Maika Startet 10.Juni.2018 Del på Facebook Startet 10.Juni.2018 På Victron-appen kan jeg for SmartSolar solcelleregulatoren se på historikken hvor mye strøm panelene har levert hver dag, men for BMV-712 viser historikken bare max/min/akkumulerte verdier. Jeg hadde forventet å se en graf som typisk viste batterispenning og forbrukt ampere bakover i tid. Er det jeg som ikke har funnet dette, eller har ikke Victron laget dette? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Har du venus gx eller color control så får du hvertfall disse grafene fra BMV. Jeg har to stk 712 på en Venus GX, og ser grafer på begge, strøm,spenning,SOC er bla. på graf. Man velger hvilke grafer man vil se på miksepult symbolet helt oppe til høyre under "advanced" (bruker ipad/pc). Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 (redigert) Ok. Har vurdert en GX, men siden jeg bare har lading fra solceller har jeg ikke sett behovet. Såvidt jeg har skjønt må GX-en være koblet til internett så dataene blir sendt til Victron sin portal før man kan se dem der med mobil/pad. Kjekt når man sitter hjemme i stua og vil fjernmonitorere, men en litt tungvindt/komplisert løsning for bruk ombord. Alternativt kan man vel koble seg direkte til GX-en med wifi, men da mister man vel vanlig internett-tilkobling? (Med PC kan man kanskje koble seg direkte til med kabel, men PC bruker jeg sjeldent ombord.) Jeg ser i manualen at «The hardware of the Venus GX contains a Bluetooth Smart chipset - but there is no function for it in software yet». Når dette kommer blir kanskje løsningen litt smidigere. Jeg syns nå i hvert fall at dette uansett burde være tilgjengelig rett fra BMV-en i Connect-appen, så jeg har sendt en mail til Victron. Redigert 10.Juni.2018 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Victron oppgraderer også hele tiden CCGX over nettet. og legger til nye ting. har hatt den siden 2014, og er kjempekjekk. har også BMV og de brukes til forskjellige ting. BMV mest bare for å se hva som skjer på batteriene. mens CCGX viser hele systemet, landstrøm, Solceller forbruk ombord osv. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Maika Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Svar fra Victron: «We dont have this planned I am afraid.» Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Nei, man må nok sannsynligvis ha wifi og venus /color control skal man få disse grafene fra BMV 712. Jeg bruker ikke venus gx så mye i sanntid på båtturer. Da er det BMV 712 som gir meg enkel og nødvendig info. Venus GX brukes mer for å logge batteribankene slik at jeg kan se hvordan ladere, dynamo, forbruk, og batteribanker samspiller. Venus GX sender også alarm på mail om noe avviker fra de settpunkter jeg har valgt. Sånn sett trenger man ikke bruke systemet aktivt for å ha nytte av det. Glemmer man å koble til landstrømmen, så får man en mail om det før batteriene er tomme, etc. Men som sagt så forutsetter systemet wifi ombord, men det blir jo stadig mer vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Skjønner at jeg ikke skjønte dette helt, så spør igjen: Ser man historiske data/graf når man kobler seg direkte til en GX med PC/telefon/pad, eller er eneste måten å se det på via VRM-en? (Regner med at CCGX-en ikke viser dette på displayet?) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2018 Endte opp med å kjøpe en Venus GX, men uten 3g-ruter er den tungvindt å bruke. Så fant jeg ut at SmartSolar-appen viser minimum batterispenning ila. døgnet, og det er egentlig det jeg er mest interessert i nå. Så får jeg heller leke mer med Venusen senere:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.