Willa Startet 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2018 Håper noen kan hjelpe meg? Jeg har en ett år gammel båt med Wallas 85Dt kokeplate - keramisk topp. Den har fungert fint hittil i år - har brukt den ca 4 ganger. Når jeg skulle bruke den i dag så trykket jeg på startknappen men ingenting skjedde - helt dødt. Ikke noe dioder som tenner eller noe liv i det hele tatt. Noe som skjønner noe av dette? Takknemlig for svar? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Det kan jo være en sikring som har gått. Regner med du lot den stanse helt før du slo av hovedstrøm, hvis den er koplet slik. Sjekk sikringer og ta noen målinger.Den er jo ny. Og snart kommer Wallaskongeb frå Ålesund på banen..... Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Kan bare bekrefte at det må være en sikring mellom Wallas'en og batteriet som har gått. Om du har strøm frem til apparatet, sitter det også et par sikringer på kretskortet. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Willa Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Martine29f skrev for 16 timer siden: Det kan jo være en sikring som har gått. Regner med du lot den stanse helt før du slo av hovedstrøm, hvis den er koplet slik. Sjekk sikringer og ta noen målinger.Den er jo ny. Og snart kommer Wallaskongeb frå Ålesund på banen..... Sitér dette innlegget Link to post
Willa Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Wallas Service skrev On 12.6.2018 at 8.52: Kan bare bekrefte at det må være en sikring mellom Wallas'en og batteriet som har gått. Om du har strøm frem til apparatet, sitter det også et par sikringer på kretskortet. Hei igjen. Takk for svar. Jeg har skiftet begge sikringer ved kretskortet (5 og 15) samt sikring fra batteriet (5) uten at det hjalp noe. Det er fremdeles helt dødt.... Har du noen andre forslag? Snakket med Sunwind og de sier det samme som deg.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Dersom du har et multimeter, får du spenning frem til apparatet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Willa Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Lars H. skrev 2 minutter siden: Dersom du har et multimeter, får du spenning frem til apparatet? Det kom en gnist når jeg byttet sikringer ved kretskortet - utover det vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Willa Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Jeg vil anta at det er strøm frem til apparatet. Sist jeg fikk brukt det så var det tilsvarende - det startet ikke når jeg trykket på start knappen. Tok da sikringen og satte den inn igjen og da startet apparatet. Har jo prøvd det samme nå men helt dødt.... Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Kjøpte du båten brukt for 1 år siden? Eller ny for 1 år siden? Er apparatet bare 1 år så er det garanti på dette. Ser du bor i Oslo? Lever inn apparatet til Sunwind på Rudssletta så de får se på den. Ikke gjør noe mer mikk-makk som kan forpurre evt garanti. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Willa Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Wallas Service skrev 38 minutter siden: Kjøpte du båten brukt for 1 år siden? Eller ny for 1 år siden? Er apparatet bare 1 år så er det garanti på dette. Ser du bor i Oslo? Lever inn apparatet til Sunwind på Rudssletta så de får se på den. Ikke gjør noe mer mikk-makk som kan forpurre evt garanti. Tusen takk for svar - er så hyggelig å få hjelp. Ja båten er kun ett år gammel så det er garanti. Er det enkelt å ta ut? Så at det sitter fast med en brakett på hver side og en skrue i hvert hjørne. Jeg tenker mer på diesel slangen - vil ikke ha dieselsøl.... løsne slangeklemmer til eksosrøret og ta ut strømkontakten. Er det noe mer? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 (redigert) Det er ikke skruer i hjørnene originalt fra Wallas, dette er noe båtprodusenten har borret opp. Apparatet skal normalt sett monteres med vinkeljern på undersiden som strammes opp mot benkeplaten. Se forøvrig mer om innfesting i Brukerveiledningen på sidene 273-275. (De norske sidene er 269-303) Sjekk også at strømkontakten og kontakten til kontrollpanelet sitter på plass før du prøver på nytt. Ved demontering har du nevnt eksosslangen og strømkontakten. Drivstoffslangen løsner du fra pumpen med en 12mm nøkkel og en tang (evt 8mm nøkkel). Tangen/8mm holder du på vinkelen som mothold for ikke å vri pumpen (side 275). Noen dråper med dieselsøl må du regne med, så ha et tørkepapir for hånden. Ta med kontrollpanelet (gjerne med kabel) til Sunwind, slik at de kan sjekke om feilen ligger der. Sjeldent det er feil på disse, men en vet aldri. Hils gjerne fra Rune i Ålesund Redigert 14.Juni.2018 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Willa Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Wallas Service skrev for 19 timer siden: Det er ikke skruer i hjørnene originalt fra Wallas, dette er noe båtprodusenten har borret opp. Apparatet skal normalt sett monteres med vinkeljern på undersiden som strammes opp mot benkeplaten. Se forøvrig mer om innfesting i Brukerveiledningen på sidene 273-275. (De norske sidene er 269-303) Sjekk også at strømkontakten og kontakten til kontrollpanelet sitter på plass før du prøver på nytt. Ved demontering har du nevnt eksosslangen og strømkontakten. Drivstoffslangen løsner du fra pumpen med en 12mm nøkkel og en tang (evt 8mm nøkkel). Tangen/8mm holder du på vinkelen som mothold for ikke å vri pumpen (side 275). Noen dråper med dieselsøl må du regne med, så ha et tørkepapir for hånden. Ta med kontrollpanelet (gjerne med kabel) til Sunwind, slik at de kan sjekke om feilen ligger der. Sjeldent det er feil på disse, men en vet aldri. Hils gjerne fra Rune i Ålesund Hei Rune. Takk for svar. Jeg begynte demonteringen i dag etter å ha snakket med Sunwind. Det første jeg gjorde var å ta ut strømmen i apparatet og den kontakten syntes jeg satt så løst. Satt den inn igjen til det sa klikk og trykket på startknappen. Da startet den som den skulle og alt fungerer bra. Båten var i Finland i vinter pga reklamasjon og det viser seg at de har hatt ut apparatet og antagelig ikke satt i kontakten godt nok ved montering igjen.... Nå satser jeg på at det fungerer som det skal fremover? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Tanken slo meg når jeg skrev siste innlegg, kom som en bi-setning midt i en avhandling........ Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Willa Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Wallas Service skrev for 7 timer siden: Tanken slo meg når jeg skrev siste innlegg, kom som en bi-setning midt i en avhandling........ Jeg vet - uansett takk for hjelpen. Jeg burde ha sjekket det når.jeg skiftet sikringer..... tanken slo meg rett og slett ikke. Da vet vi det til neste gang? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Willa skrev for 3 timer siden: Jeg vet - uansett takk for hjelpen. Jeg burde ha sjekket det når.jeg skiftet sikringer..... tanken slo meg rett og slett ikke. Da vet vi det til neste gang? Hehe, kan trøste deg med at du ikke er den eneste som glemmer å sjekke det åpenbare. Har selv gått i den fella et par ganger :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.