MajorAndy Startet 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2018 Jeg ser på at anskaffe en lille, let og ny motor til min nye gummibåd: En Aquaquick 240 med fast bund. Tænker at 2,5 er fint. Jeg skal bare korte stræk og ikke plane. Det vigtigste er vægten. Og prisen, da. Har set på Honda, Suzuki, Mercury og Yamaha. Umiddelbart virker Suzuki som det bedste bud. Men har andre erfaringer her? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 (redigert) Major Andy Har hørt at Honda 2,3 er den letteste. En dansk venn har denne til sin jolle. Jeg kjøpte båt og motor her i Norge for ham. Langt rimeligere brukt her med «oppustbare». Har seilbåt så jolle på fordekk ved seiling. Han berømmer Honda fordi den er lett, og har i tillegg gass/gir som litt større motorer. Det er referat fra hans mening. Si ifra om du vil ha kontaktinformasjon for å snakke med Søren direkte. Mvh Tor Arild PS! Honda er 2,3 og 12,7 kilo Redigert 8.Juni.2018 av Tor Arild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Andy, se det jeg skrev her. Kombinasjon av trange kanaler i 4-takt forgassere og mangel på bensinpumpe på motorer med innebygget tank. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Vi har Suzuki 2,5hk. Den har fungert helt fint, men bør (som alle andre i samme kategori) kjøres tom før den ikke skal brukes på en stund. Dette tar ikke mer enn et minutt eller så, så det er ikke akkurat noen uoverkommelig byrde. Men jeg har ikke noe særlig erfaring med de andre alternativene, så jeg skal ikke mene noe bestemt om hvilket alternativ som er best. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 (redigert) Jeg har en Mercury 2,5 hk på en Zodiac. Kjempefornøyd med den motoren. Lettstartet, lav vekt (17 kg) og meget stillegående. Redigert 9.Juni.2018 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Suzuki 2.5. Fantastisk motor. Må innkjøres litt som ny Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Suzuki 2.5. Fantastisk motor. Må innkjøres litt som ny Med girhendel, kan ryke spint i propell om man kobler til med for høyt turtall. Ny splint følger med Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Jeg kjøpte en Honda 2,3 hk i fjor for å ha et lett alternativ til Yamaha 9,9/15 (totakt) som ellers står på jolla (Zodiac 310). Yamaha`en veier ca 39 kg og Honda`en veier 11 kg, det vil si ikke stort mer enn en handlepose fra Kiwi. Honda`en er ekstremt lettstartet, "halv snor" er som regel mer enn nok. Det er ikke tradisjonell girkasse, men en utveksling basert på et sentrifugalsystem. Så lenge den går på tomgang står propellen stille, gir du gass går propellen rundt. Skal du bakke, snur du motoren, men da kan du vippe styrearmen "forover" slik at den står riktig vei når du bakker. En ting som skiller Honda 2,3 og "de andre"; Honda`en er luftkjølt. Du kan derfor glemme ferskvannskonservering og impellerskifte. Ulempen er at det er litt mer "eksos-lyd" enn de som er vannkjølte. Honda`en er videre ekstremt bensingjerrig. Tror jeg kjørte flere timer på en tank i fjor (1 liter...) og totalt brukte jeg vel ca 3,5 liter på hele sesongen. Jeg bruker kun 4-takt alkylatbensin på denne. Fordelen er at alkylatbensinen ikke blir dårlig ved lagring, den brenner renere og legger ikke fra seg avleiringer i forgasser. Med et sesongforbruk under 5 liter har jeg råd til det ..... Eneste ulempe med små firetaktere er at de bråker og vibrerer litt ved høyt turtall. Dette blir nødvendigvis en konsekvens når kun en sylinder alene skal tenne på hver 4. takt. Om du kjøper Suzuki, Yamaha eller Honda vil dette altså være mer eller mindre likt. Jeg kjøpte Honda`en for å bruke av og til når jeg ikke gadd å løfte Yamaha`en opp og ned mellom jolla og plattformen, men resultatet i fjor ble at Yamaha`en ikke ble brukt i det hele tatt. Det lille formatet, vekt, forbruk og håndterbarhet er overlegent til jollebruk dersom ikke fart spiller en stor rolle. Redigert 10.Juni.2018 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Ingar skrev On 9.6.2018 at 15.20: Kombinasjon av trange kanaler i 4-takt forgassere og mangel på bensinpumpe på motorer med innebygget tank. Har aldri opplevd det Ingar nevner. Som nevnt over bruker jeg kun 4-takt alkylatbensin på Honda`en og dette kjøper jeg ferdig på flasker eller kanner. Biltema har eksempelvis 1 literskanner hvor du får 5 stk for ca 150 kroner. Det er mer enn hva jeg bruker på en hel sesong. Alkylatbensinen avleirer ikke, er fullstendig ren fra kanna, tennpluggen soter ikke og motoren holder seg lettstartet. Videre er holdbarheten flere år selv på tanken. I tillegg er det omtrent ingen farlige avgasser hvis det er lov å trekke fram miljøaspektet på denne lille tassen. Det er altså ingen fornuftig grunn til å ikke bruke alkylatbensin på disse småmotorene. Redigert 10.Juni.2018 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Phoebe skrev 51 minutter siden: Jeg bruker kun 4-takt alkylatbensin på denne. Fordelen er at alkylatbensinen ikke blir dårlig ved lagring, den brenner renere og legger ikke fra seg avleiringer i forgasser. Med et sesongforbruk under 5 liter har jeg råd til det ..... med det beskjedne forbruket i disse så ville jeg også kjørt på slik alkylatbensin Redigert 10.Juni.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Har hatt Honda 2,3. Styr unna. De er ikke bra. Google dem så ser du. jeg ville kjøpt en 4 hk yamaha 2 takter. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Mange gode indspil og erfaringer her! Tak for dem. Akrylatbenzin har jeg set i Sverige men aldrig her i DK. Ved ikke hvad det er, men kan godt se fidusen. Jeg kan bestemt sætte mig ind i det med at man ikke magter at sætte en 9,9 på hækken når der er et lettere alternativ. Det var stort set kun børnene, det havde glæde af farten. Og mig, der fik ondt i ryggen når Yamahaen på 42 kilo skulle bakses på plads. Honda har jeg overvejet, men den er markant dyrere fra ny og jeg har hørt, at den støjer meget. Jeg vil helst have en motor med “rigtigt” frem og bak gear. Red: @Bitteliten Man kan vel ikke købe nye totaktere? Og jeg ser ingen brugte. Plus at jeg fortrækker en ny motor, da. Redigert 10.Juni.2018 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Da hadde jeg valgt Suzuki ellee Yamaha. Jeg har en Johnson 2t 4 hk stående. 2 sylindret. Fin motor. Redigert 10.Juni.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Www.aliexpress.com Søk på 2 stroke outboard Redigert 10.Juni.2018 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Ser de har bra utvalg av Hangkai Kan jo være noe...? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) er ikke lov å importere de til EU. Yamaha selger 2 taktere feks i Asia. Redigert 11.Juni.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Ikke for å kuppe tråden, men kan man bruke alkylatbensin på alle nye små 4 taktere? De gamle luftkjølte hondaene bråkte fælt, men de nye er kanskje bedre? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Bitteliten skrev for 11 timer siden: Har hatt Honda 2,3. Styr unna. De er ikke bra. Njaaaa... så ille kan det vel ikke være? Så vidt jeg vet er den lille Honda`en verdens mest solgte i dette segmentet. For å nyansere litt blir det heller et valg mellom luftkjølt (med noe mer eksoslyd) kontra vannkjølt og sentrifugalgir kontra fast gir mellom fri og forover.. Ingen motorer i denne størrelsen har så vidt jeg vet gir med revers og må dermed uansett snus 180 grader ved bakking. Om "Forover" er med girspak eller gasshendel er kun en vanesak. Honda`en koster vel også et par tusen mindre enn tilsvarende Yamaha i Norge. Hvis vekt er hovedårsaken til at man ønsker seg en liten motor i denne klassen, så veier Honda 2,3 hk 11 kg, mens Yamaha 2,5 veier 18 kg. Og 7 kg ekstra i denne klassen er mye. Jeg vet min motor er en ny modell, så om gamle av samme typen bråker mer vet jeg ikke. Ikke et galt ord om Yamaha, jeg har hatt flere og det er antagelig de beste motorene jeg har hatt. Nå kjøpte jeg imidlertid denne Honda`en i fjor og har ingen problemer med å anbefale den dersom vekt, pris og håndterbarhet er førsteprioritet. Alkylatbensin: Ja, til mindre 4-taktmotorer fungerer dette veldig bra. Har brukt alkylatbensin på snøfreseren (Honda 970), aggregatet (Honda EU20i), gressklipperen, motorsaga og flere andre småmotorer i mange år. En stor fordel er at alkylatbensinen ikke avleirer, soter ikke og "foreldes" ikke i forgasser og på tanken under opplag. Er forbruket høyt blir det et regnestykke, men motoren går rett og slett mye renere. Redigert 11.Juni.2018 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 MajorAndy skrev On 8.6.2018 at 20.43: Jeg ser på at anskaffe en lille, let og ny motor til min nye gummibåd: En Aquaquick 240 med fast bund. Tænker at 2,5 er fint. Jeg skal bare korte stræk og ikke plane. Det vigtigste er vægten. Og prisen, da. Jeg fikk tak i en liten brukt 2 takt Tohatshu uten gir. Veier 7 Kg. Tror jeg gav 1500,- Klatrer lett opp og ned bak båten og over i jolla med denne i en hånd. Vet ikke hvor enkelt det er å få tak i de lenger i bruktmarkedet da... ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ivar Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Phoebe skrev 24 minutter siden: En stor fordel er at alkylatbensinen ikke avleirer, soter ikke og "foreldes" ikke i forgasser og på tanken under opplag. Er forbruket høyt blir det et regnestykke, men motoren går rett og slett mye renere. Er forbruket høyt så kan man jo kjøre vanlig bensin mesteparten av sesongen, for så å gå over til alkylat slik at sesongen avsluttes med det i systemet. Når det gjelder den lille Hondaen , så er det visst delte meninger - noen digger den, andre kaller det en bråkebøtte. Tror de mest fornøyde bruker den i moderat fart og korte strekk og da blir ikke støyen så stort problem, de som er mindre fornøyd har et annet bruksmønster, og kunne sikkert trengt en hk til. Har en kompis med suzuki sin 2,5 , han var ikke ikke spesielt fornøyd Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TideRace Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 ivar skrev 11 minutter siden: Når det gjelder den lille Hondaen , så er det visst delte meninger - noen digger den, andre kaller det en bråkebøtte. Tror de mest fornøyde bruker den i moderat fart og korte strekk og da blir ikke støyen så stort problem, de som er mindre fornøyd har et annet bruksmønster, og kunne sikkert trengt en hk til. Godt oppsummert, Ivar. Tror du er inne på noe der. Som skrevet over vil alle små ensylindrede 4-taktere vibrere og bråke litt mer enn større 4-taktere med flere sylindre. Dette er en konsekvens av at det kun er en sylinder som tenner på hver 4.takt. Skal man ha noe som går vesentlig roligere, må man gå opp til to-sylindret motor, men da kommer vekta igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Også diskutert her; 13 hours ago, Bitteliten said: Har hatt Honda 2,3. Styr unna. De er ikke bra. Google dem så ser du. jeg ville kjøpt en 4 hk yamaha 2 takter. Kan du være mer spesifikk på hva som er galt med dem? Vi har vært veldig fornøyd med vår. Joda litt "gressklipperstøy" er det jo men til sitt bruk (transport til og fra land til båt på svai) er den helt grei. Vi har kjørt vår på helt vanlig bensin. Redigert 11.Juni.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Jeg sleit med å få min til å starte og gå javnt. Ut og inn av verksted for garantirep. Den må kjøres hardt. Det står en hel del om det på andre fora. Bensin og plugger var OK. forgasser var sjekket av verksted. Mulig Honda har oppgradert den nå - men jeg var vedig glad for ikke å ha den motoren mer. Og vil heller aldri ha en slik igjen Jeg har hatt og har mye annet bra fra Honda - de pleier å leverer meget bra greier Redigert 11.Juni.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen med dine erfaringer, Bitteliten. Tvert om har dette vært et ganske hyggelig eierskap fra dag 1. Nå kjenner jeg folk som bannlyser Yamaha og Suzuki også, så hvordan man opplever "leamikken" kan tydeligvis være ganske forskjellig . Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Ud over vægten, så vil jeg også have en motor der starter hver gang og som jeg ikke skal reparere på i tide og utide. Derfor vil jeg helst undgå brugtmarkedet da jeg har en tro på at en ny motor vil give mig mange års problemfri brug - naturligvis med godt, almindeligt vedligehold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.