Jump to content

Krangletråd:-) Ny 60hk. Evinrude vs Mercury vs Suzuki


Lars Martin

Recommended Posts

Vil bare takke dere som har kranglet for meg?

 

Motor er bestilt. Hos en hyggelig gjeng i Kristiansand som hadde lyst til å selge meg motor. 

Så hvis jeg klarer å bruke under to uker på montering, så har jeg båt og motor jeg stoler på i sommer?

 

Ble en 60 e-tec fra sjø-sport. De ville tilogmed ha den gamle yahahaen?

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Lars Martin skrev for 7 timer siden:

Vil bare takke dere som har kranglet for meg?

 

Motor er bestilt. Hos en hyggelig gjeng i Kristiansand som hadde lyst til å selge meg motor. 

Så hvis jeg klarer å bruke under to uker på montering, så har jeg båt og motor jeg stoler på i sommer?

 

Ble en 60 e-tec fra sjø-sport. De ville tilogmed ha den gamle yahahaen?

Gratulerer med ny motor. Kjenner godt til Sjø-Sport, har handlet både båt og motor der, for mange år siden. Solid vel-kjent firma her på disse kanter, og vel en av de eldste forhandlere/verksted her i Kristiansand.

Link to post

Har hatt Mercury og Suzuki i denne klassen. Og for min del er Suzuki vinneren. Du hører det på hele motoren at den er "tightere", mer stille osv. Virker mye mer solid. Har ALDRI hatt problemer med Suzuki og har hatt (og fadern) i alle år. 

 

Men skal sies at jeg har ikke hatt Honda eller Evinrude og kan ikke sammenligne med det. Har prøvd en Honda og virket ok den også. 

Redigert av Storkveito (see edit history)
Link to post

Alle 60-hesterne (til og med Honda) får du til rundt kr 70.000, om vi ser bort fra Yamaha som koster noe mere.

I utgangspunktet har alle motorene sine fordeler og særegenheter.

E-tec er iallefall en gjennomprøvd konstruksjon, jeg hadde en 2004-modell E-tec 50 for noen år siden.

Jeg ville ha holdt en knapp på Mercury, grunnet at den har enkel og gjennomprøvd teknikk og at den er 4-syl i motsetning til Evinrude (2-syl) og Suzuki/Honda (3-syl). Lavt støynivå på tomgang/sakte fart syns jeg er kjekt.

Mercury har kun 2 ventiler pr. sylinder, og mere trenger man egentlig ikke på en utenbordsmotor.

Videre er Mercury sitt Smartcraft instrumentsystem meget bra.

 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=122434408

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Neida, skulle bare dra ut diskusjonen i det lengste :giggle:

Så kan jeg jo legge ut denne snutten av min Mercury på tomgang.

Den er riktignok produsert i USA, i motsetning til 60-hesteren som nok er produsert på Mercurys fabrikk i Kina. 

Vet ikke om 60-hesteren til Mercury går like stille.

Men E-tec er jo et mere ekte amerikansk produkt da.

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hehe. 

Synes du skal fortsette. Er ikke I tvil om at mercuryen er stillegående. Men siden jeg er så vant med masse motorlyd, er alle alternativene stillegående for meg. Så det ble ett ikke viktig argument. 

Bunndrag og vekt samt service intervaller ble nok avgjørende i denne omgang. 

 

På en større båt som tåler mer vekt, kunne nok Mercury vært mer aktuelt. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Lars Martin skrev 37 minutter siden:

Må ikke få meg til å angre nå:giggle:

 

nei, nå må du bare grave fram det du finner av tester, videoer og omtaler som bekrefter at du har gjort det rette valget :giggle:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Utrolig irriterende den der sildrelyden, Teerex:giggle:. Nei, det er kjekt å høre at Merc også har kommet seg de siste årene. Har for øvrig lignende sildrelydproblem på den nye Suzuki'en. Jeg stod og holdt på med noe annet og hørte lyden og lurte raskt på hva f som skjedde, var båten lekk?:lol:

 

Grattis med motorkjøp Lars Martin! Det blir sikkert bra!:thumbsup:

Redigert av PerUlv (see edit history)
Link to post

Er fremdeles fornøyd med valget. Ikke minst med samtalene jeg har hatt med forhandler. 

Driver og leser meg opp på nmea nå. 

Som techie og automasjonsdude, så klarer jeg nok ikke å la være å koble sammen ting. :blush:

Må bare ha noen ting å koble sammen. 

Hightec wesling på gang. Kan jo fylle opp noen kilo med elektronikk i forhold til vekta på mercen ?

 

Redigert av Lars Martin (see edit history)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post

Vektmessig er det nok bare 3-4 kg som skiller E-tec 60 og Mercury F60.

E-tec 40-60 har nemlig et større girhus, og bruker større propelldiameter enn de andre i 40-60 hk-klassen. Faktisk samme størrelsesklasse som sitter på min 115 hk (og samme som bl.a. E-tec 75-130).

Slik sett er det ofte enklere å finne propeller til E-tec 40-60, men de koster ofte litt mere..

Jo man kan få Mercury F60 med såkalt Bigfoot/Command Thrust girhus, og da er det samme propelldiameter som E-tec 60 og Mercury 80-115 hk. Beregnet på litt større/tyngre båter enn Wesling.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vi laster båten opp mot maks når vi er alle sammen, så hvis jeg kunne dratt på 50 kg til på vekta, kunne jeg gått for større motor. Da hadde ikke Bunndrag vært så viktig, og mercury hadde vært ett mer aktuelt alternativ. 

Men de synker lett nok som de gjør de båtene der:diving:

Redigert av Lars Martin (see edit history)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post

Med mye last er det jo en fordel med større propelldiameter iallefall, så E-tec er nok rette motoren.

Men du kan jo plaste igjen vanntunnellen, hvis det ikke er gjort allerede.

Evt. lage en luke som er demonterbar, for å hindre vannet i å fylle tunnellen.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...