loggbok utførte arbeid og servise. Etter overtakelse vart alle reimhjul,reimer skifta,samt kontroll av diverse servise punkt.Dette for å starte på nytt,dvs ha litt kontroll på motorrommet Ser ikkje at det er problem med servise utført av eiger av båten,så lenge det er ført i loggbok,og motor rom er i fin stand. På ein godt utstyrt lystbåt,er det så mykje utstyr å greier at ein kan jo ikkje forvente at alt ska virka til eikvar tid Sitér dette innlegget Link to post
storemark Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Brigg skrev for 1 time siden: @Lingefan Og bare for å ha nevnt det, peiling av olja hver 100 time er ikke innenfor min kvalitetsstandard. Det høres merkelig ut at et verksted kommer med en slik anbefaling. Heilt enig, håper dei på å få inn ein båt med tom oljesump og havarert maskin..?? Hadde eg fått en sånn beskjed så ville eg kansje fått et annet verksted til å tatt en ny service.? Nei, ta service sjøl om du har kompetanse, da har ein kontroll. For min del er sikkerheten for hab som er gjort viktigere en annenhandsverdien for evt. neste kjøper. Redigert 10.Juni.2018 av storemark (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Lingefan skrev for 4 timer siden: Det kommer ned til at det er veldig personavhengig, enten man gjør mye selv på båten eller det er mekaniker på skikkelig verksted som gjør servicer etc på båten. Det eneste som er sikkert er at 80-90% ikke bør gjøre ting selv. Da blir det mye rart. Profesjonelle må være profesjonelle. Mange verksteder er tvilsomme. Sørg for å velge noen du stoler på. Om de gjør noe feil og du har betalt for en tjeneste så kan man jo enkelt via loven kreve at de rydder opp. Det er mye lettere å kreve ting utbedret av profesjonelle enn en som har gjort alt selv. Dette er ikke en hån eller frekkhet mot de som er dyktige til å gjøre mye selv. Det er sikkert noen som klarer det utmerket. Men jeg hadde aldri kjøpt båt av en som har lagret ute, gjort servicer selv, gjort mye selv for å spare penger uansett hva det er. I alle fall ikke til samme pris. Poenget er at man kan klage og få igjen penger fra noen som har gjort feil om det foreligger kvitteringer. Da gjelder forsikringer også. Jeg har opplevd mye rart på ulike verksteder og jeg vet folk har opplevd mye rart selv på verkstedet jeg nå stoler mest på. Poenget er at man som betalende kunde kan kreve mer og er det ikke i orden kan man kreve å få det i orden. Det er behagelig for en som meg, jeg kan litt, og er god på å kjøre og sånne ting med båt, men må for guds skyld ikke begynne å mekke selv. Jeg kjenner mine begrensninger. Er derfor avhengig av å stole på at andre gjør jobben skikkelig. Jeg vet av negative erfaringer hvilke steder jeg absolutt ikke skal bruke. du må huske på at det er mange maskinister med betydelig mange års erfaring som gjør alt på privat båtene sine selv, jeg regner sånne folk for mye mere kompetente til og ordne opp selv en overbetalte verksteder som knapt vet fram bak på ei ku, og dem finnes det mange av, selv om det er merkeverksteder, så til tider så kan en privat person gjøre betydelig bedre jobb en verksteder, så vi som jobber på båter og har båter privat kan nok både det ene og det andre mye bedre en dem her skoleguttene på verkstedene som har lært det meste ut av noen bøker og skrudd litt på deling i en skoleklasse Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 og når en ser på at vi som tar skikkelig service og rep på motorene selv, har motorer som går i åresvis og tusenvis av timer uten problemer, og så kan en se på dem som kaster bort betydelige summer på skikkelige verksted som dem kaller det, har motorer som går alt fra noen 100 timer til et par tusen timer, så da kan en jo lure litt på kompetansen til dem her såkalte skikkelige merkeverkstedene hva dem gjør når motor og div ikke går lengre en dem gjør Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Her er en som har erfaring med å sette inn båten for opplag og service hos forhandler: "Skulle starte i går, men spenning på batteriet var bare 9,2V og da fikk jeg ikke startet påhengeren. Batteriet er 4 år gammelt, båten har vært i opplag hos forhandler hvert år, så batteriet skal ha vært vedlikeholdsladet." Say no more... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Andor Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Brigg skrev for 4 timer siden: Lingefan skal slippe å kjøpe min båt. Den har etter det jeg vet aldri vært under tak etter at den forlot fabrikken. Ligger ute hele året, kun på land annenhvert år for stoffing, polering av skrog og bytte av sink. Teknisk vedlikehold gjør jeg også selv, bare unntaksvis benytter jeg verksted når det er noe jeg ikke har kompetanse og/eller utstyr til å gjøre . . . . en kompetanse som også andre kan ha glede av ved behov. Og som har et passelig utvalg av verktøy, slangeklemmer osv. liggende ombord slik at det er mulig å utføre en nødreperasjon om ikke annet. helt riktig Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 storemark skrev 15 minutter siden: Heilt enig, håper dei på å få inn ein båt med tom oljesump og havarert maskin..?? Hadde eg fått en sånn beskjed så ville eg kansje fått et annet verksted til å tatt en ny service.? Nei, ta service sjøl om du har kompetanse, da har ein kontroll. For min del er sikkerheten for hab som er gjort viktigere en annenhandsverdien for evt. neste kjøper. olje peiling skjer alltid før hver oppstart av motor, sammen med sjekking av reimer og div, men er nok utrolig mange som ikke kan, ikke gidder og noen stoler kun på anerkjente verksteder, kan fort bli en veldig dyr erfaring som mange har fått opplevd på den dyre måten Sitér dette innlegget Link to post
storemark Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Andor skrev 2 minutter siden: olje peiling skjer alltid før hver oppstart av motor, sammen med sjekking av reimer og div, men er nok utrolig mange som ikke kan, ikke gidder og noen stoler kun på anerkjente verksteder, kan fort bli en veldig dyr erfaring som mange har fått opplevd på den dyre måten Sant det. Som du skreiv tidligere så er det mange maskinister/chiefer(inkl. meg sjøl) som er her og har meir generell erfaring i fra div. maskineri en ein som jobber på et merkeverksted og har et flott og stort stempel. Misforstå meg rett her, det finnes guroer rundt om på verkstedene,men det minker på dei. Folk må for all del bruke verksted om de er i tvil på kompetansen sin, men en skal være svært forsiktig med å uttale seg om båtfolket sin generelle kompetanse innen for motor og elektronikk. Den er stor og imponerende, det ser du bare her på forumet. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Andor skrev for 1 time siden: du må huske på at det er mange maskinister med betydelig mange års erfaring som gjør alt på privat båtene sine selv, jeg regner sånne folk for mye mere kompetente til og ordne opp selv en overbetalte verksteder som knapt vet fram bak på ei ku, og dem finnes det mange av, selv om det er merkeverksteder, så til tider så kan en privat person gjøre betydelig bedre jobb en verksteder, så vi som jobber på båter og har båter privat kan nok både det ene og det andre mye bedre en dem her skoleguttene på verkstedene som har lært det meste ut av noen bøker og skrudd litt på deling i en skoleklasse Det kan hende folk er maskinister etc. Ingen regler uten unntak. Maskinister etc er jo på en måte proffe. Det blir jo noe helt annet. Selvmekkere/hobbyfolk er nok 80% folk som ikke burde gjøre ting selv, og 10-20% som sikkert er fantastisk flinke. Tviler ikke på at de fleste flinke selvmekkere er her inne på båtforumet. Spesielt hvis folk er utdannet i tillegg. Det ville vært rart om de fleste båteiere selv var flinkere på service på motorer og drev og feilsøking enn verkstedene rundt omkring? Men hvordan skal menigmann klare å skille sånt og sette markedspris på det før kjøp av en båt? Dessverre er det dyre anerkjente verksteder og dokumenterbare kvitteringer som gjelder for å få best mulig markedsverdi. Så får man heller få et annet nøytralt verksted til å gå skikkelig over før kjøp. Redigert 10.Juni.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bergen Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Maika skrev for 20 timer siden: Timetelleren til VP, i hvert fall den som fulgte med displayet til MD2030-serien, er notorisk kjent for å slutte å fungere. Min ga seg etter få år. Telleren går, og om du bytter display får du opp timetallet. Koster kun noen hundrelapper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.