Jump to content

Valg mellom to Yamaha 90 2-takt (2000) og Mercury/mariner 90 4 takt 2001

biozide

Recommended Posts

Hei dere,

Lenge siden jeg har lagt inn et spm her, men nå er tiden kommet for å kjøpe båt. 

Som tittelen over viser står valget mellom to eldre motorer. 

Mercury er 4 takt, høyere frekvens av service, muligens mindre støy og forbruk pr time. 

Yamaha 90 , god gammel 2 takt, større forbruk, og støy.

Begge står på en Yamarin 5150 bowrider.  

Kommer nå ikke til å kjøre over 20 timer per sesong. 

Er det noen her som kan hjelpe meg litt den ene eller andre veien.. tusen takk ?

Redigert av biozide (see edit history)

Ja ikke enkelt valg, dersom jeg har vært i samme situasjon så har jeg tatt valget ut fra vedlikeholdsstatus og hvordan motoren er generelt. Nå er begge motorene noen år gamle og da er det viktig dette med hvordan er egenlig motoren... Godt vedlikeholdt, tatt alle servicene og byttet de deler som skal vært byttet. Så er det korrosjon, det er den største fiende. Så om det er en 2- eller 4-takter spille mindre rolle.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg skifta fra Suzuki 70 4t til Yam 100 2t for noen år siden og det var en stor positiv opplevelse. Største minuset med Suzukien var at den var litt for liten for båten så den sleit med å komme i plan med litt last ombord. I plan burde de egentlig være ganske like men Yam gjorde båten myyyyye mer stabil og lettkjørt. Hele opplevelsen med å være på sjøen ble rett og slett mye bedre. Begge motorene veier det samme og båten er en Askeladden 505 Excel. Klart det er trivelig med en 4t injection motor men så lenge jeg ikke ligger i evigheter på tomgang så betyr det ingenting. Støy på fullt er der liten forskjell på. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...