Brg69 Startet 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2018 Sliter med å få opp turtall i gir på motoren. Har hatt en større service med bytte av styrebolt og Transom pga lekkasje. Båten gikk som en klokke på 3 turer tilsammen godt under 10 timers drift, og vi fikk normal hastighet, men etter å ha fylt diesel skulle jeg ta den opp i plan, og etter å ha startet normalt og akkurat kommet opp i plan, virket det plutselig som jeg hadde fått en tilhenger og båten falt ned av plan mens turtallet sank. Mistenkte automatisk at det var tette dieselfiltre og har byttet alt av forfiltre og dieselfiltre. Postet denne først som mulig drevproblem, da den var tom for drevolje, men har endret med ny tittel som matcher mer hva jeg nå tror feilen kan være. Skarpnes 9100 - 2007 modell Motor: Mercruiser 4.2 - 320 HP samme modell som båt Drev: Bravo 1x Marsjer normalt i 22-25 knop og har toppfart på 39-40 knop Har tatt endel målinger med Rinda, og det er ingen feilmeldinger. På tomgang går det lett opp til over 3500 rpm - har ikke villet ta den lenger. Har gjort målinger på Throttle position og RPM (Flywheel) 0%: ca 600 rpm både i gir og i fri 21-22%: ca 1270 rpm i fri og 1000 rpm i gir 33%: ca 1860 rpm i fri 35%: 1310 rpm i gir 36%: 2200 rpm i fri 51%: 1630 rpm i gir * Over dette fikk jeg ikke kjørt, men den går neppe over 2000 rpm i gir. MAP sensor viser fra 101 kPa under tomgang i fri, til 107 kPa til 1860 RPM. Trodde den skulle endret seg mer. Hva skjer om turboen er gåen - har det innvirkning på MAP målingene ? Kan MAP sensoren være gåen ? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Det du har gjort er bra. Gjør trykk måling når motoren står i gir. Trykkavlesning er en overtrykks måler og måler atmosfærisk trykk når motoren går på tomgang 100 000 Pascal eller 100kpa som er ca 1 bar. Denner ser ut til å virke. Pådraget derimot virker høyt. Sjekk det enkleste først. Se etter luft lekkasjer. Det skal ikke mye til før du mister nok trykk til at motoren holder igjen pådrag for å hindre sortrøyk Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Brg69 skrev for 8 timer siden: MAP sensor viser fra 101 kPa under tomgang i fri, til 107 kPa til 1860 RPM. Trodde den skulle endret seg mer. Skal du måle turbotrykk vs. turtall må dette gjøres under belastning for at målingen skal være relevant. Det er veldig vanskelig å bygge turbotrykk når motoren er frikoplet. Sitér dette innlegget Link to post
Brg69 Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 ulyden skrev On 7.6.2018 at 23.49: Det du har gjort er bra. Gjør trykk måling når motoren står i gir. Trykkavlesning er en overtrykks måler og måler atmosfærisk trykk når motoren går på tomgang 1 Sitér dette innlegget Link to post
Brg69 Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Har fått av luftfilter og sett at både det og turboen er godt sotet ned, men turboen snurrer bra og navet sitter godt fast. Er på tynn is siden jeg aldri har skrudd ordentlig på motor eller turbo før, men kan det være låst spjeld eller en sylinder eller topp pakning som er gåen? Motor går ganske hardt. MAP trykk ved 0 rpm er 1 bar og ved 2000rpm som er maks i gir er det 1,6 bar. Får den opp til 3000 rpm i fri og da er MAP pressure 1,25 bar. Hva er normalt turbo trykk? Sitér dette innlegget Link to post
Brg69 Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Går sikkert lenger enn 3000 rom i fri, men liker ikke å presse den som den er nå... Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 (redigert) Turbocharger Specifications Model D2.8L D-Tronic D4.2L D-Tronic Manufacturer KKK - Kuhnle, Kopp and Kaush Part KKK K24-2467GxA6.71 K26-2967MxA8.72 Part Number Quicksilver 854212 854128 Maximum turbine shaft axial (end) play 0.15 mm (0.0059 in.) Maximum turbine shaft radial (side) play 0.42 mm (0.0165 in.) Maximum Boost 100 - 124 kPa (14.5 - 18 psi) Engine rpm when boost starts 1600 - 1800 1500 - 1800 Wastegate Equipped Equipped Redigert 9.Juni.2018 av freelander2002 (see edit history) Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Brg69 Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Ser ut som det sitter en schwitzser turbo på motoren, men usikker på hva den gir. Må nok sette en mekaniker på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Har hatt en 2006 mod av denne motoren og et lignende problem. Der er et nettingfilter ved håndpumpen til dieseltilførselen. Kan tas ut og rengjøres. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
ulyden Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Mangel på diesel kan forklare høy trottel prosent. Absolutt et spor å forfølge. Har sikkert sagt det hundre ganger. Noter ned slike data når båt og motor er frisk. Ha referanseverdier på diesel flow, turtall, ladetrykk, fart. Lag en tabell og skriv ned data .Da er det 100 ganger lettere å finne problemet når det oppstår. Sitér dette innlegget Link to post
Brg69 Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Da er motoren undersøkt etter alle kunstens regler av noen som kan det. Mangler kompresjon på 1 sylinder, så da er det bare å ta opp båt og motor og se hva skaden kommer på. Sitér dette innlegget Link to post
espenlo Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Trophy skrev On 10.6.2018 at 10.50: Har hatt en 2006 mod av denne motoren og et lignende problem. Der er et nettingfilter ved håndpumpen til dieseltilførselen. Kan tas ut og rengjøres. Hei, hvor er dette filteret, er det på dieselfilter braketten? Sitér dette innlegget Finmar Sailor 606 (20 fot) Link to post
Trophy Svart 23.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 som sagt så var den ved håndpumpen som man pumper diesel frem til dysene med. Over 10 år siden eg hadde denne motoren så husker ikkje så nøyaktig, men trur litt høyt oppe på motoren på venstre side. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
espenlo Svart 27.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2018 Trophy skrev On 24.7.2018 at 0.01: som sagt så var den ved håndpumpen som man pumper diesel frem til dysene med. Over 10 år siden eg hadde denne motoren så husker ikkje så nøyaktig, men trur litt høyt oppe på motoren på venstre side. Flott takk, fant den :) Noen snakker om "metal mesh filter" på toppen av pumpen, på min er det ett lite rundt plastfilter. Jeg lurer på om noen engang har satt inn ett lite filter der som ikke flower nok. Skal prøve en tur uten det. Sitér dette innlegget Finmar Sailor 606 (20 fot) Link to post
Trophy Svart 27.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2018 ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
freelander2002 Svart 21.August.2018 Link til dette innlegget Svart 21.August.2018 Fant du ut hva som gjorde at du hadde dårlig kompresjon ? Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Brg69 Svart 30.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Var en eksosventil det hadde gått et skall av - den tok turen gjennom turboen også. Full overhaling av alt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.