Jump to content

Jabsco Twist n Lock - tungt å pumpe på "dry"

Bitteliten

Recommended Posts

Bytta pumpe på toalettet i fjor. Ikke mye brukt - og har fungert utmerket. Helt til nå. Nå pumper den som vanlig når vi har på "flush" med på "pump dry" er det markant motstand så lenge det er vann i skåla. Når vannet er nesten borte går den som normalt. Har åpnet opp pumpa og sett -men finner ingen åpenbart synlige feil.  Har prøvd matolje i vannet uten at det hjalp.

Noen som har tips?

Har nylig kjøpt båt med 1 år gammelt Twist n Lock, og syns den var tung å pumpe.

(Faktisk var et 20+ år gammelt RM69 i gamlebåten enklere i bruk.)

Jeg fylte det til randen med ferskvann og litt Zalo, og pumpet det gjennom med hendelen på tørr innstilling.

Nå glir håndtaket lettere, men om det er en varig fiks gjenstår å se.....

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Overhalte pumpa nå. Bytta del for del for læring. 

Først lokket i pumpa. Ingen effekt

image.jpg.66c668edc3c86c53fb2abc4aaa883f31.jpg

så bytta jeg O ringen på pumpearmen. Ingen effekt 

image.jpg.4764ac2826c3176d223e87dc995bdbfd.jpg

Så bytta jeg store pakningen i pumpehuset. Da ble den bra ?.

image.jpg.2eca5fa1978a8a78e60bc9a792842997.jpgMistenker at den ble tatt av for mye eddikk som stod i noen dager for rens, men vet ikke. Den har ingen fysiske skafer.  Jeg smører den opp med silikonfett og legger den i reservedelslageret

uansett, det tok 15 minutter å fikse ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

De to metallbitene på "toppakningen" er knapper for hhv "pump dry" og "flush". Som regel når du ikke får til "pump dry" så har de kommet ut av posisjon/feilmontert. Så det er bare å legge de på plass. 

Neste gang for å sjekke om det er knappene som er årsaken, så hold på vippebryteren mot "pump dry" mens du pumper. 

Mimieg skrev 7 minutter siden:

Jeg har samme problemet, doen er 7 år.. squeeeaak sier den når vi pumper. Når vi pumper på dry er det masse motstand, som om man prøver å presse en luftboble ut av et for lite hull.. Jeg har fullstendig angst for den! Var dette et reperasjonskit? Har veldig lyst til å fixe dette til helga.

Forsøk å holde bryteren mot pump dry samtidig som du pumper. 

For å bli kvitt squeeken; pump i dassen samtidig som du sprayer litt. 

IMG_0303.PNG.489bf05aa805fb9ef062c6d7523b68de.PNG

Mimieg skrev 20 minutter siden:

Jeg har samme problemet, doen er 7 år.. squeeeaak sier den når vi pumper. Når vi pumper på dry er det masse motstand, som om man prøver å presse en luftboble ut av et for lite hull.. Jeg har fullstendig angst for den! Var dette et reperasjonskit? Har veldig lyst til å fixe dette til helga.

Her er instruksjonsvideo for å fikse problemet.

Hilsen

Lurvetass

• 8 måneder senere...

Låner denne tråden litt - har et eldre pumpe toalett hvor selve pumpa begynner å bli litt «sliten» etter 15+ år. Alder her tilsier vel at det er best å bytte alt og Jabsco Twist n Lock ser jo ut som et greit valg. 
Men de fleste har jo el-pumpe / kvern. Er det noen fordeler med dette bortsett fra at man slipper å pumpe da? Reduserer kvern sjansen for at ting tetter seg? Har forøvrig ikke erfart slike problemer til nå. 
Økt strømforbruk er vel også en faktor med el-toalett. 
Er også usikker på om det er plass til e-toalett i en NB 820 sport uten modifisering av monteringsflaten - noen som har samme type båt som har anledning til å kommentere?

Legger ved et par bilder,

pumpe.jpg

pumpe2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...