Tugman Startet 10.Juni.2018 Del på Facebook Startet 10.Juni.2018 Hei, Vi har en 37 fot seilbåt som ligger på Sicilia som vi vil ha til Norge. Noen som har erfaring med feks landeveistransport deler av veien, kontra å seile den hjem enten rundt eller via kanalene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjöfugelen Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 En kompis av meg fikk fraktet båten sin fra Koper/Slovenia til Kiel/Tyskland. Mange transportfirmaer som opererte der. Han satt på med traileren hele veien til Kiel. Turen tok 2-3 dgr. Husket ikke hva firmaet hette, men det var svenskt. Her er et jeg googlet, men du kan jo google selv. http://www.karlans.com/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tugman Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 sjöfugelen skrev 1 time siden: En kompis av meg fikk fraktet båten sin fra Koper/Slovenia til Kiel/Tyskland. Mange transportfirmaer som opererte der. Han satt på med traileren hele veien til Kiel. Turen tok 2-3 dgr. Husket ikke hva firmaet hette, men det var svenskt. Her er et jeg googlet, men du kan jo google selv. http://www.karlans.com/ Takker så mye! Har googlet litt, men alltid greit med innspill å erfaringer fra andre! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Mener jeg leste på FB nylig at kostnaden lå på 70-80 000,- for trailertransport den ruta som er beskrevet over. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Hvis båten ligger på Sicilia nå, ville jeg heller ha funnet en frakt fra sørlige Frankrike. Har selv god erfaring med dette selskapet https://www.trans-yacht.de/profil.html sjekke med dem? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tugman Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Takk for tips, skal sjekke med de! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Det er jo mange briter som tar båten sin til og fra middelhavet, noen via landeveien gjennom Frankrike, du får google litt. Her er en side om kanaler gjnnom Frankrike: https://www.french-waterways.com/practicalities/routes-med-deliveries/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 ser at ingen nevner tog, båt som gods på tog er jo en variant, ikke fra Sicilia riktignok men fra fastlandsitalia eller Frankrike som last på båt er også en variant, dekkslast på en feeder? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 janet skrev for 2 timer siden: ser at ingen nevner tog, båt som gods på tog er jo en variant Har du hørt noen eksempler på at en 37 fots seilbåt er transportert på tog? Tror den er for stor for tunellene. Jeg har aldri hørt om det. Men gange eksempler der lastebil er brukt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Mitt valg er enkelt, å seile den rundt. Lar seg gjøre på ca 4 uker. Sikkert mulig å få ett delivery crew til å deler av strekningen også. Alternativt ville jeg seilt den til Trieste/Genova/Nice og tatt den på lastebil til Kiel. Reduserer kostnadene mye i forhold til Sicilia -Oslo (37 fot er liten nok til at det ikke er håpløst å kjøre i Norge, men skandinavia er mye dyrere enn til Kiel). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 En viktig faktor for mulighetene er vel hvor bred båten er, og hvor høy den blir på en bil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Kallethekid skrev 27 minutter siden: En viktig faktor for mulighetene er vel hvor bred båten er, og hvor høy den blir på en bil. En 37 foter vil normalt ikke ha problem på hverken høyde eller bredde. 40 foter sjekkes, men går sansynligvis bra. 45 fot med dyp kjøl... skru av vinsjer og håp at kjølen ikke må av, politieskorte i Norge på grunn av bredden (over 4 meter). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 pacuare skrev 1 time siden: Har du hørt noen eksempler på at en 37 fots seilbåt er transportert på tog? Tror den er for stor for tunellene. Jeg har aldri hørt om det. Men gange eksempler der lastebil er brukt. nei, men tog tar personbiler i 2 etasjer, tror nok ikke båten er for høy, lengde og bredde er nok kurant for tog men for all del, seile eller lastebil er nok det enkleste Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 pacuare skrev for 2 timer siden: Har du hørt noen eksempler på at en 37 fots seilbåt er transportert på tog? Tror den er for stor for tunellene. Jeg har aldri hørt om det. Men gange eksempler der lastebil er brukt. tja, kom på det nå, ikke hørt - men lest, for noen år siden var det organisert transport av båt mellom Sverige og Norge så vidt jeg husker kom intiativet fra svensker i Stockholms regionen som ønsket båtferie nord i Norge (vi vel si Bodø da) mener å huske at det også var organisert transort mellom nord Norge og det sørlige Norge på tog altså dette ble beskrevet i norske båtblader uten at jeg husker hvilke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 janet skrev for 2 timer siden: nei, men tog tar personbiler i 2 etasjer, tror nok ikke båten er for høy, lengde og bredde er nok kurant for tog men for all del, seile eller lastebil er nok det enkleste Sjekket 3 norske togsett, de var mellom 310 og 320 brede. Sjekket en europeisk speditør, der varierte innvendig mål på togvogn mellom 284 og 303 cm avhengig av hvilket togselskap. En Bavaria 37 er 367 bred. Mulig det finnes bredere tog i Europa, men tviler sterkt. Tunnelene ble bygd for mange år siden, og det er nok breddebegrensningen. Husker også saken der båter ble sent med tog til Bodø. Men tror det var på 90 tallet da store båter var 32 fot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tugman Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Kallethekid skrev for 7 timer siden: En viktig faktor for mulighetene er vel hvor bred båten er, og hvor høy den blir på en bil. Den er ca 3,6 meter bred. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tugman Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Vi trenger ikke få transportert båten hele veien hjem, men en snartur over Europa isteden for å gå rundt er å foretrekke ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Tugman skrev 31 minutter siden: Vi trenger ikke få transportert båten hele veien hjem, men en snartur over Europa isteden for å gå rundt er å foretrekke ? Noe jeg ikke har egen kjennskap til men hørt er at det er mange båter som transporteres fra La Rochelle området til middelhavet (fra produsent til kunde). Bilene går tomme tilbake, så returtransport er billig. Da slipper en den fine, men slitsomme turen i motvind opp Portugal samt Biskaya. Som sagt, kjenner ingen som har gjort dette, men det virker logisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 pacuare skrev for 15 timer siden: Mulig det finnes bredere tog i Europa, men tviler sterkt. Det er nok riktig. Norge har bredere kjøreprofil enn resten av Europa. Løsningsforslag. Seil til sånn ca. Marseille. Send riggen med toget, og kjør kanalene til Nordtyskland. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Det er vel en fin tur gjennom kanalene. Men vi snakker vel om veldig mange uker med lange dager, så kanalveien må vel være en lang ferietur? Finne jo en del snakk på ulike forumsider og grupper, f.eks Middelhavsseilerne på face. Der er det jo «mange» som flytter båten i den ene og den andre retningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 nordan family 27 skrev for 4 timer siden: Det er vel en fin tur gjennom kanalene. Men vi snakker vel om veldig mange uker med lange dager, så kanalveien må vel være en lang ferietur? Syns det høres litt kjedelig ut... men det er vel kanskje byer og landsbyer underveis som gjør at man kan få litt interessante å se på osv? Har ikke gått noen kanaler selv men sykla et anstendig strekk langs Vltava/Elbe fra Praha, gjennom Dresden og til sånn ca Wittenberg. Var veldig glad for at vi syklet og kunne komme oss "opp av elvegropa" og få litt luft og utsikt. Og der det var voller langs elva kunne vi sykle på toppen av vollen og få flott utsikt mens båtene nok ikke så så veldig mye mer enn den nærmeste åkeren. Det positive var at det ligger en del fine steder langs elver og kanaler som en ellers kanskje ikke ville besøkt. ---- Og kostnadsmessig. Hvis man får rigga og transportert for 70-80 000,-, og "slipper" flere uker på kanaler, som heller ikke er gratis, og sparer noen uker ferie i samme slengen. I kroner og øre vil det vel ikke bli en så stor differanse egentlig, eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tugman Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 nordan family 27 skrev for 12 timer siden: Det er vel en fin tur gjennom kanalene. Men vi snakker vel om veldig mange uker med lange dager, så kanalveien må vel være en lang ferietur? Finne jo en del snakk på ulike forumsider og grupper, f.eks Middelhavsseilerne på face. Der er det jo «mange» som flytter båten i den ene og den andre retningen. Det er et alternativ ja. Prismessig blir det nesten likt, bare å få av og på masten pluss transport blir fort 30 båtpenger bare der... Men en opplevelse hadde det nok blitt ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 pacuare skrev On 11.6.2018 at 22.27: Noe jeg ikke har egen kjennskap til men hørt er at det er mange båter som transporteres fra La Rochelle området til middelhavet (fra produsent til kunde). Bilene går tomme tilbake, så returtransport er billig. Da slipper en den fine, men slitsomme turen i motvind opp Portugal samt Biskaya. Som sagt, kjenner ingen som har gjort dette, men det virker logisk. I samme gate; Bavaria, de har jo utlevering av båter for Danmark, Sverige og Norge ved Hals i Danmark. (om de har noe lignende i Italia/Frankrike-syd er det kanskje mulig å gjøre en deal) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 (redigert) janet skrev 7 minutter siden: I samme gate; Bavaria, de har jo utlevering av båter for Danmark, Sverige og Norge ved Hals i Danmark. (om de har noe lignende i Italia/Frankrike-syd er det kanskje mulig å gjøre en deal) Men Bavaria frakter fra Giebelstadt i Bayern, Ikke La Rochelle. Hjelper jo ikke med billig-tom-bil-retur da... Redigert 12.Juni.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.