Jump to content

Viser ikke Victron sin app BMV-ens historiske data som en graf?

Maika

Recommended Posts

På Victron-appen kan jeg for SmartSolar solcelleregulatoren se på historikken hvor mye strøm panelene har levert hver dag, men for BMV-712 viser historikken bare max/min/akkumulerte verdier.

Jeg hadde forventet å se en graf som typisk viste batterispenning og forbrukt ampere bakover i tid. Er det jeg som ikke har funnet dette, eller har ikke Victron laget dette?

Ok. Har vurdert en GX, men siden jeg bare har lading fra solceller har jeg ikke sett behovet. 

Såvidt jeg har skjønt må GX-en være koblet til internett så dataene blir sendt til Victron sin portal før man kan se dem der med mobil/pad. Kjekt når man sitter hjemme i stua og vil fjernmonitorere, men en litt tungvindt/komplisert løsning for bruk ombord. Alternativt kan man vel koble seg direkte til GX-en med wifi, men da mister man vel vanlig internett-tilkobling? (Med PC kan man kanskje koble seg direkte til med kabel, men PC bruker jeg sjeldent ombord.)

Jeg ser i manualen at «The hardware of the Venus GX contains a Bluetooth Smart chipset - but there is no function for it in software yet». Når dette kommer blir kanskje løsningen litt smidigere. 

Jeg syns nå i hvert fall at dette uansett burde være tilgjengelig rett fra BMV-en i Connect-appen, så jeg har sendt en mail til Victron. 

Redigert av Maika (see edit history)

Victron oppgraderer også hele tiden CCGX over nettet. og legger til nye ting.  har hatt den siden 2014, og er kjempekjekk.

har også BMV og de brukes til forskjellige ting.

BMV mest bare for å se hva som skjer på batteriene. mens CCGX viser hele systemet, landstrøm, Solceller forbruk ombord  osv.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Nei, man må nok sannsynligvis ha wifi og venus /color control skal man få disse grafene fra BMV 712.  Jeg bruker ikke venus gx så mye i sanntid på båtturer. Da er det BMV 712 som gir meg enkel og nødvendig info. Venus GX  brukes mer for å logge batteribankene slik at jeg kan se hvordan ladere, dynamo, forbruk, og batteribanker samspiller.  Venus GX sender også alarm på mail om noe avviker fra de settpunkter jeg har valgt. Sånn sett trenger man ikke bruke systemet aktivt for å ha nytte av det. Glemmer man å koble til landstrømmen, så får man en mail om det før batteriene er tomme, etc.   Men som sagt så forutsetter systemet wifi ombord, men det blir jo stadig mer vanlig. 

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...