Jump to content

Max turtall VP41P


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Båten min fikk vatn under kjølen for første gang, over 20 år etter at den ble produsert. Motoren startet med en gang selv om den har stått lagret i nermere 2 år..

Dette er en 2000 mod. VP TAMD 41 påmontert drev med utveksling 1:1,95. Monterte A-5 propeller, og fikk da 4200 rpm Båten er nå tom for alt som heter utstyr og tanker. Hadde riktignok full dieseltank(300l).

Så er spørsmålet: Har ikke fått tak i innstruksjonsbok til motoren, og han som monterte motoren var ikke helt sikker på hva toppturtallet skal vere. Han trodde max skulle ligge på 3600, og eg derfor bør prøve en A6 propell.

 

kan noen bekrefte at 3600 er riktig ambefalt max turtall for denne båten?

Link to post
Share on other sites

Var inne på siden til drevia.se og der stod 41 P motor'n oppgitt til 3800 omdr. Ville ventet med å skifte propell til du er ferdig med båten for den legger på seg mye etter hvert. Bare vær forsiktig og ikke kjør den på for høyt turtall. Gratulerer :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Da kan det hende at det er riktig propell likevel! Skal nok inn nermere 500kg før båten blir ferielastet, så da kan det hende eg får 3800-3900rpm?

 

Forreste hvilket marsturtall er anbefalt? På turen hjem fra verftet (2t) gikk vi på 3100rpm, og synes da båten gikk pent i vannet. Farten var da 22 knop. tempraturen holdt iallfall konstant 80-85grader.

Har motoren det gått på dette turtallet? Kan eg evt. gå opp til 3500rpm?

Link to post
Share on other sites

Om du tar en kikk på tråden om båtbøller har jeg skrevet litt om Betta - Skjægårdtjenestens båt i moss. De har to 41 motorer ombord. De pleier å dra av ca 400Omin på rask marsjfart fortalte de meg en gang. De forrige motorene de hadde ombord gikk ca 3000 timer før de ble byttet ut med nye i fjor. Om du får fin marsjfart på 3100 med tom båt - kanskje du må opp i 3300 med lastet båt synes jeg det høres fint ut. Jeg har maks turtall på min D6 på 3400 Omin. Jeg marsjer på 2500-3000. Ved 3000 har jeg ca 30 knop - da ligger båten nydelig i vannet. Ved 2500 har jeg ca 23 knop. Fin fart med familien ombord. Toppfart med ferielastet båt er ca 35-36 knop. 38-39 knop med tom og ren båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, da får vi se. Sjøvannspumpen lekker, så eg må til med rep.sett til denne og rattpumpen slurer når eg tar fult rattutslag mot styrbord, elles fungerte motoren knirkefritt! Har aldri hatt eller prøvd annet enn snekker før. Var litt av et drag fra motoren når man gir på og turboen kobler inn! Fantastisk lyd!

Riktignok litt støy, men det må man vel regne med før man har isolert motorrommet. Kjørte også med motoromsluken oppe, da eg ikke har sett inn ventilrister enda.

Link to post
Share on other sites

Så er spørsmålet: Har ikke fått tak i innstruksjonsbok til motoren, og han som monterte motoren var ikke helt sikker på hva toppturtallet skal vere. Han trodde max skulle ligge på 3600, og eg derfor bør prøve en A6 propell.

kan noen bekrefte at 3600 er riktig ambefalt max turtall for denne båten?

<{POST_SNAPBACK}>

Anbefalt toppturtal er 3800-3900. Les allikevel hva Tony Athen skriver i artikkelen "Engine Life vs. Engine Loading" i Boatdiesel.com

http://boatdiesel.com/index.cfm?CFID=32257...=19&&CFIDC=NRU2

Her skriver han at et konservativt oppsett som reduserer belastning og forlenger levetiden på motor er å gå over fabrikkens anbefalinger. 4-4200 RPM synes som et fornuftig oppsett.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har ikke fått tak i innstruksjonsbok til motoren, og han som monterte motoren var ikke helt sikker på hva toppturtallet skal vere. Han trodde max skulle ligge på 3600, og eg derfor bør prøve en A6 propell.

 

kan noen bekrefte at 3600 er riktig ambefalt max turtall for denne båten?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har verkstedhåndbøkene til denne motoren på filer (PDF-format) som jeg kan oversende, men har ikke mulighet før etter 12.8.05

 

Men det er mange på dette forumet som har fått oversendt de fra meg, så kanskje en av de kan sende de til deg på epost. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...