Bitteliten Startet 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2018 Bytta pumpe på toalettet i fjor. Ikke mye brukt - og har fungert utmerket. Helt til nå. Nå pumper den som vanlig når vi har på "flush" med på "pump dry" er det markant motstand så lenge det er vann i skåla. Når vannet er nesten borte går den som normalt. Har åpnet opp pumpa og sett -men finner ingen åpenbart synlige feil. Har prøvd matolje i vannet uten at det hjalp. Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Erfarte akkurat det samme i år selv. Følger. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Har nylig kjøpt båt med 1 år gammelt Twist n Lock, og syns den var tung å pumpe. (Faktisk var et 20+ år gammelt RM69 i gamlebåten enklere i bruk.) Jeg fylte det til randen med ferskvann og litt Zalo, og pumpet det gjennom med hendelen på tørr innstilling. Nå glir håndtaket lettere, men om det er en varig fiks gjenstår å se..... Redigert 11.Juni.2018 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Hafrsfjord Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Har sagt det før...……….Noen dusjer med silikonspray rett i vannet i doskåla og så pumpe. Blir "nesten som nytt". Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Vi hadde motstand og squick lyd i vår i fjor. Åpnet pumpemekanismen og smurte med silicongrease. Har fungert fint etter det. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Overhalte pumpa nå. Bytta del for del for læring. Først lokket i pumpa. Ingen effekt så bytta jeg O ringen på pumpearmen. Ingen effekt Så bytta jeg store pakningen i pumpehuset. Da ble den bra ?. Mistenker at den ble tatt av for mye eddikk som stod i noen dager for rens, men vet ikke. Den har ingen fysiske skafer. Jeg smører den opp med silikonfett og legger den i reservedelslageret uansett, det tok 15 minutter å fikse ? Redigert 11.Juni.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 De to metallbitene på "toppakningen" er knapper for hhv "pump dry" og "flush". Som regel når du ikke får til "pump dry" så har de kommet ut av posisjon/feilmontert. Så det er bare å legge de på plass. Neste gang for å sjekke om det er knappene som er årsaken, så hold på vippebryteren mot "pump dry" mens du pumper. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Instruksjonsvideo om det meste hos Jabsco: http://jabscotech.com/ Veldig kjekt å se før du starter å skru. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Mimieg Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Jeg har samme problemet, doen er 7 år.. squeeeaak sier den når vi pumper. Når vi pumper på dry er det masse motstand, som om man prøver å presse en luftboble ut av et for lite hull.. Jeg har fullstendig angst for den! Var dette et reperasjonskit? Har veldig lyst til å fixe dette til helga. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Mimieg skrev 7 minutter siden: Jeg har samme problemet, doen er 7 år.. squeeeaak sier den når vi pumper. Når vi pumper på dry er det masse motstand, som om man prøver å presse en luftboble ut av et for lite hull.. Jeg har fullstendig angst for den! Var dette et reperasjonskit? Har veldig lyst til å fixe dette til helga. Forsøk å holde bryteren mot pump dry samtidig som du pumper. For å bli kvitt squeeken; pump i dassen samtidig som du sprayer litt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Ja det er et rep kit. Koster ca 500kr på Seatronic. Metallknottene var ikke ute av posisjon. Har hatt av og satt tilbake gamle pakningen uten at det ble bra. Ble bra da pakningen ble bytta Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Mimieg skrev 20 minutter siden: Jeg har samme problemet, doen er 7 år.. squeeeaak sier den når vi pumper. Når vi pumper på dry er det masse motstand, som om man prøver å presse en luftboble ut av et for lite hull.. Jeg har fullstendig angst for den! Var dette et reperasjonskit? Har veldig lyst til å fixe dette til helga. Her er instruksjonsvideo for å fikse problemet. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Dette var ikke squeeking toilet. Det var stor motstand når vi pumpet dry. Føltes ikke bra å pumpe Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Dere får bytte til kvalitet, gutta. TMC 'Loud and Cheap'. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Det med "luftboble motstanden" (angstfølelsen) kan komme av at man har glemt å åpne vanninnsuget. (Jeg tror jeg har gjort alle feil det kan gjøres med en dass - vet ikke hvorfor, men jeg har nok en latent fetisj for dasser) Redigert 11.Juni.2018 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Låner denne tråden litt - har et eldre pumpe toalett hvor selve pumpa begynner å bli litt «sliten» etter 15+ år. Alder her tilsier vel at det er best å bytte alt og Jabsco Twist n Lock ser jo ut som et greit valg. Men de fleste har jo el-pumpe / kvern. Er det noen fordeler med dette bortsett fra at man slipper å pumpe da? Reduserer kvern sjansen for at ting tetter seg? Har forøvrig ikke erfart slike problemer til nå. Økt strømforbruk er vel også en faktor med el-toalett. Er også usikker på om det er plass til e-toalett i en NB 820 sport uten modifisering av monteringsflaten - noen som har samme type båt som har anledning til å kommentere? Legger ved et par bilder, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.