Jump to content

Skadelig å kjøre dieselmotor uten termostat, permanent? Hva er riktig driftstemperatur?

Familiesnekke

Recommended Posts

Jeg har i forbindelse med en «Systemrens» av ferskvannsiden tatt ut termostaten, og kjørt noen prøveturer, uten termostat. Da kommer motortemperaturen opp på 80°C og blir liggende konstant på 80°C. Er det litt lavt, eller er det Ok?

Min termostat skal åpne på 82°C.

Er det noen som vet om det er skadelig å kjøre motoren uten termostat, til «vanlig» bruk?

Er det noen som vet hva som er «riktig» motortemperatur under normal drift for en selvpustende ferskvannskjølt dieselmotor?

Min motor er en OM616 (240D).

Jeg bruker ikke båten om vinteren.

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Vil tro at en driftstemperatur på 90 er mer normalt. At en motor går på for lav temperatur vil slite motoren mer. Leser man instruksjonsboka til div motorer, så skal man helst begynne å belaste motoren med en gang etter at motoren er kaldstartet. Dette for å få opp driftstemperatur raskere. Dette gjelder både bil og båt. Jeg starter aldri min båtmotor før jeg skal dra av gårde, ei heller bilen min.

Den 'normalen' på 90 grader kan nok ikke kalles normal, i hvert fall ikke på eldre motorer. For en gammel Mærsja er 80 grader helt greit. GM'en til Hulda er spesifisert men 'ikke over 90 grader C'. Så lenge en ferskvannskjølt motor krabber over 75 grader, må det være helt greit. Dessuten må den helst holde seg under 95 grader. Uttalelsen gjelder ikke Porsche, Ferrari og andre i den klassen. Dette gjelder en tilårskommen Merchedes Benz med alutopp (så vidt jeg husker).

Mins å huske at mine gamle Mercedeser med OM 617/ 300 TDT (5-sylinderversjonen av 616) skulle ha full åpning på 86 grader.

Tilsvarende gjelder på dagens Volvo Penta D4 og D6. Der er normal driftstemp 85 grader. Alt over dette indikerer da et problem med gjennomstrømning. Har ellers registrert at ved kjøring i kaldt vann (0-5 grader) at Volvoen sliter med å få opp tempen ved kjøring på lav belastning.

Hvis tempen legger seg på ca 80 grader uten termostat, så høres jo ikke det så galt ut etter mitt syn? Der tyder jo i hvert fall ikke på et kjøleproblem. Tvert i mot virker det som du da har åpne fine kanaler for kjøling. Hadde du hatt termostaten og den stod innstilt på 85 grader, så ville den holdt igjen litt til og gitt deg 85 grader ved å strupe inn ørlite grann. Nå har du full åpning på 80 og det tror jeg en gammel OM 616 takler greit.

hanto1 skrev 14 minutter siden:

1. Sett termostaten inn igjen, da får du riktig temp og bedre forbrenning på lavlast.

2. Ikke belast motoren hardt rett etter start som noen foreslo, kjør alltid en diesel pent opp før man belaster den (særlig rekkeseksere)

Vel, på tomgang vil den vel ikke bli varm vil jeg tro. "Belaste" er nok et vidt begrep her. Så fort man setter den i gir vil den bli belastet og temperaturen vil stige. Man skal så klart ikke belaste motoren ytterligere før motor har nådd driftstemperatur. Men det beste er å få driftstemperatur raskest mulig på mest mulig skånsom måte. Gammel eller ny motor. Min VP D2 sugemotor er sikkert en nyere konstruksjon og får nærmest ikke opp temperatur på tomgang etter kaldstart.

Det er store variasjoner ute og går. Motoren til Hulda har nær 80 grader på kjølevannet etter noen minutter på tomgang. Oljetemperaturen er ikke oppe i 80 grader før etter minst en halvtime, uansett sommer, vinter, last eller ikke. Det er sjelden motoren min ligger å promper på tomgang mer enn noen få minutter. Starter, tar fortøyninger, drar. 

Sjekket spec'en nå. For motortemp står det at 'Top tank temp not to exceed 99 deg. C'. Altså det varmeste stedet på kjølingen, som er utenfor selve motoren. Hos meg slipper termostaten ikke inn kald kjølevæske i motorblokken, før termostattemperaturen er nådd. Inne i denne motorblokkloopen ligger varmtvannsberederen.  Oljetemperaturen skal ligge mellom 82- og 120 grader. Her er vi innenfor på begge, litt på den kjølige siden. Husker ikke varmestemplingen på termostaten. Skriver denne tirade for å eksemplifisere at alle de muligheter man kan tenke seg med sikkerhet eksisterer. Og at motorfabrikantene med sikkerhet også spesifiserer ut fra varierende kriterier.

Redigert av Hulda (see edit history)
  • 2 uker senere...

Takk for alle tilbakemeldingene!

Jeg har feilsøkt litt, og funnet ut at det lekker luft inn gjennom termostatlokket, når det ikke er noen termostat der. Det betyr at så lenge jeg hadde pådrag på motoren, så fikk ferskvannet nok fart gjennom pumpen til at luften ikke lagde noe større problem, og temperaturen holdt seg på ca 80°C. Når jeg så lot motoren gå på tomgang, så steg temperaturen, og med pådrag gikk den ned igjen.

Jeg så at pakningen til termostaten hadde sprekker (var morken), så jeg byttet pakningen, og satte inn termostaten igjen.

Nå virker kjølingen normalt.

Det er god gammeldags støpejern i toppen på denne motoren, ikke alu. 

Kjellg skrev On 11.6.2018 at 14.19:

Måtte bare si det :) Min yanmar 4LHA har termostat som åpner på bare 72 grader. 

begynner og åpne på 72 grader og fullt åpen ved 85 grader, normal temp skal ligge på 82-85 grader på den Yanmar motoren ved 90% belastning, den motoren har maks rpm på 3300 og konstant 3200 rpm,  på 3300 rpm maks belastning skal den ikke over 90 grader, har du originalt instrument og tempgiver, så viser dette som regel 80 grader eller litt under, jeg skiftet ut alt av følerer og instrumenter med digitalt, da ser jeg nøyaktig hva temp olje, oljetrykk, temp kjølevann volt og amp meter og turteller og turbotrykkmåler

Redigert av Andor (see edit history)
Familiesnekke skrev 1 time siden:

Takk for alle tilbakemeldingene!

Jeg har feilsøkt litt, og funnet ut at det lekker luft inn gjennom termostatlokket, når det ikke er noen termostat der. Det betyr at så lenge jeg hadde pådrag på motoren, så fikk ferskvannet nok fart gjennom pumpen til at luften ikke lagde noe større problem, og temperaturen holdt seg på ca 80°C. Når jeg så lot motoren gå på tomgang, så steg temperaturen, og med pådrag gikk den ned igjen.

Jeg så at pakningen til termostaten hadde sprekker (var morken), så jeg byttet pakningen, og satte inn termostaten igjen.

Nå virker kjølingen normalt.

Det er god gammeldags støpejern i toppen på denne motoren, ikke alu. 

denne motoren skal vel ligge på rundt 80-82 grader ved marsfart, på tomgang vil som regel tempen synke ned til 50-60 grader

Andor skrev for 2 timer siden:

begynner og åpne på 72 grader og fullt åpen ved 85 grader, normal temp skal ligge på 82-85 grader på den Yanmar motoren ved 90% belastning, den motoren har maks rpm på 3300 og konstant 3200 rpm,  på 3300 rpm maks belastning skal den ikke over 90 grader, har du originalt instrument og tempgiver, så viser dette som regel 80 grader eller litt under, jeg skiftet ut alt av følerer og instrumenter med digitalt, da ser jeg nøyaktig hva temp olje, oljetrykk, temp kjølevann volt og amp meter og turteller og turbotrykkmåler

OK ser bare at det er mange som reagerer på at denne motoren tilsynelatende har lavere temperatur en det som er «normalt» på ferskvannskjølte motorer. Flere som påstår at det er full åpning allerede på 75 grader og vanskelig å få den over 80. Men jeg ser at varmesløyfa til bereder blir veldig varm. Ikke noe problem med å få varmt nok vann i alle fall. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

No fins der ogso forskjellige utgaver av termostat. Den mindre utgava åpner ved passe temperatur. Hvis denne termostaten blir fjerna vil motoren helst gå seg kald. Den større - brukt på f. eks store lastebilmotorer har ein åpning som stenger samtidig som den andre opner, då slik at på eit tidspunkt er begge halvopen samtidig. Om ein slik termostat blir fjerna, vil motoren overheta ganske fort.

en ting er driftstemperaturen du har uten termostat. den tilsvarer full åpning på termostaten og er pr definisjon ikke et problem. en annen ting å tenke på er tiden motoren din bruker på å få skikkelig driftstemperatur. uten en termostat som holder igjen så du får varmet opp fort, og motoren går således lenger i kald tilstand enn den skal, så det er vel her den evt kan ta skade av det. 

Og det handler vel mest om forbruk og smøreevne til oljen...?

Hadde en defekt termostat på min utenbordsmotor. Motoren kom aldri opp i over 80 grader uansett hva eg kjørte. På min motor er det en sjøvannstermostat, og en oljetermostat. Den ene regulerte mengden sjøvann i systemet, den andre hvor mye olje som skulle gå gjennom kjøleren. Begge var dårlige.... Etter dette kommer den fint opp i rundt 105 grader når vi kjører marsj lenge, og forbruket er merkbart mindre. Slik det var før så var motoren i kaldstartmodus lange tider som økte forbruket.

Det er forskjell på motorer :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...