tomsunds Startet 8.Juni.2018 Del på Facebook Startet 8.Juni.2018 Hei Før sesongen så gjør man alt klart, sjekker olje, filtre, kjølevann etc ... Var litt "lite" i ekspansjonstankene, etterfylte til rett under max merke. Vasket motorrom med avfetting, og sugde opp resterende møkketevann med støvsuger. Etter min andre "langtur", lå i marsjfart ca 25knop, litt røft vann. Temp lå på ca 90-95c ifølge tempmåler på begge mototrer. Åpnet motorrom i dag, og fant all kjølevannet i dørken, og begge ekspansjonstankene var tomme. Kan de ha "kokt", og spyttet ut alt? Forslag på hvorfor dette kan ha skjedd? Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 8.Juni.2018 Del på Facebook Svart 8.Juni.2018 Kjent fenomen på 44 motor.Hold nivået på minimum så går det bra. Sitér dette innlegget Link to post
tomsunds Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2018 Takk for det. Da forsøker jeg det ved neste etterfylling. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 8.Juni.2018 Del på Facebook Svart 8.Juni.2018 Tilogmed under minimum. Vi hadde en Joda310 engang med KAD44. Der var nivået akkurat bittelitt over røret nedover i motoren. Kanskje 0,1cm over bunnivå. Fylte vi på mer ble det kastet ut. Lot vi det være der, så holdt det seg :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
DieselDahl Svart 9.Juni.2018 Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 Hvis motoren er tilkoblet varmtvannsbereder eller defroster så blir væskemengden en god del større. Da trengs også en større ekspansjonstank fordi det er et større væskevolum som skal ekspandere. Hvis ekspansjonstanken har dobbelt lokk med overtrykksventil som går ut i en slange kan denne slangen gå ned i en beholder, såkalt "coolant recovery tank". Da suges væsken tilbake når motoren avkjøles. KAD44 m.fl. har vel kun et lokk som blåser overtykket ut i kjølsvinet så da må nivået i ekspansjonstanken holdes lavt. Mulig det er forskjell på forskjellige kjølevæsker? Sitér dette innlegget Link to post
tomsunds Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 DieselDahl skrev for 6 timer siden: Hvis motoren er tilkoblet varmtvannsbereder eller defroster så blir væskemengden en god del større. Da trengs også en større ekspansjonstank fordi det er et større væskevolum som skal ekspandere. Hvis ekspansjonstanken har dobbelt lokk med overtrykksventil som går ut i en slange kan denne slangen gå ned i en beholder, såkalt "coolant recovery tank". Da suges væsken tilbake når motoren avkjøles. KAD44 m.fl. har vel kun et lokk som blåser overtykket ut i kjølsvinet så da må nivået i ekspansjonstanken holdes lavt. Mulig det er forskjell på forskjellige kjølevæsker? Ja, har varmtvannsbereder som blir varmet opp av motorene. Ser ut som jeg har standard ekspansjonstank, da skal jeg forsøke å holde nivået på minimum, og se hvordan det går. Så får jeg se om jeg setter i større til neste sesong. Takk for hjelpen folkens. Baatplassen skuffer aldri ? mvh tommy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.