Jump to content

37 ft seilbåt fra Middelhavet til Norge, kanaler/landevei?


Tugman

Recommended Posts

En kompis av meg fikk fraktet båten sin fra Koper/Slovenia til Kiel/Tyskland.

Mange transportfirmaer som opererte der. Han satt på med traileren hele veien til Kiel.

Turen tok 2-3 dgr. 

Husket ikke hva firmaet hette, men det var svenskt.

Her er et jeg googlet, men du kan jo google selv.

 

http://www.karlans.com/

 

Link to post
Share on other sites

sjöfugelen skrev 1 time siden:

En kompis av meg fikk fraktet båten sin fra Koper/Slovenia til Kiel/Tyskland.

Mange transportfirmaer som opererte der. Han satt på med traileren hele veien til Kiel.

Turen tok 2-3 dgr. 

Husket ikke hva firmaet hette, men det var svenskt.

Her er et jeg googlet, men du kan jo google selv.

 

http://www.karlans.com/

 

Takker så mye!

 

Har googlet litt, men alltid greit med innspill å erfaringer fra andre!

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 2 timer siden:

ser at ingen nevner tog, båt som gods på tog er jo en variant

Har du hørt noen eksempler på at en 37 fots seilbåt er transportert på tog? Tror den er for stor for tunellene. Jeg har aldri hørt om det. Men gange eksempler der lastebil er brukt. 

 

Link to post
Share on other sites

Mitt valg er enkelt, å seile den rundt. Lar seg gjøre på ca 4 uker. Sikkert mulig å få ett delivery crew til å deler av strekningen også.

 

Alternativt ville jeg seilt den til Trieste/Genova/Nice og tatt den på lastebil til Kiel. Reduserer kostnadene mye i forhold til Sicilia -Oslo (37 fot er liten nok til at det ikke er håpløst å kjøre i Norge, men skandinavia er mye dyrere enn til Kiel).

 

 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 27 minutter siden:

En viktig faktor for mulighetene er vel hvor bred båten er, og hvor høy den blir på en bil.

En 37 foter vil normalt ikke ha problem på hverken høyde eller bredde. 40 foter sjekkes, men går sansynligvis bra. 45 fot med dyp kjøl... skru av vinsjer og håp at kjølen ikke må av, politieskorte i Norge på grunn av bredden (over 4 meter).

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 1 time siden:

Har du hørt noen eksempler på at en 37 fots seilbåt er transportert på tog? Tror den er for stor for tunellene. Jeg har aldri hørt om det. Men gange eksempler der lastebil er brukt. 

 

 

nei,

men tog tar personbiler i 2 etasjer, tror nok ikke båten er for høy, lengde og bredde er nok kurant for tog

 

men for all del,

seile eller lastebil er nok det enkleste

 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 2 timer siden:

Har du hørt noen eksempler på at en 37 fots seilbåt er transportert på tog? Tror den er for stor for tunellene. Jeg har aldri hørt om det. Men gange eksempler der lastebil er brukt. 

 

 

tja,

kom på det nå, ikke hørt - men lest,

for noen år siden var det organisert transport av båt mellom Sverige og Norge

 

så vidt jeg husker kom intiativet fra svensker i Stockholms regionen som ønsket båtferie nord i Norge (vi vel si Bodø da)

mener å huske at det også var organisert transort mellom nord Norge og det sørlige Norge

 

på tog altså

 

dette ble beskrevet i norske båtblader uten at jeg husker hvilke

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 2 timer siden:

 

nei,

men tog tar personbiler i 2 etasjer, tror nok ikke båten er for høy, lengde og bredde er nok kurant for tog

 

men for all del,

seile eller lastebil er nok det enkleste

 

Sjekket 3 norske togsett, de var mellom 310 og 320 brede. Sjekket en europeisk speditør, der varierte innvendig mål på togvogn mellom 284 og 303 cm avhengig av hvilket togselskap. En Bavaria 37 er 367 bred. Mulig det finnes bredere tog i Europa, men tviler sterkt. Tunnelene ble bygd for mange år siden, og det er nok breddebegrensningen. 

 

Husker også saken der båter ble sent med tog til Bodø. Men tror det var på 90 tallet da store båter var 32 fot. 

Link to post
Share on other sites

Tugman skrev 31 minutter siden:

Vi trenger ikke få transportert båten hele veien hjem, men en snartur over Europa isteden for å gå rundt er å foretrekke ?

Noe jeg ikke har egen kjennskap til men hørt er at det er mange båter som transporteres fra La Rochelle området til middelhavet (fra produsent til kunde). Bilene går tomme tilbake, så returtransport er billig. Da slipper en den fine, men slitsomme turen i motvind opp Portugal samt Biskaya. Som sagt, kjenner ingen som har gjort dette, men det virker logisk. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 15 timer siden:

Mulig det finnes bredere tog i Europa, men tviler sterkt.

Det er nok riktig. Norge har bredere kjøreprofil enn resten av Europa.

 

Løsningsforslag. Seil til sånn ca. Marseille. Send riggen med toget, og kjør kanalene til Nordtyskland.

Link to post
Share on other sites

Det er vel en fin tur gjennom kanalene. Men vi snakker vel om veldig mange uker med lange dager, så kanalveien må vel være en lang ferietur? Finne jo en del snakk på ulike forumsider og grupper, f.eks Middelhavsseilerne på face. Der er det jo «mange» som flytter båten i den ene og den andre retningen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
nordan family 27 skrev for 4 timer siden:

Det er vel en fin tur gjennom kanalene. Men vi snakker vel om veldig mange uker med lange dager, så kanalveien må vel være en lang ferietur?

 

Syns det høres litt kjedelig ut... men det er vel kanskje byer og landsbyer underveis som gjør at man kan få litt interessante å se på osv? 

 

Har ikke gått noen kanaler selv men sykla et anstendig strekk langs Vltava/Elbe fra Praha, gjennom Dresden og til sånn ca Wittenberg. Var veldig glad for at vi syklet og kunne komme oss "opp av elvegropa" og få litt luft og utsikt. Og der det var voller langs elva kunne vi sykle på toppen av vollen og få flott utsikt mens båtene nok ikke så så veldig mye mer enn den nærmeste åkeren. 

 

Det positive var at det ligger en del fine steder langs elver og kanaler som en ellers kanskje ikke ville besøkt. 

----

Og kostnadsmessig. Hvis man får rigga og transportert for 70-80 000,-, og "slipper" flere uker på kanaler, som heller ikke er gratis, og sparer noen uker ferie i samme slengen. I kroner og øre vil det vel ikke bli en så stor differanse egentlig, eller?

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev for 12 timer siden:

Det er vel en fin tur gjennom kanalene. Men vi snakker vel om veldig mange uker med lange dager, så kanalveien må vel være en lang ferietur? Finne jo en del snakk på ulike forumsider og grupper, f.eks Middelhavsseilerne på face. Der er det jo «mange» som flytter båten i den ene og den andre retningen.

Det er et alternativ ja. Prismessig blir det nesten likt, bare å få av og på masten pluss transport blir fort 30 båtpenger bare der... Men en opplevelse hadde det nok blitt ?

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev On 11.6.2018 at 22.27:

Noe jeg ikke har egen kjennskap til men hørt er at det er mange båter som transporteres fra La Rochelle området til middelhavet (fra produsent til kunde). Bilene går tomme tilbake, så returtransport er billig. Da slipper en den fine, men slitsomme turen i motvind opp Portugal samt Biskaya. Som sagt, kjenner ingen som har gjort dette, men det virker logisk. 

 

I samme gate; Bavaria,

de har jo utlevering av båter for Danmark, Sverige og Norge ved Hals i Danmark.

 

(om de har noe lignende i Italia/Frankrike-syd er det kanskje mulig å gjøre en deal)

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev 7 minutter siden:

 

I samme gate; Bavaria,

de har jo utlevering av båter for Danmark, Sverige og Norge ved Hals i Danmark.

 

(om de har noe lignende i Italia/Frankrike-syd er det kanskje mulig å gjøre en deal)

 

 

Men Bavaria frakter fra Giebelstadt i Bayern, Ikke La Rochelle. Hjelper jo ikke med billig-tom-bil-retur da...  

 

 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...