Lars Martin Startet 12.Juni.2018 Del på Facebook Startet 12.Juni.2018 Heisann Folkens! Har en søt og sliten Wesling 16HT. Med en fryktelig sliten haug av en gammal, rusten 60hk Yamaha. Den har ikke revers, og den surkler og hoster noe voldsomt. Kjølevannet spruter rundt over alt inne under dekselet. Osv. Liker best å kjøre mot vinden når jeg skal på tur, så jeg får hjelp av vinden til å padle hjem, skulle den finne på å gi seg helt :-) Så nå har jeg veldig lyst på ny motor. Bruken er primært 2 voksne og 4 barn inn til byen for å kjøpe is. Ut på skjæra og en og annen fisketur. Men hva skal jeg velge? Hoved kriteriet er vel at det skal funke. At jeg kan stole på den hele tiden. Med minst mulig fuzz. Tenker at 60hk er fint. Det bør gi toppfart rundt 30, og hyggelig pris og vekt. Min lokale outboard pusher har Evinrude, Mercury og Suzuki? Når jeg er på hytta er det nærmest til Yamaha deler. Men hjemme er det langt til Yamaha. Mercury og Suzuki er nærmere hytta enn Evinrude. Vil gjerne ha innspill, synsing og fakta som kan hjelpe meg til å ta ett valg.:-) Så fyr løs, og forvirr en stakkar fullstendig :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
ivar Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 uffda - så den yamahaen som ikke så så gal ut utvendig viste seg å være en skrothaug? .. og skal det krangles så er det jo kjekt å ta utgangspunkt i en test eller 2 https://www.klikk.no/motor/baat/stortest-utenbords-60-hestere-3620157 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-60-hesterne-honda-favoritten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars Martin Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Jo ja. Den ser bedre ut på utsiden, ja :-) Det rareste er jo at den ikke har stoppet for meg. Den surkler og harker og går på alt fra en til 3 sylindre. Høres nesten frisk ut på WoT og tomgangen er fin når den er varm. Innimellom. Er mulig jeg kan få den til å gå reint. Eller hvertfal reinere. Men jeg kommer jo aldri til å stole på den. Tester er bra. Den på klikk har jeg lest. Skal hive meg over båtmagasinet sin også. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
ivar Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 høres ut som et "sjarmerende prosjekt for nevekyndig" som det står i finn-annonsene Går helt sikkert an å få motor av det , men da helst for en skrotnisse som har alle delene liggende som evt trengs .. Kan iallefall ikke holde på å plages når det er sommer og familien vil på tur Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars Martin Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Jepp. Kjempe sjarmerende ;-) Driver og kikker meg ihjel på disse motorene. Kan det være så enkelt som at den som deler mest motordata over noe bus-greier som jeg kan hente igjen på ett fett display, er den som vinner? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
VannTro Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 ivar skrev for 1 time siden: .. og skal det krangles så er det jo kjekt å ta utgangspunkt i en test eller 2 https://www.klikk.no/motor/baat/stortest-utenbords-60-hestere-3620157 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-60-hesterne-honda-favoritten Rett skal være rett Suzukien i den første av testene er utgått 4 sylindret modell. I den andre linken er den nye 3 sylindrede testet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ivar Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 ooops - jeg så på datoen i artikkelen og leste 2017 i den klikk-testen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LM 605 Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Har en Honda BF 60 på andre året nå, og denne imponerer meg virkelig. Har tidligere hatt Mercury 60, og Suzuki 60 (ny modell),, men Hondaen vinner min personlige test. Sprek og samtidig veldig stillegående, og i tillegg så får du jo også 6-års garanti på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Honda har jeg egentlig sett bort fra litt av samme grunn som Yamaha. Høyere pris og vanskeligere med deler lokalt. Setter den på backup lista... Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
PerUlv Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 (redigert) Jeg har aldri hatt en 60hester. Men jeg har brukt og hatt vedlikeholdsansvar og eid endel motorer. Hvis du skal kjøpe ny motor er det jo kanskje ikke så viktig med deler forhåpentligvis, man det er greit om du har en forhandler som er grei å ha med å gjøre og som er lett å komme til med motoren og som er løsningsorientert og serviceminded dersom det er noe. Jeg leste masse om motorer før jeg kjøpte ny for 7 år siden. Jeg syntes det dengang virket som om alle mente Yamaha var best i verden i Norge - med unntak av det at det stod store Suzukier på endel havrafting båter. I USA så jeg at Suzuki hadde en høy stjerne, i hvertfall noen steder. Andre steder er det Honda osv. Poenget er vel at alle de store har gode motorer. Egentlig tror jeg det å ha en grei forhandler er viktigst. Jeg hadde ansvar for etpar Mercury motorer. De støyet mye. Mulig de er bedre på støy nå. Selv kjøpte jeg en Suzuki, og en av tingene jeg likte på papiret var at den hadde selvjusterende vedlikeholdsfritt kamakselkjede, mens dette visstnok kan være en dyrere service på konkurrerende motorer senere. Dessuten hadde min motor ganske stort sylindervolum (DF150). Poenget her er at noen av oss leser oss blind på detaljer som kanskje ikke har noe å si. Men vedlikeholdsfritt og skal aldri byttes klinger godt i mitt hode. Uansett: motoren ble nå oppgradert med en større Suzuki, dels fordi jeg liker Suzuki. Den første gav meg et stort glis når jeg startet den, den nye gir meg et større glis, men den er i innkjøringsfasen. Aldri hatt noe problem. Stillegående og bare virker rett og slett. Bank i bordet. Veldig allright forhandler da... Hadde jeg vært like fornøyd med en annen motor? - antakelig ja, men hadde jeg vært like fornøyd med en annen forhandler? Redigert 12.Juni.2018 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Jeg er også veldig glad i "vedlikeholdsfritt". Da er det isåfall Suzuki eller Evinrude. Som hvertfall har lange service intervaller. Får stikke ut til min LPP (LokalePåhengsPusher) og se om jeg får god-følelsen. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
ivar Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 (redigert) PerUlv skrev 35 minutter siden: Poenget her er at noen av oss leser oss blind på detaljer som kanskje ikke har noe å si. Men vedlikeholdsfritt og skal aldri byttes klinger godt i mitt hode. .. mens i mitt hode kan de 2 tingene der like gjerne bety "veldig dyrt å bytte når det først finner på å ryke" Sitat Får stikke ut til min LPP (LokalePåhengsPusher) og se om jeg får god-følelsen. .. samt be om tilbud på motor/tilbehør/utstyr på de forskjellige for å se hvor lander ligge prismessig med det du vil ha av feks instrumentering osv Redigert 12.Juni.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
PerUlv Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Ivar: .... Lars Martin: Sjekk hva som skal gjøres på servicer, kostnad med dette og om det virker OK å gjøre selv, eller om de må gjøre det for å beholde garanti? Som regel er det vel relativt enkelt å gjøre selv, men så passer det ikke et år osv. Husk at selv om akkurat kamaksekjedet på Suzuki er vedlikeholdsfritt (og kanskje nesten umulig å gjøre noe med), er det andre ting som trenger litt vedlikehold. Jeg har hatt årlig service på mine motorer. Ikke veldig dyrt, men... det blir jo litt. Sitér dette innlegget Link to post
p1raten Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Alle vet vel at Evinrude er det gromeste man får av motor. Selv om Evinrude eiere tilsvarer Audi sjåfører på land Sitat Lyden av E-techen gjennom skjærgården idet den passerer deg mens du ligger til brygga og bølgene den skaper får kaffekoppen til å velte over hele dørken. #godsommer Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Blir nok ikke mye bølger av en Wesling i 30 knop gjennom skjærgården. Uavhengig av motor, egentlig. Var hos LPP i lunchen. Han ville at jeg skulle ha mercury, da den etter sigende er mest stillegående. Tenker at alle tre alternativene er mye stillere enn det jeg er vant med. At Evinruden har mer bånndrag, er nok ett pluss. Bør komme lettere opp i plan med full båt. Prismessig er Evinruden ett par tusen dyrere, også er det en oppstartsfee på 1500-ish. Det jeg ikke likte, var hvor lite viktig det var for han å passe på at jeg fikk riktig propell. Han kunne heller ikke svare på tekniske spørsmål. Det er i og for seg greit. Men han kom ikke med forslag om hvor jeg kunne finne ut, eller hvem som kunne fortelle meg. Må ut og lete etter en annen sjappe... Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
p1raten Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Ring Stranna Maritime, de kan det meste og fører Evinrude. Tlf: 37 16 10 00 Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Ville vurdert å gå opp til 70hk på Wesling. Da tømmer den tunnelen raskere og den er lettere å få i plan hvis du har passasjerer med. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 (redigert) Dette er en båt du mest skal bruke med familien (ut fra hva du skriver.) Da kjøper du deg 4t glem 2t. (jeg har Nordkapp med 2t Evenrude og vurderer og bytte ut motoren vær gang jeg kjører den...) har hatt samme båt med 4t før og det er mye bedre (hygeligere for famillien.) Hvem av 4t hmmm.... jeg hadde nok gått for Yamaha, men hadde en Mercury jeg også var fornøyd med... men kjøp 4t! Redigert 13.Juni.2018 av altmuligbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Lars Martin Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Marida skrev 15 minutter siden: Ville vurdert å gå opp til 70hk på Wesling. Da tømmer den tunnelen raskere og den er lettere å få i plan hvis du har passasjerer med. Men 70 er vesentlig tyngre enn 60. Bortsett fra Yamaha sin, som er vesentlig dyrere. Tyngre bakpå der gir økt planingsterskel. Men egentlig vil jeg ha en 115 hester altmuligbåt skrev 14 minutter siden: Dette er en båt du mest skal bruke med familien (ut fra hva du skriver.) Da kjøper du deg 4t glem 2t. (jeg har Nordkapp med 2t Evenrude og vurderer og bytte ut motoren vær gang jeg kjører den...) har hatt samme båt med 4t før og det er mye bedre (hygeligere for famillien.) Hvem av 4t hmmm.... jeg hadde nok gått for Yamaha, men hadde en Mercury jeg også var fornøyd med... men kjøp 4t! Hva er det som er så lite familievennlig med evinruden? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
LAKA Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Er i kjøpsprosess med ny Vesling 490 og har i den anledning testet både Yamaha, Suzuki og Honda. Hondaen var den jeg likte suverent best. Den var raskest, mest stillegående i marsjfart og leveres med lang garanti. Dette var i 60 HK utførelse. Ville anbefalt 70 på Vesling om du ofte kjører med passasjerer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 p1raten skrev for 2 timer siden: Alle vet vel at Evinrude er det gromeste man får av motor. Selv om Evinrude eiere tilsvarer Audi sjåfører på land Hehe, om det er av den sorten som mener de aldri trenger å blinke så er jo det et argument for å ikke kjøpe evinrude Lars Martin skrev for 1 time siden: Var hos LPP i lunchen. Han ville at jeg skulle ha mercury, da den etter sigende er mest stillegående. Tenker at alle tre alternativene er mye stillere enn det jeg er vant med. Forskjellen i støy tenker jeg er mer marginal - og subjektiv. Og tidligere ser det ut til at Mercury sine 4t har ligget en tanke over konkurrentene mtp støy men godt mulig dette har jevnet seg ut nå. altmuligbåt skrev 29 minutter siden: Dette er en båt du mest skal bruke med familien (ut fra hva du skriver.) Da kjøper du deg 4t glem 2t. (jeg har Nordkapp med 2t Evenrude og vurderer og bytte ut motoren vær gang jeg kjører den...) Etec? kommer jo an på hva slags familiebruk , spesielt om man ser for seg litt vannsport så kommer jo 2t trøkket i mellomregisteret til nytte Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bruflaat Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Hatt 60 e-tec på en båt siden 2006, stort sett gått hver eneste dag siden. Timetall tør jeg ikke sjekke i frykt for sjokk, men aldri vært store problemer med den og alltid gjort service selv. Eneste som har vært litt tull med er tilten da det var en svakhet på 06 modellene. Ny 75hk innkjøpt nå som egentlig er en 90hk hvis du setter på større propell. Samme som 50 er vell 60hk. Har også en Suzuki 100hk som har gått 1300t nå, men den begynner vell å synge på siste vers nå. Massivt drivstofforbruk på den og. Hadde valgt Mercury eller Evinrude. Minuset med Evinruden er at man må fylle på endel dyr olje gjennom sesongen, men riktignok bruker jeg ca 60-70l bensin i uka gjennom sommer og våren. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Lars Martin skrev 48 minutter siden: Men 70 er vesentlig tyngre enn 60. Bortsett fra Yamaha sin, som er vesentlig dyrere. Tyngre bakpå der gir økt planingsterskel. Men egentlig vil jeg ha en 115 hester Hva er det som er så lite familievennlig med evinruden? 1 er støy, med yamaha og mercury 4t kunne vi ha en samtalle uten og skrike i båtene opp til 40 knop. Med evenruden er det slutt på og prate når vi er på tur. nå er jeg vant med ca 25fot og 300hk og min opplevelse er at evenruden ikke går noe bedre / bedre trykk en 4t. Vist du synnes støy er greit ok vurder en Evenrude. Personlig, nei vil ikke igjen... Har du vann kanal på weslingen.? Hadde eventuelt gått for større motor og ståpt / limt på en rustfri plate over vann kanalen.. da får du bedre oppdrift og lettere og plane.. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Snusmumrikken Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Jeg har eid flere E-TEC motorer og opplever de like stille som 4T annet enn på tomgang hvor en E-TEC lager lite lyd, mens en 4T er omtrent lydløs. Har hatt E-TEC 25, 75 og 90. Merc 60 4T. Og nå blir ny maskinen på fars Uttern 6200 CC en flekk ny F150 fra Mercury. Personlig så mener Arne Westermoen at den ideele motoren på en Wesling er en 70HK sist han ble spurt. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Lars Martin Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 En 70hester på 100kg er nok ikke langt unna ideelt. Men av ny så er det vel bare yamaha som har det. Og de er for dyre og for langt unna. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.