Jump to content

VP kad44. kjølevannet ligger i dørken


tomsunds

Recommended Posts

Hei

Før sesongen så gjør man alt klart, sjekker olje, filtre, kjølevann etc ...

Var litt "lite" i ekspansjonstankene, etterfylte til rett under max merke. Vasket motorrom med avfetting, og sugde opp resterende møkketevann med støvsuger.

Etter min andre "langtur", lå  i marsjfart ca 25knop, litt røft vann. Temp lå på ca 90-95c ifølge tempmåler på begge mototrer.

Åpnet motorrom i dag, og fant all kjølevannet i dørken, og begge ekspansjonstankene var tomme. 

Kan de ha "kokt", og spyttet ut alt?

 

Forslag på hvorfor dette kan ha skjedd?

Link to post
Share on other sites

Tilogmed under minimum. Vi hadde en Joda310 engang med KAD44. Der var nivået akkurat bittelitt over røret nedover i motoren. Kanskje 0,1cm over bunnivå. Fylte vi på mer ble det kastet ut. Lot vi det være der, så holdt det seg :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren er tilkoblet varmtvannsbereder eller defroster så blir væskemengden en god del større. Da trengs også en større ekspansjonstank fordi det er et større væskevolum som skal ekspandere. Hvis ekspansjonstanken har dobbelt lokk med overtrykksventil som går ut i en slange kan denne slangen gå ned i en beholder, såkalt "coolant recovery tank". Da suges væsken tilbake når motoren avkjøles. KAD44 m.fl. har vel kun et lokk som blåser overtykket ut i kjølsvinet så da må nivået i ekspansjonstanken holdes lavt. Mulig det er forskjell på forskjellige kjølevæsker?

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 6 timer siden:

Hvis motoren er tilkoblet varmtvannsbereder eller defroster så blir væskemengden en god del større. Da trengs også en større ekspansjonstank fordi det er et større væskevolum som skal ekspandere. Hvis ekspansjonstanken har dobbelt lokk med overtrykksventil som går ut i en slange kan denne slangen gå ned i en beholder, såkalt "coolant recovery tank". Da suges væsken tilbake når motoren avkjøles. KAD44 m.fl. har vel kun et lokk som blåser overtykket ut i kjølsvinet så da må nivået i ekspansjonstanken holdes lavt. Mulig det er forskjell på forskjellige kjølevæsker?

Ja, har varmtvannsbereder som blir varmet opp av motorene. 

Ser ut som jeg har standard ekspansjonstank, da skal jeg forsøke å holde nivået på minimum, og se hvordan det går. 

Så får jeg se om jeg setter i større til neste sesong. 

 

Takk for hjelpen folkens. Baatplassen skuffer aldri ?

 

mvh

tommy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...