Jump to content

Summer Family 27 halvplaner, mister mye fart etter litt lasting

Morten1989

Recommended Posts

Tydeligvis

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Mest sannsynlig ja.

Spesielt hvis motoren var "akkurat stor nok".

Husk på at båten har aldri gått så fort som den dagen du selger. Da er den kjemisk rensket for absolutt alt som ikke er fastskrudd.

Tror mange som kunne spart litt på drivstoffutgiftene ved å rydde utav mellom hver ferietur. Men det blir jo sjelden gjort.:saint:

Gudrun skrev 3 minutter siden:

Mest sannsynlig ja.

Spesielt hvis motoren var "akkurat stor nok".

Husk på at båten har aldri gått så fort som den dagen du selger. Da er den kjemisk rensket for absolutt alt som ikke er fastskrudd.

Tror mange som kunne spart litt på drivstoffutgiftene ved å rydde utav mellom hver ferietur. Men det blir jo sjelden gjort.:saint:

Ja ser den :-)

vi har kun lastet med litt klær og ellers bunkers.

jeg er litt redd for at jolla bakpå kan ødelegge mye hvis den endrer tyngdepunktet til båten så den løfter baugen mer.

Hva slags motor har du i? Hadde en slik med en 5.9 liters 150 hk Ford i, og synes ikke tilsvarende last utgjorde så veldig mye. Men jolla i daviterne veide vel ikke mer enn 100 kilo. Og med en så tung motor lå båten ganske dypt i utgangspunktet, med en maksfart på omkring 16. 

Prøv litt med å flytte vekt frem eller bak... 

På Skilsø 750, så går den saktere om en flytter vekt frem, men er ikke unormalt at det er motsatt heller som noen tidligere her nevner. 

På Skilsøen så skyldes dette skrogformen som har en bue opp under midten, og går ned foran. Ved å flytte vekt frem så gikk den i det fartsområde vi testet det hele baugen i sjøen, og følgelig mer vår flate. 

nordan family 27 skrev On 9.6.2018 at 10.38:

Hva slags motor har du i? Hadde en slik med en 5.9 liters 150 hk Ford i, og synes ikke tilsvarende last utgjorde så veldig mye. Men jolla i daviterne veide vel ikke mer enn 100 kilo. Og med en så tung motor lå båten ganske dypt i utgangspunktet, med en maksfart på omkring 16. 

Jeg har en 120hk Ford.

jeg har hatt den opp i maks 14knop en gang.

vanlig marsj før jeg begynte og laste var 10-11 knop og nå er det 7.5-8knop.

trulsant skrev for 20 timer siden:

Prøv litt med å flytte vekt frem eller bak... 

På Skilsø 750, så går den saktere om en flytter vekt frem, men er ikke unormalt at det er motsatt heller som noen tidligere her nevner. 

På Skilsøen så skyldes dette skrogformen som har en bue opp under midten, og går ned foran. Ved å flytte vekt frem så gikk den i det fartsområde vi testet det hele baugen i sjøen, og følgelig mer vår flate. 

Ja det er kansje en tanke, skal prøve og legge noe mer av vekta baki :-)

pondus/påsan skrev 29 minutter siden:

mistet 1 knop med 10 fot rib og 15hk totakter.  totalt ca 110 kg tenker jeg. når den hang i daviterne..

fikk nesten 12 knop med jolla oppe og ferielast..   hadde samme båt og samme motor som du:giggle:

ville tenkt litt på dieselpumpa kanskje...????

Hvilken motor hadde du da? :-)

hva tror du er galt med diesel pumpa ?

index skrev for 10 timer siden:

Når han får samme turtall som før er nok pumpa helt OK .

Det er det jeg og tenker, samme turtall, ikke noe mer eller mindre røyk, starter lett og er god respons.

Påsan:  glemte jo vekk navnet ditt :P jeg har jo snakket med deg før hehe

Fikk du inntrykk av at båten gikk saktere jo mer vekt du fikk framme eller bak i båten? Eller hadde ikke det noe og si? Og at det var den totale vekten som gjorde utslag?

Redigert av Morten1989 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...