Jump to content

Ny rimelig 9,9 vs like dyr brukt - beste kjøp?


ko-stens

Recommended Posts

Sikkert flere tråder om dette, men fant ingen i farta. Best er kanskje et noe subjektivt begrep også. Det er vel ingen enorme forskjeller i kvalitet i dag?

 

Overskriften kunne sikkert vært mer presis, men det er ikke rom for å utdype mer!

 

Har alltid hørt at Yamaha er kongen på haugen, og "alle" sier jeg må ha det. Kanskje var det best før, men hva med i 2018?

 

Vurderer nemlig på å kjøpe ny tihester til alujolla. Har i dag en 2016 Tohatsu 6, men den er akkurat litt for veik når det blir litt bagasje eller en ekstra passasjer. Da tenker jeg en lett motor på 10 hester i stedet. Skal ikke ha stor 9,9/15/20. Jolla er en Viking 370 på 55 kg. 50 kg motor som skal av og på etter hver tur frister ikke.

 

Brukt er mer eller mindre uaktuelt, i hvert fall om den er eldre enn to, tre år og har gått i saltvann. Gidder ikke skru i tide og utide. Tohatsuen jeg hadde, en 9,8, hadde gått én sesong i saltvann da jeg kjøpte den og bar allerede litt preg av det, men en ny slik er høyaktuell. Dette var en 2014-modell. Er vel ingen forandringer i 2018?

 

Hva med Mercury? Så vidt jeg forstår er dette samme som Tohatsu, men er de klin like utenom navnet?

 

Begge disse er til dels mye rimeligere enn Suzuki, Yamaha og Honda. Er disse tre bedre kjøp? I så fall, på hvilke måter?

 

Pr i dag koster Mercury og Tohatsu 14 tusen, mens de andre er tre, fire tusen dyrere. Så det blir egentlig ny av de to mot lettere brukt av de tre dyre, feks 2012 - 2015.

 

Like greit å gå for ny Tohatsu til 14 tusen? Er jo den jeg kjenner fra før og. Men kommer jeg over en nyere brukt i topp stand, enkleste modell med kort stamme, skal det nok litt til å holde fingra fra fatet. Vil selge 6'ern først da.

 

Hva ville dere gjort, og hvorfor?

Link to post
Share on other sites

Siden du skal ta den av og på en del ville jeg sjekket vekten på de aktuelle motorene. I tillegg bør det være en seriøs forhandler i det du anser som overkommelig avstand for service og eventuelle reklamasjoner.

 

Kjenner ikke motorene, så jeg har ikke noen tips der. Gikk selv for ti år gammel totakt på grunn av vekt. 

Link to post
Share on other sites

ko-stens skrev 11 minutter siden:

Ok, men funker en 9,9 Yamaha totakter i dorgefart i flere timer da? Vil den ikke gjerne gå litt for fort og gå sur?

 

Det vet jeg ikke, dessverre, men dorging i timesvis var ikke nevnt i opprinnelig post. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ops... Glemte å skrive det! Men det er dorging som er hovedfokus på fisketur. Vet at 6 hk totakter fungerer fint, selv om den kan bli noe "småsur" etter en stund. 9,9 totakter har jeg aldri prøvd. Er nok litt skeptisk til at det er særlig ideelt. Firetakter er nok kanskje det tryggeste valget. Totakter er sikkert morsomste motoren. Kan kanskje bli litt for morsomt med dette lette skallet av en båt! 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke erfaring med 9,9 totaktere, men har hørt de kan gå litt fort på tomgang. Har ikke vært problem med 6 hk, som jeg har hatt erfaring med.

 

Ser det står et par, tre Yamaha totaktere på Finn.no som kan være aktuelle, men de koster jo omtrent som en ny Tohatsu/Mercury og er ti, tolv år gamle. Blir litt usikker på hva som er det beste kjøpet da. Er disse Yamahaene så utrolig bra? Regner med at de er bra siden prisen er så skremmende høy. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...