Jump to content

Skarpnes 30 - flere spørsmål...


lerlandsen

Recommended Posts

Har noen spm. vedr Skarpnes 30 (1987):

 

1. Finnes det noen tegninger av org. opplagskrybbe?

2. Båten er fabrikkbygget - finnes det org. håndbøker på el. system ol. på selve båten?

3. Er det riktig at "dromedillen" akter kom i 1987?

4. Kalesje - hvor er det rett å kjøpe dette (ikke HT)

5. Noen som har trukket om putene "oppe" og har erfaring med det?

6. Kan det monteres baugpropell på denne båten?

 

Trenger all info jeg kan få om Sakrpnes 30 - har mange spørsmål :wink:

 

Takker og bukker...

 

Ny "Skarpnes" eier!

Link to post
Share on other sites

Google er kjekt

 

Fant denne artikkelen

Da jeg så bildet av båten syntes jeg det var noe kjent med den. "

Skarpnes Båter i Arendal gikk konkurs på slutten av 80-tallet. I dag er det NOR STAR BOAT AS i Fevik som har rettighetene til produksjon av Skarpnes båtene." som det står i artikkelen. i dag heter båten Nor Star 950.

 

Bilde

 

Mer info finner du på Nor Star, og NorStar hjelper deg sikkert.

 

Vedr omtrekking av puter: før du trekker om - sjekk mal putene dine Har ikke testet det - men testen som det er linket til virker jo bra

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med Skarpnes 30. Fin båt. Jeg kan trygt si det, for jeg har hatt en i 17 år, og var meget fornøyd med det. Men du vet 7 fot syken er nesten like ille som 3 fot syken.

 

Så vidt jeg erindrer er det Kjell Sagen as, Arendalskanten tror jeg, som har originaltmalene til båten. Hvis det fortsatt er originalkalesje på båten, kan det hende at Sagen har merket sitt påsydd Ved den bakerste bøylen, i taket på kalesjen. Der står det et nummer, det identifiserer din kalesje. Om du ikke finner det er det sikkert nok med årsmodellen for å få den rette kalesjen. Ring dem, svært hyggelige og servicefolk er min erfaring.

 

Puter ute fikk jeg sydd nye trekk på mens jeg hadde båten. Jeg leverte de gamle putene til Kalesjemakeren på den gamle marinaen på Fornebu, og fikk fine puter igjen, da i skai i to farger, hvitt og lilla, meget bra. I vinteren som var sydde han også nye puter til FL3, også meget billig og bra.

 

Telefonnummer:63960662 / 91108605

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Tipper det går raskere hvis du ser etter Jens Sagen like vest for Kristiansand. De syr kalesjer til det meste, og du har kanskje vært borti vaskemiddelet og impregneringen de lager til kalesjer. F. eks. Maritim fører produktene.

 

De har malene til Skarpnes, så ta en titt på sidene deres for typer, farger o.l.

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Ja, der ser du... ikke altid riktig det man tror. Men kalesjen og servisen var perfekt, og det vet jeg.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...