sørlending i båt Startet 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2018 To spørsmål om landstyrøm. 1. Hvor utbredt er 32A strømuttak i gjestehavnene på sørlandskysten? 2. Hvis det er 32A uttak, hva slags støpsel må man ha da 2+J eller3+J? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 (redigert) Aldri sett deti gjestehavn. Sett det i fiskerihavn. 4 polet rød Redigert 7.Juni.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Enig med Bitteliten - har aldri sett det. Som regel er det 16A eller 10A. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bårdp Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 2 fase 32A tror jeg ikke du finner noen plass. Men 3x16A og 3x32A er det da en del plasser. Vanlig blå rundkontakt er nokk mest utbrett men en og annen Philip Hauge kan nokk også finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Om du finner en rød kontakt så skygg unna det er 400V. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Popeye70 skrev 6 minutter siden: Enig med Bitteliten - har aldri sett det. Som regel er det 16A eller 10A. Eller 6A. Det har vi forresten her vi ligger på Rörö i Sverige akkurat nå. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Bårdp skrev 8 minutter siden: Om du finner en rød kontakt så skygg unna det er 400V. Aldri. Man har vel overganger med seg for alle slags eventualliteter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Drar den ned volten fra 400til 230? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 (redigert) Nei den tar ut 230V mellom fase og nulleder. Redigert 7.Juni.2018 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Korrekt @Bårdp men i slike tilfeller måler jeg alltid før jeg kobler meg til for å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Bårdp skrev 15 minutter siden: Nei den tar ut 230V mellom fase og nulleder. Takk. Da lærte jeg noe nytt i dag ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 (redigert) Og er man 3 båter i følge, kan en slik overgang brukes slik at alle 3 får strøm, en fra hver fase. Redigert: Som det vel går frem, er dette litt Photoshop, men fullt mulig å lage selv, eller kanskje å få kjøpt også. Redigert 7.Juni.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bårdp Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 For de mer interesserte har Никола Тесла skrevet en hel del om dette systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 For spesielt interesserte på %%$#$%-språket? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 (redigert) Vel det meste av det han publiserte var på engelsk og burde vel være forståelig for de fleste. Men det er nokk for spesielt interesserte. Redigert 7.Juni.2018 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Og du kom deg til havn i kveld til slutt også Hulda, dansk strøm med en eller annen tilkobling for deg der? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chiefengineer Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 (redigert) Man kan av og til se enkelte Fairline og Princess båter (muligens andre også) som har to landstrømsinntak. Men da bruker det ene å være separat tilførsel til AC-systemet (heating/kjøling). Det andre er til vanlig lading/forbruk 230V ombord. Du skal nok slite mye for å finne 32A kurs i sørlandske gjestehavner. De er beregnet på fartøysstørrelser som ikke frekventerer denne type havner. Redigert 7.Juni.2018 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 alle som har elbil har ufrivillig sort belte i 400v, 230 og amper og forskjellige kontakter :p aldri sett 32A 1 fas gjestekurs. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Arendal gjestehavn kan tilby 32 amp. Da bare en kontakt PR. Søyle. For å bruke den må man ha en egen fordelings kasse med tilhørende ledning til søylen. (Byggestrøms kasse) den fordeler til to 16 amp. Kurser ombord.Er mest for viderekommende i strømforbruk men fint for de som er fastboende. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
DieselDahl Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 I Stavern har vi da ligget mange store båter med 32A inntak. Ikke inne i gjestehavnen men ute på longside brygga. Må nok bestille på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Lars H. skrev for 13 timer siden: Og er man 3 båter i følge, kan en slik overgang brukes slik at alle 3 får strøm, en fra hver fase. Redigert: Som det vel går frem, er dette litt Photoshop, men fullt mulig å lage selv, eller kanskje å få kjøpt også. mulig å laga, jau det er det, men ikkje lov. Du har nemlig ikkje lov til å ha meir enn ein kabel inn i eit støpsel. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Er det lov å koble en skjøteledning i en annen skjøteledning? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Lov og lov, men rekker ikke kabelen min frem til strømstolpen, kommer jeg frem med en kabel til og skjøter. Men obs, la ikke skjøten ligge på bryggen i regnværet uten en egnet boks utenpå skjøten. En Rema 1000 bærepose er ikke det rette for dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
John_Kr Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Frititsbåt og behov for 3-fase 32A, ja da har du behov for mer en å koke en kopp kaffe. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hulda Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Lars H. skrev for 16 timer siden: Og du kom deg til havn i kveld til slutt også Hulda, dansk strøm med en eller annen tilkobling for deg der? Vanlige 16 A stikk. Har brukt trikset med 1 leder til nulleder i 20 år. Funker hver gang. Joda, det gikk greit :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.