Jamo Startet 15.Oktober.2002 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2002 Eg har en NB 840 der eksosen kommer ut under badeplattformen . Problemet er under sakte fart fylles plattformen med eksos , denne siver så opp og kommer inn i båten. Det ser jo heller ikke så fint ut med nesten hele hekken nedsota. Har planer om å forlenge eksosrøret ned og ut på siden av badeplattformen. Frykten er at det kan komme vann inn når båten ligger stille..Noen synspunkter ?? Sitér dette innlegget Link to post
Per Atle Svart 16.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2002 Det blir vel ingen forskjell på dette, om det kommer ut under vannlinja under badeplattformen eller under vannlinja på siden av denne, for begge steder er vel under vannlinja ? (Så lenge det evt nye utløpet gjennom skroget ikke er betydelig dypere da ?) Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 16.Oktober.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2002 Eksosen kommer ut over vannlinjen. Badeplattformen er er støpt kasse, denne fylles med eksos Sitér dette innlegget Link to post
Per Atle Svart 16.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2002 Da så.... Jeg kjører eksoen ut under vannlinja (under badeplattformen som er påskrudd) og har ingen problemer med det. Men det er jo viktig at eksosmanifolden står en del høyere enn vannlinja (hos meg rundt 25 cm) slik at det ikke blir stående sjøvann i denne (+ at du kan fylle motoren med sjøvann), samt at du har et "spjeld" på utløpet slik at du ikke trykker vann opp i reset når du bakker. (At reset er syrefast er jo også en fordel, da det nødvendigvis blir stående sjøvann her når du ligger i ro.) Sitér dette innlegget Link to post
Homer Svart 17.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2002 Jeg så en luring under båtopptaket nå i höst som på sin Maxi 84 rett og slett hadde dunket inn et ca 10 cm langt plaströr i eksos-og kjölevannsutlöpet. (Dvs at det stakk ca 10 cm ut fra skroget, med omtrent samme diameter) Han hadde også montert på en badeplattform bak. Jeg vet ikke om röykutviklingen blir mindre på plattformen i lav fart, men han sa han helt hadde eliminert sotingen rundt vannlinja. Billig, smart, og skal pröves neste år! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 17.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2002 En annen variant: Eksosutløpet på Sjømannen min er avsluttet rett på utsiden av båten. Ikke noen som helst form for eksosbenn. En del av båtsiden blir følgelig sotfarget. Veldig pent. Not. Jeg har lett etter noen remedier for å komme dette til livs, men så langt har jeg ikke funnet noe. På en del båter har jeg sett et slags eksosbenn som sitter på utsiden og det er betraktelig mye mindre sot langs siden på disse. Noen som har noen bra løsning på dette, eller som vet om leverandører som leverer slike eksosbenn? Ikke nevn - se i Watski katalogen. Jeg har forgjeves kontaktet 4-5 butikker og alle er tomme. Watski selv sier at dette må jeg få av en av deres representanter. Kundevennlig.... Sitér dette innlegget Link to post
Vestlending Svart 17.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2002 Til Batdilla: På snekker av din type kan dette problemet løses ganske enkelt, om ikke så veldig elegant. Få tak i en liten slangestubb som du fester utenpå eksosflensen med en slangeklemme. Trenger ikke være mer enn 10cm eller noe slikt. Skal ikke gå under vann, bare lede eksosen ut fra båtsiden så den ikke renner nedover skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 17.Oktober.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2002 Synes det er talentløst å avslutte eksosen inni badeplattformen , det er ikke rare klaringen ( 10 –15 cm) fra plattformen og ned til sjøen. Resultatet blir jo at eksosen ikke forsvinner uten at eg ligger i plan. Mellom båt og plattform er det en liten glipe, jett om det er møkkete her Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 17.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2002 Jeg var inne på noe slikt som å bruke en slange selv, men stussen som sitter der er veeeldig kort. Tror knapt nok det er mulig å tre innpå noe slange og få det til å sitte med slangeklemme. Det er litt derfor jeg er på jakt etter løsning beregnet på dette. Et slags benn med festekrans. Er sikkert ikke eneste båten med dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 17.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2002 Har monter en 4" brannslange på ca 50 cm. på flensen. Flensen er liten, men med å benytte en slangeklemme fikk jeg festet denne. Dette fungerer meget bra. Måtte snitte litt i slange for å få den tredd på da flensen var littstørre enn 4". Denne demper støy og soting på hekken. Kansje ikke pent, men meget billigt og effektivt. Er montert på en Fjordcruiser der gummibåten ligger på tverre oppå badeplattformen. Slangen får lyden ut bak gummibåten slik at denne ikke gir resonans. Gummibåten samt akterspeilet er MEGET mindere plaget med soting. Eksosutaket ligger 1/3 under vann og løsningen tåler trykket fra en 2704ET 180 hk. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Festina Lente IV Svart 18.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2002 Jeg har det samme problemet på min båt når jeg kjører på masjfart. Flat hekk, to 0,5 cm lange eksosrør ut bak. To gamle Perkinsmotorer som er kjent for å produsere røyk. I medvind og sidevind går det som regel ganske bra, men hjelpe meg om vinden kommer imot. Da gjør dragsuget at eksosen dras helt inn i kabinen om døren inn står oppe. Ikke særlig levelig helt bakerst i båten. I sommer har jeg forlenget eksosrørene med ca 1 meter lange slanger for å lede eksosen vekk fra akterspeilet. Dete hjalp endel, men fortsatt ikke bra. Til våren vil jeg forsøke å lage to eksosrør som leder eksosen ut på siden bak båten, og slik at eksosen kommer ut under vann når båten går på marsfart. Synspunkter mottas. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
880 Svart 18.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2002 Har forsøkt med et vinklet bend for få eksosen ut i vannet, det var mislykket. Røyken kom inn som før. Bendet løsnet etter noen uker da jeg ga full trottel, noen hundrelapper føk bortover vannet. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
henboe Svart 12.April.2004 Del på Facebook Svart 12.April.2004 Hei. Jeg har idag en rørstuss kommende ut av akterspeilet som har en utvendig diameter på 115 mm. Er det noen som vet om det finnes syrefaste/rustfrie rør med den innvendige diameteren? Det haster ...båten skal på vannet om 7 dager :flag:, og dette må være i orden...... på forhånd takk Henboe Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.April.2004 Del på Facebook Svart 12.April.2004 ø114,3 finnes med veggtykkelse på 2,0 - 2,6 - 3,0. Leveres både i AISI316L og 304 Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 ø114,3 finnes med veggtykkelse på 2,0 - 2,6 - 3,0. Leveres både i AISI316L og 304Var idag hos rolf lycke, som er norges største rørgrosisst på rustfritt/syrefast, og det finnes desverre ikke rør med 115 mm innv.( kun utvendig), dermed er jeg like langt...fant til slutt en oppegående "stålmann" som kunne lage et "rør" til meg av 2.. rustfrie plater...jippi!!! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Beklager at jeg ikke fikk med meg at det var innvendig dia. det var snakk om. Neste dim. er nemlig ø129x2 som har innerdia. på ø125 Du har etter hva jeg forstår løst problemet ditt og da skulle alt være såre vel. En annen måte å løse problemet ville ha vært å splitte et ø129 og klemt dette sammen rundt ditt ø115 for deretter å sveise sammen splitten. Dersom røret ikke er for langt og man jobber litt med skrustikka og har en dor eller et rør innvendig som man klemmer mot vil resultatet bli ganske brukbart Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.