Jump to content

Propeldimensioner


riddari

Recommended Posts

Har du vekten på båten så kan jeg gi deg et bedre svar:

Har benyttet føgende data:

7,5m

25hk ved 3600 o/min

1,93 uveksling

Antatt vekt 2000 kg

Dette gir: 13"x9" 3 blads propell

Forbruk: 2,5 l pr. time

Fart:6,6 knop

 

Ved 3000 kg så blir propellen 13x8 med forbruk på 1,8 l/time

Ved 5000 kg så blir propellen 13x7 med forbruk på 5 l/time

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Bruker denne tråden til ny utfordring til dere:

 

Har en original Honda 11 3/4 x 10 alu-propell på min Honda BF50 1998-modell og vet at flere med min båttype bruker samme propell og jeg er i utgangspunkt fornøyd med den. Kommer litt inn i det røde turtallsområde på full gass og oppnår i prinsipp en hastighet jeg kan være fornøyd med, tatt i betraktning hva som befinner seg av vekt ombord.

 

Men propellen har hatt noe kontakt med bøyekjettinger o l med 'effekter' som jeg anser som urimelig å kunne repareres (1-2 mindre sprekker) i kanten - rart at de bitene ennå ikke har fallt av.

 

Ser nå at Maritim har en propell som burde passe - Solas 12.1x9 - som har litt mer diameter, mindre stigning og så vidt jeg husker lavere pris enn jeg betalte til min nåværende propell allerede allerede i 1999.

 

Hvordan vil sannsynligvis disse propellforskjeller gi utslag?

  • Kommer maks turtall til å øke pga lavere stigning, eller vil den økte diameteren kompensere for det?
  • Kommer hastigheten til å synke ved samme turtall (det må jo egentlig det pga stigning) eller blir det mindre slipp pga økt areal pga større diameter?
  • Betyr det noe at propellbladtuppene kommer nærmere kavitasjonsplaten?

Brukte slippkalkulatoren også og ble litt sjokkert: slipp-% = 42, er ikke dette veldig dårlig? Nå må det sies at hastighet og turtallet ble tatt fra hukommelsen, men kan ikke være så helt gærn. Og hvis jeg bruker den maksimale hastigheten, som jeg selv noen gang har målt på flat vann (18kn) så kommer jeg på ca 30% og det ser vel litt mer normalt ut. Kan disse småbulkene utgjøre så mye endring i slipp-%?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...