Morten1989 Startet 9.Juni.2018 Del på Facebook Startet 9.Juni.2018 Etter jeg lasta opp båten med ei jolle i davitene og litt ferie proviant pluss 300liter vann og 150liter diesel mistet jeg 3 knop på en summer family 27. Den gikk 12 knop og går nå 9.. har det virkelig så mye og si hva man hiver i båten?? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 9.Juni.2018 Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 Tydeligvis Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Gudrun Svart 9.Juni.2018 Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 Mest sannsynlig ja. Spesielt hvis motoren var "akkurat stor nok". Husk på at båten har aldri gått så fort som den dagen du selger. Da er den kjemisk rensket for absolutt alt som ikke er fastskrudd. Tror mange som kunne spart litt på drivstoffutgiftene ved å rydde utav mellom hver ferietur. Men det blir jo sjelden gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 Gudrun skrev 3 minutter siden: Mest sannsynlig ja. Spesielt hvis motoren var "akkurat stor nok". Husk på at båten har aldri gått så fort som den dagen du selger. Da er den kjemisk rensket for absolutt alt som ikke er fastskrudd. Tror mange som kunne spart litt på drivstoffutgiftene ved å rydde utav mellom hver ferietur. Men det blir jo sjelden gjort. Ja ser den :-) vi har kun lastet med litt klær og ellers bunkers. jeg er litt redd for at jolla bakpå kan ødelegge mye hvis den endrer tyngdepunktet til båten så den løfter baugen mer. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Juni.2018 Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 Hva slags motor har du i? Hadde en slik med en 5.9 liters 150 hk Ford i, og synes ikke tilsvarende last utgjorde så veldig mye. Men jolla i daviterne veide vel ikke mer enn 100 kilo. Og med en så tung motor lå båten ganske dypt i utgangspunktet, med en maksfart på omkring 16. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juni.2018 Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 Hadde 120hk i summer. Ja du mister lett 3 knop med ferielast. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
trulsant Svart 9.Juni.2018 Del på Facebook Svart 9.Juni.2018 Prøv litt med å flytte vekt frem eller bak... På Skilsø 750, så går den saktere om en flytter vekt frem, men er ikke unormalt at det er motsatt heller som noen tidligere her nevner. På Skilsøen så skyldes dette skrogformen som har en bue opp under midten, og går ned foran. Ved å flytte vekt frem så gikk den i det fartsområde vi testet det hele baugen i sjøen, og følgelig mer vår flate. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 nordan family 27 skrev On 9.6.2018 at 10.38: Hva slags motor har du i? Hadde en slik med en 5.9 liters 150 hk Ford i, og synes ikke tilsvarende last utgjorde så veldig mye. Men jolla i daviterne veide vel ikke mer enn 100 kilo. Og med en så tung motor lå båten ganske dypt i utgangspunktet, med en maksfart på omkring 16. Jeg har en 120hk Ford. jeg har hatt den opp i maks 14knop en gang. vanlig marsj før jeg begynte og laste var 10-11 knop og nå er det 7.5-8knop. trulsant skrev for 20 timer siden: Prøv litt med å flytte vekt frem eller bak... På Skilsø 750, så går den saktere om en flytter vekt frem, men er ikke unormalt at det er motsatt heller som noen tidligere her nevner. På Skilsøen så skyldes dette skrogformen som har en bue opp under midten, og går ned foran. Ved å flytte vekt frem så gikk den i det fartsområde vi testet det hele baugen i sjøen, og følgelig mer vår flate. Ja det er kansje en tanke, skal prøve og legge noe mer av vekta baki :-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Mister du ogsåen del omdreininger på motoren? Jeg hadde motor med turbo, din har kanskje ikke det? Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 nordan family 27 skrev for 7 timer siden: Mister du ogsåen del omdreininger på motoren? Jeg hadde motor med turbo, din har kanskje ikke det? Mister ingen omdr. kun fart :) Min motor har verken turbo eller etterkjøler. Sitér dette innlegget Link to post
pondus/påsan Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 mistet 1 knop med 10 fot rib og 15hk totakter. totalt ca 110 kg tenker jeg. når den hang i daviterne.. fikk nesten 12 knop med jolla oppe og ferielast.. hadde samme båt og samme motor som du ville tenkt litt på dieselpumpa kanskje...???? Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 pondus/påsan skrev 29 minutter siden: mistet 1 knop med 10 fot rib og 15hk totakter. totalt ca 110 kg tenker jeg. når den hang i daviterne.. fikk nesten 12 knop med jolla oppe og ferielast.. hadde samme båt og samme motor som du ville tenkt litt på dieselpumpa kanskje...???? Hvilken motor hadde du da? :-) hva tror du er galt med diesel pumpa ? Sitér dette innlegget Link to post
pondus/påsan Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 hadde akkurat den motoren du har eide den båten for noen år siden Sitér dette innlegget Link to post
pondus/påsan Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Tenker på dieselpumpa bare fordi det er typisk noe med dieseltilførsel som er problem på en sånn motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Når han får samme turtall som før er nok pumpa helt OK . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Morten1989 Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 (redigert) index skrev for 10 timer siden: Når han får samme turtall som før er nok pumpa helt OK . Det er det jeg og tenker, samme turtall, ikke noe mer eller mindre røyk, starter lett og er god respons. Påsan: glemte jo vekk navnet ditt :P jeg har jo snakket med deg før hehe Fikk du inntrykk av at båten gikk saktere jo mer vekt du fikk framme eller bak i båten? Eller hadde ikke det noe og si? Og at det var den totale vekten som gjorde utslag? Redigert 13.Juni.2018 av Morten1989 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pondus/påsan Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Hehe. Fort gjort det. Hadde lite å si mener jeg. Nå hadde jeg generelt Lite foran, stort sett bare en bag eller to. Eneste jeg merket var jolla som sagt. Men med den marsjet jeg ca 10 knop. 11 uten. Hadde 12 12,5 på maks turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Jolla vil jo utgjøre mer vekt da den henger utenfor skrogets flate. Blir litt sånn vektstang-prinsipp dette. 150 kg der bak vil nok bli noe annet enn om du legger 150 kg midt i båten i vannlinjehøyde. Vil nok eksperimentere med plassering av annet løsøre du har i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.