bjoris Startet 10.Juni.2018 Del på Facebook Startet 10.Juni.2018 Fikk den nyinnkjøpte AISen rett før avreise, den ble satt opp og rapporterte fint min posisjon i går og en stund i dg, men så var det slutt. Jeg har kjøpt ett nytt produkt, Nomad, fra SeaTronic som er bærbart, dvs innebygd GPS beregnet for å stå under glassfiber samt AiS antenne som en fører ut på dekk. Denne herligheten går på strøm fra powerbank og det viste ser fort at den krever en del strøm så den slo seg av en del ganger pga lite strøm... Jeg forsøkte å laste inn en ny app OnCourse som MT anbefaler da jeg ikke klarte å se andre båten enn meg selv når mobilnettet var av, jeg mener det var da den sluttet å rapportere så mulig det nå er slik at posisjonen ikke hentes fra AIS, men funker ikke med mobildata heller så jeg har egentlig ikke peiling på hva som er feil... Noen ideer? Skal sette den på igjen nå, slo den bare av til slutt. Jeg har teste AISen på pcen og den får signale og alt ser fint ut når jeg kjører en test av den der Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Jeg ville hørt om en kompis kunne se deg på sin kartplotter, eventuelt bedt kystradioen om de ser deg. Så vet du om AIS'n din sender ut noe. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bjoris Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 (redigert) Men det skulle vel holde å sjekke på www.marinetraffic.com? Der ser jeg meg selv for 11 timer siden, har sjekket med to mobiler og nå med pc`en. Men godt poeng, jeg får kontakte dem i morgen så får vi sikkert svar! Veldig rart, men jeg tror det må ha skjedd noe feil når jeg lastet opp OnCourse som sagt. Jeg slettet hele greiene, men det hjalp ikke så jeg prøver nå å laste den inn igjen for å se om det er noe som kan endres der... I dataprogrammet til AIS sender og motakeren ser jeg flere andre båter så den fungere nok, men det er noe som sperrer for at det blir lagt ut hos MarineTraffic. Redigert 10.Juni.2018 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Astor Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Med OnCourse skal du seg deg selv om MarineTraffic. Men andre båter som har AIS mot plotter vil aldri j´kunne seg deg. OnCourse er en "leke-app" ment som en kompis-app hvor man kan vise andre hvor du er. Altså ingen navigasjonsenhet som gjør noen nytte. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
jotto Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 OnCourse har egentlig ingenting med AIS å gjøre. OnCourse bruker mobilens GPS til å finne posisjonen din og laster opp posisjonen din til MarineTraffic sin server. Dette krever at du har mobildekning og datatrafikk påskrudd. Båten din blir synlig for andre MarineTraffic-brukere, men IKKE for AIS-mottakere! Du vil med andre ord ikke se deg selv på en plotter med AIS-mottaker. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Kall opp et skip i nærheten og spør om de ser deg. Og ikke bruk «mobil-AIS»/apper. Det er ikke AIS. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
bjoris Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Jeg snakket med kystradioen, de ser meg så AISen fungerer, og dagen etter var jeg tilbake på MarineTraffic også, via AISen, ikke mobilen. Problemet med denne portable AISen er at den krever mye strøm så mine powerbanks er nok ikke av god nok kvalitet, den skrur seg iallefall av ofte, men ikke når jeg har den plugget i uttaket inne. Inne sliter jeg litt med ledningen til AiS antennen så vi får se hvordan vi får løst dette! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.