Jump to content

Krangletråd:-) Ny 60hk. Evinrude vs Mercury vs Suzuki


Lars Martin

Recommended Posts

Heisann Folkens!
Har en søt og sliten Wesling 16HT. Med en fryktelig sliten haug av en gammal, rusten 60hk Yamaha.
Den har ikke revers, og den surkler og hoster noe voldsomt. Kjølevannet spruter rundt over alt inne under dekselet. Osv. Liker best å kjøre mot vinden når jeg skal på tur, så jeg får hjelp av vinden til å padle hjem, skulle den finne på å gi seg helt 1f642.png?_nc_eui2=AeFoMiBM3B0shwXBcLbjQ:-)

 

Så nå har jeg veldig lyst på ny motor. 
Bruken er primært 2 voksne og 4 barn inn til byen for å kjøpe is. Ut på skjæra og en og annen fisketur.

Men hva skal jeg velge? Hoved kriteriet er vel at det skal funke. At jeg kan stole på den hele tiden. Med minst mulig fuzz. 
Tenker at 60hk er fint. Det bør gi toppfart rundt 30, og hyggelig pris og vekt.

 

Min lokale outboard pusher har Evinrude, Mercury og Suzuki? Når jeg er på hytta er det nærmest til Yamaha deler. Men hjemme er det langt til Yamaha.
Mercury og Suzuki er nærmere hytta enn Evinrude.

 

Vil gjerne ha innspill, synsing og fakta som kan hjelpe meg til å ta ett valg.:-)
Så fyr løs, og forvirr en stakkar fullstendig 1f642.png?_nc_eui2=AeFoMiBM3B0shwXBcLbjQ:-)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post

uffda - så den yamahaen som ikke så så gal ut utvendig viste seg å være en skrothaug? 

 

.. og skal det krangles så er det jo kjekt å ta utgangspunkt i en test eller 2 :giggle:

https://www.klikk.no/motor/baat/stortest-utenbords-60-hestere-3620157

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-60-hesterne-honda-favoritten

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jo ja. Den ser bedre ut på utsiden, ja :-)
Det rareste er jo at den ikke har stoppet for meg. Den surkler og harker og går på alt fra en til 3 sylindre. Høres nesten frisk ut på WoT og tomgangen er fin når den er varm. Innimellom. Er mulig jeg kan få den til å gå reint. Eller hvertfal reinere. Men jeg kommer jo aldri til å stole på den.

 

Tester er bra.
Den på klikk har jeg lest. Skal hive meg over båtmagasinet sin også.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post

høres ut som et "sjarmerende prosjekt for nevekyndig" som det står i finn-annonsene :lol:

 

Går helt sikkert an å få motor av det , men da helst for en skrotnisse som har alle delene liggende som evt trengs ..   Kan iallefall ikke holde på å plages når det er sommer og familien vil på tur  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 1 time siden:

.. og skal det krangles så er det jo kjekt å ta utgangspunkt i en test eller 2 :giggle:

https://www.klikk.no/motor/baat/stortest-utenbords-60-hestere-3620157

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-60-hesterne-honda-favoritten

 

 

 

Rett skal være rett :giggle:

Suzukien i den første av testene er utgått 4 sylindret modell. I den andre linken er den nye 3 sylindrede testet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har aldri hatt en 60hester.  Men jeg har brukt og hatt vedlikeholdsansvar og eid endel motorer.

Hvis du skal kjøpe ny motor er det jo kanskje ikke så viktig med deler forhåpentligvis, man det er greit om du har en forhandler som er grei å ha med å gjøre og som er lett å komme til med motoren og som er løsningsorientert og serviceminded dersom det er noe.

Jeg leste masse om motorer før jeg kjøpte ny for 7 år siden. Jeg syntes det dengang virket som om alle mente Yamaha var best i verden i Norge - med unntak av det at det stod store Suzukier på endel havrafting båter. I USA så jeg at Suzuki hadde en høy stjerne, i hvertfall noen steder. Andre steder er det Honda osv. Poenget er vel at alle de store har gode motorer. Egentlig tror jeg det å ha en grei forhandler er viktigst.

Jeg hadde ansvar for etpar Mercury motorer. De støyet mye. Mulig de er bedre på støy nå.

Selv kjøpte jeg en Suzuki, og en av tingene jeg likte på papiret var at den hadde selvjusterende vedlikeholdsfritt kamakselkjede, mens dette visstnok kan være en dyrere service på konkurrerende motorer senere. Dessuten hadde min motor ganske stort sylindervolum (DF150). Poenget her er at noen av oss leser oss blind på detaljer som kanskje ikke har noe å si. Men vedlikeholdsfritt og skal aldri byttes klinger godt i mitt hode. Uansett: motoren ble nå oppgradert med en større Suzuki, dels fordi jeg liker Suzuki. Den første gav meg et stort glis når jeg startet den, den nye gir meg et større glis, men den er i innkjøringsfasen. Aldri hatt noe problem.  Stillegående og bare virker rett og slett. Bank i bordet.

Veldig allright forhandler da... Hadde jeg vært like fornøyd med en annen motor? - antakelig ja, men hadde jeg vært like fornøyd med en annen forhandler?

Redigert av PerUlv (see edit history)
Link to post
PerUlv skrev 35 minutter siden:

Poenget her er at noen av oss leser oss blind på detaljer som kanskje ikke har noe å si. Men vedlikeholdsfritt og skal aldri byttes klinger godt i mitt hode.

 

.. mens i mitt hode kan de 2 tingene der like gjerne bety "veldig dyrt å bytte når det først finner på å ryke" :giggle:

 

Sitat

Får stikke ut til min LPP (LokalePåhengsPusher) og se om jeg får god-følelsen. 

 

.. samt be om tilbud på motor/tilbehør/utstyr på de forskjellige for å se hvor lander ligge prismessig med det du vil ha av feks instrumentering osv 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ivar: :lol:....:pray:

 

Lars Martin: Sjekk hva som skal gjøres på servicer, kostnad med dette og om det virker OK å gjøre selv, eller om de må gjøre det for å beholde garanti? Som regel er det vel relativt enkelt å gjøre selv, men så passer det ikke et år osv.

Husk at selv om akkurat kamaksekjedet på Suzuki er vedlikeholdsfritt (og kanskje nesten umulig å gjøre noe med), er det andre ting som trenger litt vedlikehold. Jeg har hatt årlig service på mine motorer. Ikke veldig dyrt, men... det blir jo litt.

 

Link to post

Alle vet vel at Evinrude er det gromeste man får av motor. Selv om Evinrude eiere tilsvarer Audi sjåfører på land :smash: 

Sitat

Lyden av E-techen gjennom skjærgården idet den passerer deg mens du ligger til brygga og bølgene den skaper får kaffekoppen til å velte over hele dørken. #godsommer

 

Link to post

:giggle:
Blir nok ikke mye bølger av en Wesling i 30 knop gjennom skjærgården. Uavhengig av motor, egentlig.

 

Var hos LPP i lunchen. Han ville at jeg skulle ha mercury, da den etter sigende er mest stillegående. Tenker at alle tre alternativene er mye stillere enn det jeg er vant med.

At Evinruden har mer bånndrag, er nok ett pluss. Bør komme lettere opp i plan med full båt.
Prismessig er Evinruden ett par tusen dyrere, også er det en oppstartsfee på 1500-ish.

Det jeg ikke likte, var hvor lite viktig det var for han å passe på at jeg fikk riktig propell. 
Han kunne heller ikke svare på tekniske spørsmål. Det er i og for seg greit. Men han kom ikke med forslag om hvor jeg kunne finne ut, eller hvem som kunne fortelle meg.:confused:

Må ut og lete etter en annen sjappe...

 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post

Dette er en båt du mest skal bruke med familien (ut fra hva du skriver.) 

Da kjøper du deg 4t glem 2t. 

(jeg har Nordkapp med 2t Evenrude og vurderer og bytte ut motoren vær gang jeg kjører den...) 

 

har hatt samme båt med 4t før og det er mye bedre (hygeligere for famillien.) 

 

Hvem av 4t hmmm.... jeg hadde nok gått for Yamaha,  men hadde en Mercury jeg også var fornøyd med...  men kjøp 4t!  

Redigert av altmuligbåt (see edit history)

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Marida skrev 15 minutter siden:

Ville vurdert å gå opp til 70hk på Wesling. Da tømmer den tunnelen raskere og den er lettere å få i plan hvis du har passasjerer med.


Men 70 er vesentlig tyngre enn 60. Bortsett fra Yamaha sin, som er vesentlig dyrere. Tyngre bakpå der gir økt planingsterskel. Men egentlig vil jeg ha en 115 hester:thumbsup:

altmuligbåt skrev 14 minutter siden:

Dette er en båt du mest skal bruke med familien (ut fra hva du skriver.) 

Da kjøper du deg 4t glem 2t. 

(jeg har Nordkapp med 2t Evenrude og vurderer og bytte ut motoren vær gang jeg kjører den...) 

 

har hatt samme båt med 4t før og det er mye bedre (hygeligere for famillien.) 

 

Hvem av 4t hmmm.... jeg hadde nok gått for Yamaha,  men hadde en Mercury jeg også var fornøyd med...  men kjøp 4t!  

Hva er det som er så lite familievennlig med evinruden?

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post

Er i kjøpsprosess med ny Vesling 490 og har i den anledning testet både Yamaha, Suzuki og Honda. Hondaen var den jeg likte suverent best. Den var raskest, mest stillegående i marsjfart og leveres med lang garanti. Dette var i 60 HK utførelse. Ville anbefalt 70 på Vesling om du ofte kjører med passasjerer. 

Link to post
p1raten skrev for 2 timer siden:

Alle vet vel at Evinrude er det gromeste man får av motor. Selv om Evinrude eiere tilsvarer Audi sjåfører på land :smash: 

 

 

Hehe, om det er av den sorten som mener de aldri trenger å blinke så er jo det et argument for å ikke kjøpe evinrude :giggle:

 

Lars Martin skrev for 1 time siden:

Var hos LPP i lunchen. Han ville at jeg skulle ha mercury, da den etter sigende er mest stillegående. Tenker at alle tre alternativene er mye stillere enn det jeg er vant med.

 

Forskjellen i støy tenker jeg er mer marginal - og subjektiv.  Og tidligere ser det ut til at Mercury sine 4t har ligget en tanke over konkurrentene mtp støy men godt mulig dette har jevnet seg ut nå.  

 

altmuligbåt skrev 29 minutter siden:

Dette er en båt du mest skal bruke med familien (ut fra hva du skriver.) 

Da kjøper du deg 4t glem 2t. 

(jeg har Nordkapp med 2t Evenrude og vurderer og bytte ut motoren vær gang jeg kjører den...) 

 

 

Etec?  

kommer jo an på hva slags familiebruk , spesielt om man ser for seg litt vannsport så kommer jo 2t trøkket i mellomregisteret til nytte

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hatt 60 e-tec på en båt siden 2006, stort sett gått hver eneste dag siden. Timetall tør jeg ikke sjekke i frykt for sjokk, men aldri vært store problemer med den og alltid gjort service selv. Eneste som har vært litt tull med er tilten da det var en svakhet på 06 modellene. Ny 75hk innkjøpt nå som egentlig er en 90hk hvis du setter på større propell. Samme som 50 er vell 60hk. Har også en Suzuki 100hk som har gått 1300t nå, men den begynner vell å synge på siste vers nå. Massivt drivstofforbruk på den og. Hadde valgt Mercury eller Evinrude. 

 

Minuset med Evinruden er at man må fylle på endel dyr olje gjennom sesongen, men riktignok bruker jeg ca 60-70l bensin i uka gjennom sommer og våren.

Link to post
Lars Martin skrev 48 minutter siden:


Men 70 er vesentlig tyngre enn 60. Bortsett fra Yamaha sin, som er vesentlig dyrere. Tyngre bakpå der gir økt planingsterskel. Men egentlig vil jeg ha en 115 hester:thumbsup:

Hva er det som er så lite familievennlig med evinruden?

1 er støy,  med yamaha og mercury 4t kunne vi ha en samtalle uten og skrike i båtene opp til 40 knop. 

Med evenruden er det slutt på og prate når vi er på tur. 

 

nå er jeg vant med ca 25fot og 300hk og min opplevelse er at evenruden ikke går noe bedre / bedre trykk en 4t.  

 

Vist du synnes støy er greit ok vurder en Evenrude. Personlig, nei vil ikke igjen... 

Har du vann kanal på weslingen.? 

Hadde eventuelt gått for større motor og ståpt / limt på en rustfri plate over vann kanalen..  da får du bedre oppdrift og lettere og plane.. 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Jeg har eid flere E-TEC motorer og opplever de like stille som 4T annet enn på tomgang hvor en E-TEC lager lite lyd, mens en 4T er omtrent lydløs. Har hatt E-TEC 25, 75 og 90. Merc 60 4T. Og nå blir ny maskinen på fars Uttern 6200 CC en flekk ny F150 fra Mercury.

 

Personlig så mener Arne Westermoen at den ideele motoren på en Wesling er en 70HK sist han ble spurt.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...