Jump to content

Turbo og Map Sensor - Mercruiser 4.2

Brg69

Recommended Posts

Sliter med å få opp turtall i gir på motoren. Har hatt en større service med bytte av styrebolt og Transom pga lekkasje. Båten gikk som en klokke på 3 turer tilsammen godt under 10 timers drift, og vi fikk normal hastighet, men etter å ha fylt diesel skulle jeg ta den opp i plan, og etter å ha startet normalt og akkurat kommet opp i plan, virket det plutselig som jeg hadde fått en tilhenger og båten falt ned av plan mens turtallet sank. Mistenkte automatisk at det var tette dieselfiltre og har byttet alt av forfiltre og dieselfiltre. Postet denne først som mulig drevproblem, da den var tom for drevolje, men har endret med ny tittel som matcher mer hva jeg nå tror feilen kan være.

Skarpnes 9100 - 2007 modell

Motor: Mercruiser 4.2 - 320 HP samme modell som båt

Drev: Bravo 1x

Marsjer normalt i 22-25 knop og har toppfart på 39-40 knop

Har tatt endel målinger med Rinda, og det er ingen feilmeldinger. På tomgang går det lett opp til over 3500 rpm - har ikke villet ta den lenger.

Har gjort målinger på Throttle position og RPM (Flywheel)

0%: ca 600 rpm både i gir og i fri

21-22%: ca 1270 rpm i fri og 1000 rpm i gir

33%: ca 1860 rpm i fri

35%: 1310 rpm i gir

36%: 2200 rpm i fri

51%: 1630 rpm i gir

* Over dette fikk jeg ikke kjørt, men den går neppe over 2000 rpm i gir.

MAP sensor viser fra 101 kPa under tomgang i fri, til 107 kPa til 1860 RPM. Trodde den skulle endret seg mer.

Hva skjer om turboen er gåen - har det innvirkning på MAP målingene ? Kan MAP sensoren være gåen ?

Det du har gjort er bra. Gjør trykk måling når motoren står i gir. Trykkavlesning er en overtrykks måler og måler atmosfærisk trykk når motoren går på tomgang 100 000 Pascal eller 100kpa som er ca 1 bar. Denner ser ut til å virke. Pådraget derimot virker høyt.

Sjekk det enkleste først. Se etter luft lekkasjer. Det skal ikke mye til før du mister nok trykk til at motoren holder igjen pådrag for å hindre sortrøyk

Har fått av luftfilter og sett at både det og turboen er godt sotet ned, men turboen snurrer bra og navet sitter godt fast. Er på tynn is siden jeg aldri har skrudd ordentlig på motor eller turbo før, men kan det være låst spjeld eller en sylinder eller topp pakning som er gåen? Motor går ganske hardt. MAP trykk ved 0 rpm er 1 bar og ved 2000rpm som er maks i gir er det 1,6 bar. Får den opp til 3000 rpm i fri og da er MAP pressure 1,25 bar. Hva er normalt turbo trykk?

Turbocharger Specifications
Model D2.8L D-Tronic D4.2L D-Tronic Manufacturer KKK - Kuhnle, Kopp and Kaush Part KKK K24-2467GxA6.71 K26-2967MxA8.72 Part Number Quicksilver 854212 854128
Maximum turbine shaft axial (end) play
0.15 mm (0.0059 in.)
Maximum turbine shaft radial (side) play
0.42 mm (0.0165 in.)
Maximum Boost 100 - 124 kPa (14.5 - 18 psi) Engine rpm when boost starts 1600 - 1800 1500 - 1800 Wastegate Equipped Equipped

Redigert av freelander2002 (see edit history)

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Mangel på diesel kan forklare høy trottel prosent. Absolutt et spor å forfølge. 

Har sikkert sagt det hundre ganger. Noter ned slike data når båt og motor er frisk. Ha referanseverdier på diesel flow, turtall, ladetrykk, fart. Lag en tabell og skriv ned data .Da er det 100 ganger lettere å finne problemet når det oppstår.

• 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
Trophy skrev On 24.7.2018 at 0.01:

som sagt så var den ved håndpumpen som man pumper diesel frem til dysene med. Over 10 år siden eg hadde denne motoren så husker ikkje så nøyaktig, men trur litt høyt oppe på motoren på venstre side.

Flott takk, fant den :)

Noen snakker om "metal mesh filter" på toppen av pumpen, på min er det ett lite rundt plastfilter. Jeg lurer på om noen engang har satt inn ett lite filter der som ikke flower nok. Skal prøve en tur uten det.

Finmar Sailor 606 (20 fot)

• 4 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...