Lars Martin Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Vil bare takke dere som har kranglet for meg? Motor er bestilt. Hos en hyggelig gjeng i Kristiansand som hadde lyst til å selge meg motor. Så hvis jeg klarer å bruke under to uker på montering, så har jeg båt og motor jeg stoler på i sommer? Ble en 60 e-tec fra sjø-sport. De ville tilogmed ha den gamle yahahaen? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
LM 605 Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Lars Martin skrev for 7 timer siden: Vil bare takke dere som har kranglet for meg? Motor er bestilt. Hos en hyggelig gjeng i Kristiansand som hadde lyst til å selge meg motor. Så hvis jeg klarer å bruke under to uker på montering, så har jeg båt og motor jeg stoler på i sommer? Ble en 60 e-tec fra sjø-sport. De ville tilogmed ha den gamle yahahaen? Gratulerer med ny motor. Kjenner godt til Sjø-Sport, har handlet både båt og motor der, for mange år siden. Solid vel-kjent firma her på disse kanter, og vel en av de eldste forhandlere/verksted her i Kristiansand. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) Har hatt Mercury og Suzuki i denne klassen. Og for min del er Suzuki vinneren. Du hører det på hele motoren at den er "tightere", mer stille osv. Virker mye mer solid. Har ALDRI hatt problemer med Suzuki og har hatt (og fadern) i alle år. Men skal sies at jeg har ikke hatt Honda eller Evinrude og kan ikke sammenligne med det. Har prøvd en Honda og virket ok den også. Redigert 15.Juni.2018 av Storkveito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Alle 60-hesterne (til og med Honda) får du til rundt kr 70.000, om vi ser bort fra Yamaha som koster noe mere. I utgangspunktet har alle motorene sine fordeler og særegenheter. E-tec er iallefall en gjennomprøvd konstruksjon, jeg hadde en 2004-modell E-tec 50 for noen år siden. Jeg ville ha holdt en knapp på Mercury, grunnet at den har enkel og gjennomprøvd teknikk og at den er 4-syl i motsetning til Evinrude (2-syl) og Suzuki/Honda (3-syl). Lavt støynivå på tomgang/sakte fart syns jeg er kjekt. Mercury har kun 2 ventiler pr. sylinder, og mere trenger man egentlig ikke på en utenbordsmotor. Videre er Mercury sitt Smartcraft instrumentsystem meget bra. https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=122434408 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars Martin Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Må ikke få meg til å angre nå Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) Neida, skulle bare dra ut diskusjonen i det lengste Så kan jeg jo legge ut denne snutten av min Mercury på tomgang. Den er riktignok produsert i USA, i motsetning til 60-hesteren som nok er produsert på Mercurys fabrikk i Kina. Vet ikke om 60-hesteren til Mercury går like stille. Men E-tec er jo et mere ekte amerikansk produkt da. Redigert 15.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars Martin Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Hehe. Synes du skal fortsette. Er ikke I tvil om at mercuryen er stillegående. Men siden jeg er så vant med masse motorlyd, er alle alternativene stillegående for meg. Så det ble ett ikke viktig argument. Bunndrag og vekt samt service intervaller ble nok avgjørende i denne omgang. På en større båt som tåler mer vekt, kunne nok Mercury vært mer aktuelt. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
ivar Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) Lars Martin skrev 37 minutter siden: Må ikke få meg til å angre nå nei, nå må du bare grave fram det du finner av tester, videoer og omtaler som bekrefter at du har gjort det rette valget Redigert 15.Juni.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
PerUlv Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) Utrolig irriterende den der sildrelyden, Teerex. Nei, det er kjekt å høre at Merc også har kommet seg de siste årene. Har for øvrig lignende sildrelydproblem på den nye Suzuki'en. Jeg stod og holdt på med noe annet og hørte lyden og lurte raskt på hva f som skjedde, var båten lekk? Grattis med motorkjøp Lars Martin! Det blir sikkert bra! Redigert 15.Juni.2018 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) Er fremdeles fornøyd med valget. Ikke minst med samtalene jeg har hatt med forhandler. Driver og leser meg opp på nmea nå. Som techie og automasjonsdude, så klarer jeg nok ikke å la være å koble sammen ting. Må bare ha noen ting å koble sammen. Hightec wesling på gang. Kan jo fylle opp noen kilo med elektronikk i forhold til vekta på mercen ? Redigert 15.Juni.2018 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) Vektmessig er det nok bare 3-4 kg som skiller E-tec 60 og Mercury F60. E-tec 40-60 har nemlig et større girhus, og bruker større propelldiameter enn de andre i 40-60 hk-klassen. Faktisk samme størrelsesklasse som sitter på min 115 hk (og samme som bl.a. E-tec 75-130). Slik sett er det ofte enklere å finne propeller til E-tec 40-60, men de koster ofte litt mere.. Jo man kan få Mercury F60 med såkalt Bigfoot/Command Thrust girhus, og da er det samme propelldiameter som E-tec 60 og Mercury 80-115 hk. Beregnet på litt større/tyngre båter enn Wesling. Redigert 15.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars Martin Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) Vi laster båten opp mot maks når vi er alle sammen, så hvis jeg kunne dratt på 50 kg til på vekta, kunne jeg gått for større motor. Da hadde ikke Bunndrag vært så viktig, og mercury hadde vært ett mer aktuelt alternativ. Men de synker lett nok som de gjør de båtene der Redigert 15.Juni.2018 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) Med mye last er det jo en fordel med større propelldiameter iallefall, så E-tec er nok rette motoren. Men du kan jo plaste igjen vanntunnellen, hvis det ikke er gjort allerede. Evt. lage en luke som er demonterbar, for å hindre vannet i å fylle tunnellen. Redigert 15.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Solseng Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Smak og behag. Er det det man sier? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 har hatt min wesling i plan med 9 stk ombord med 60 hk Yamaha så 2 voksne og 4 unger og litt pikkpakk burde gå helt greit. Propellen som bestemmer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.