LM 605 Startet 7.Juni.2018 Del på Facebook Startet 7.Juni.2018 Har hatt innb.diesel i noen år nå, men har nå påhengs igjen , (Honda), så ble litt usikker ang. ferskvanns spyling etter bruk, ved stoppet motor.. Et lite spørsmål i forb. med denne ferskvanns-flushing.: Bruker dere å ha motoren opp-tiltet når dere gjennomspyler kjølekanalene etter bruk ?, eller står motoren ned-tiltet i sjøen ? Eller blir dette " hips om happ"?. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Jeg har propellen i vannet, slik at kjølesystemet har samme forhold vertikalmesdig som under kjøring. Evinrude e-tec. Står sikkert i manualen for motoren din. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Code0 skrev 7 minutter siden: Jeg har propellen i vannet, slik at kjølesystemet har samme forhold vertikalmesdig som under kjøring. Evinrude e-tec. Står sikkert i manualen for motoren din. OK. Syntes det sto litt "uklart" i manualen min, men som du sier, motoren skal altså ikke tiltes opp etter bruk, men gjennomspyles mens den er varm, og fremdeles står nede i sjøen, slik jeg forstår deg rett? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 ...jeg skriver hva jeg gjør... hva du velger å gjøre er opp til deg... Sitér dette innlegget Link to post
pgm Svart 8.Juni.2018 Del på Facebook Svart 8.Juni.2018 I noen instruksjonsbøker står det at den skal være nede. I andre instruksjonsbøker står det ingenting om dette. Aldri sett noen som sier den skal står oppe. Men instruksjonsbøkene tror jeg viser til gjennomspyling på land. Hvis du sikter til spyling på vann ville jeg tatt gjennomspyling med motor nede, deretter skrudd ned vanntrykket til lett pissing og tatt motoren opp til nivået der kjølevannsinntaket kommer akkurat over vannflata når jeg ikke står bak for å se etter om den er over. Så skrudd av vannet og tiltet helt opp før jeg gikk bak i båten. Jeg tenker at motoren antagelig er laget for å ha vann i seg helt opp til en vinkel hvor den kommer ut av vannet, og at gjennomspylingen ikke når alle steder om motoren ikke står rett. For å utnytte disse to teoriene maksimalt for å bli kvitt salt, blir fremgangsmåten som beskrevet over. Min e-tec har vært tatt på land etter hver tur, så problemstillingen har ikke vært aktuell for meg. Det tar meg en time fra jeg setter meg i bilen til båten står på land under presenning. Da er båten spylt, motor gjennomspylt og vinterkonservert. Denne rutinen gjør at jeg slipper å tenke på bunnstoff, og båten er like klar til bruk i januar som i juli. (Hvis jeg vet det vil gå mindre enn to dager til neste bruk lar jeg den ligge på vannet, og gjør ingenting av vedlikehold. Hvis jeg vet det vil gå mindre enn to uker til neste bruk dropper jeg vinterkonserveringen. I praksis brukes den så sjelden at jeg gjør alt nesten hver gang.) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2018 Er nok riktig fremgangsmåte som du her forklarer "pgm". Fikk samme forklaring hos hovedimportøren (Kellox). Så det er riktig at motoren skal stå nede under gjennomspylingen. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Tja, ikke sikker jeg, har hatt mange påhengsmotor over en 20 års periode og har alltid spylt motoren etter bruk og da med motoren oppe, motorene lever ennå :-) Hva er egentlig grunnen til at den MÅ stå rett opp/ned? Blir den spylt bedre da, neppe? Det renner ikke vann inn i selve motoren ... Det man skal passe på er at man ikke har for høyt vanntrykk, jeg blåste en vannslangen inne i motoren, måtte demontere mye for å få slangen på plass igjen. Måtte få merkemekaniker til å gjøre jobben. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.