Whiskey Startet 11.Juni.2018 Del på Facebook Startet 11.Juni.2018 Etter litt flikking i sommer og bytte av reg reim, justerte dieseldyser og diverse service, tenker jeg sesongen var spikret med knall motor som ikke røyk lenger. Etter å ha fikset en liten luftlekkasje v diesel-filter (se annen tråd) for et par uker siden, gikk båten fint fra Oscarsborg og opp til Høvik. Men så var vi ute i helgen, og da er den vond å få over 2500 RPM. Men så plutselig skyter den fart, og går fint på maks turtall (3800 rpm), og deretter cruiset vi på 3400 i ca 10 min før jeg satte ned farten igjen til 2000, men så begynte den å miste turtall, og ville ikke opp over 2000, men så etter litt skøyt den fart igjen, og var OK over 3000. Har noen vært borti noe lignende? Har jeg gjort noe teit? Rusk i dysene (mye maling som flasset av motoren da jeg holdt på), kan regreima være feil (tvilsomt), eller er det kanskje en ny luftlekkasje i dieselsystemet? Har tenkt tanken om det kan være gass-wire eller turbo som henger, men jeg har svært lite erfaring med dieselmotor, så, ingen verksteder som kan ta det selvfølgelig før etter sommeren, hjelp meg å redde ferien! :-) (vet noen om et hemmelig båtverksted i Oslo/Bærum/Asker så ..:) ) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Gullfisk Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Høres drivstoffrelatert ut synes jeg. Fått ut all luft i systemet og fått det tett da? Vet ikke hvordan det er på denne, men noen motorer må gjerne luftes på dyserør også. Ikke noe sort røyk mens dette pågår? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Kan godt være turboen som henger, kjør litt hardt en perjode og se om problemet forsvinner hvis du får brent bort noe sot. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Gullfisk skrev 25 minutter siden: Høres drivstoffrelatert ut synes jeg. Fått ut all luft i systemet og fått det tett da? Vet ikke hvordan det er på denne, men noen motorer må gjerne luftes på dyserør også. Ikke noe sort røyk mens dette pågår? Nei denne er selvluftende, men kan jo lekke luft et sted til , jeg har jo holdt på litt i vinter og kanskje kommet borti en slange eller noe som har havnet litt på halv-12. Ikke noe sort røyk som jeg la merke til, men så ikke etter heller, så kan ha vært noe jeg ikke så. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
andersb Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 er en pumpe for diesel etter filterskifte og lignende på de vanligvis, var det på mine 6lp iaf. Sitér dette innlegget Link to post
Thorba Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Hei, hadde noe lignende på vår båt for noen år siden. Satt på flyen og kjørte da den plutselig begynte å jukse. Gikk ned og overtok kontrollen inne og da var alt normalt. Vi har elektronisk gir gass og det var potmeteret i kontrollen på flyen som var synderen. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Ville sjekket at turboen er helt løs og ikke berører noe. Prøv å komme til den på innsugsiden og rotere den forsiktig noen runder. Er ofte en mutter du kan sette egnet verktøy på. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 (redigert) Etter å ha kjørt litt mer, ser jeg att det er omtrent umulig å få den til å ligge mellom 2200 og 3400. Enten spretter den opp eller faller ned til 2200. Synes det høres ut som turbo som er litt av og på, og fler som var enig da jeg luftet det i en annen tråd... Virker ikke som luft i systemet. Hadde den derfor opp på luftsiden og så, men den virker å spinne ok, eller er den litt treg? Går også fint rundt på tomgang. Tomgang: Hva annet kan jeg sjekke? Redigert 23.Juli.2018 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Jonas Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Sjekke overføringene at du har jevnt pådrag til dieselpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 (redigert) Den går fint opp og ned på tomgang forresten, er kun i gir det er problemer. @Jonas, skjønte ikke helt det med overføringer. Uansett, null slark hverken radialt eller inn/ut heller. Redigert 23.Juli.2018 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Jonas Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 (redigert) Mente om det kunne være slark/glipp i overføringer og gass-wire. Hvis ikke, kan det være regulatoren i høytrykkspumpen som er årsaken. Og dieseltilførsel er ok. Redigert 24.Juli.2018 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Det er vel en variabel turbo du har. Kan det være at det er noe der som henger? Enten feil på slange til trykk/vakuum aktuator eller på bevegelige deler på eksossiden. Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Har du sjekket diselfilteret i vannutskilleren? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 @rag, ja begge filter er byttet etter att problemet oppsto. Trodde som sagt først det var noe med drivstofftilførsel, men da den går stabilt på full pinne og ikke mangler noe på top-turtall bare den får farten opp (sliter forbi 2500 rpm, men fyker rett opp på 3800), tviler jeg på att det er drivstoff. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Whiskey Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Gullfisk skrev for 4 timer siden: Det er vel en variabel turbo du har. Kan det være at det er noe der som henger? Enten feil på slange til trykk/vakuum aktuator eller på bevegelige deler på eksossiden. Er en wastegate der regulert av en "wastegate actuator" klokke-greie med en slange tilkoblet kompressorhuset som jeg tipper åpner wastegate når trykket blir for høyt. Om den ikke lukker så.. Men det kan vel også hende turboen ikke spinner slik den skal, må vel måles på et vis, nå har jeg heller ikke åpnet på eksossiden og inspisert, kan vel også være noe med turbinen... Eller noe helt annet... Byttet jo regreim i våres, hva om den står 1 tann feil, kunne det resultert i dette? Jeg tenkte det ville vært mer spektakulært, men, VET ikke ? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Mix Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Prøv å kjør den fra kanne, du kan fortsatt ha problemer med falsk luft. Yanmar er ekstremt selvluftende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.