Jump to content

6fotssyken=ny daycruiser. tips ønskes!

Speedmaster

Recommended Posts

For alvor bitt av båtbasillen i år, og leker allerede med tanken på å skaffe en større båt til neste sesong, så bruken kan utvides med overnattingsturer etc. Blir litt vanskelig i 17fots jeepen!

Foreløpig litt i startgropa her, men dette er det jeg ønsker meg:

-22-24 fot

- ikke ny, men 2-4 år gammel (en forutsetning for at budsjettet skal rekke ;) )

-god plass i baugen til overnatting for 2

-vask med ferskvannstank

-spyletoalett

-kjøleskap/skuff

-maksfart 40+knop

-bra planløsning på sittegruppe (helst u-sofa med bordmulighet i midten)

-moderne design

- budsjett ca 500k

- god kalesjeløsning (ink havnekalesje)

Har sett meg ut båter som Askeladden C65, Ibiza 680, Flipper 670. Spesielt de to førstnevnte liker jeg veldig godt! Men er det noen flere der ute som har samme egenskaper som jeg kanskje har oversett? Må være utenbordsmotor, helst 200hk eller mer slik jeg ser det for meg. 

Sikkert noen som har disse båtene, hva er deres pros/cons slik dere opplever det? Har noen disse båtene med minste motoralternativ og hvordan fungerer evt. dette?

For meg beskriver alle kriteriene dine en Ibiza 680. Hadde en slik med 200hk, veldig solid og fin båt. Synes Askeladden er fine, men Ibiza er for meg noen hakk over (inhabil). Har vært ombord i noen Flipper-båter på båtmesser, og reagerte veldig på hvor mye den gynget når man gikk ombord i den kontra Ibizaen. 

To ting som er verdt å ta med i beregningen: Høyde under kalesje og mulighet til å ta vekk bordet fra sittegruppen. 

Vi vurderte en del som deg over, men i en størrelsesklasse over (25-27 fot). Etter å ha hatt båt hvor hele området ved sittegruppen bak er "tumleplass", og fri passasje, så undrer jeg meg over de som har ulike fastmonterte elektriske eller hydrauliske løsninger. Det bordet er i veien omtrent hele tiden... 

Skikkelig ståhøyde under kalesje er også et poeng, du blir fort lei av å bøye hodet. Her var askeladden versting av de vi så på. Jeg er 185, og det var ikke i nærheten engang på C83, som er den største askeladden har. 

Nærmest i vurderingen for oss ble Finnmaster T8, men denne har dette nevnte bordet, og en litt tåpelig plassert pentryløsning. 

Vi endte på Yamarin 79DC. 

76dc fra Yamarin må være den mest kompromissløse daycruiseren. Den har det meste og man kan faktisk bo relativt komfortabelt over 1 weekend. God i sjøen er den også. Har hatt Nordkapp 760 Noblesse 2 år og den var fantastisk i sjøen og flotte linjer med svær cockpit og god kalesje. Den blei bare for trang under dekk så nå har jeg en Nordkapp 850 vitesse. Gud så deilig det er å ikke gå på do i senga?

Skjønner ikke hvorfor alle klager på kalesjehøyden? I C76 er den 1,75. I C83 høyere. Jeg er vel 1,83 og har ikke engang merket at jeg bøyer hodet såvidt det er når jeg går under kalesjen. Følte den faktisk var høyere før jeg spurte om det!

Og hvor ofte står du egentlig under kalesjen? Det er ikke noe cabincruiser vi snakker om her, går du under kalesjen er det stort sett for å bytte sete nærmest, du står ikke og henger under kalesjen sånn uten videre. Synes det er helt uproblematisk!

Hva er høyden i de andre tilsvarende da?

Askeladden har laget det slik ettersom båten hadde sett helt noldus ut utenfra dersom den var høyere. Han henviste til et annet båtmerke som hadde gjort det og båten så helt merkelig ut med kalesjen på. 

Bordet i Askeladden kan fjernes også. 

Selv er jeg på min andre Windy 25 Mirage, som sånn sett faller litt på utsiden av din spesifikasjon med sin innenbordsmotor. Men, jeg vil allikevel nevne den da den i tillegg til å dekke de fleste punktene på listen din også har fenomenalt gode kjøreegenskaper, er stillegående og har alt du trenger for en hyggelig weekend-tur. Uteplassen er helt suveren. Og det er en vakker båt!

L1001265.jpg.f94ebba9757cfd81cfdd5a18157516e7.jpg

Redigert av TomErik1972 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...