Jump to content

Wallas 1400 varmer ikke..

Febo

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte min første båt i forrige uke (Sandvik 26, 1982), og den forrige eieren fortalte meg at han aldri hadde brukt varmeapparatet. Da jeg prøvde den for første gang var det bare kald luft fra viften...

Nå har jeg bestemt meg for å ikke gi meg før den fungerer, liker ikke å kaste ting som kan repareres :)

Da jeg prøvde den noen dager siden så det ut som den ikke pumpet opp parafin. Da åpnet jeg maskinen og fikk drivstoff pumpe til å fungere. Veken er nå vått og returslangen går rett ned.

Dessverre er den fremdeles kaldt, og jeg fant ut i dag at glødetråden ikke gløder. Den ser fin ut, har en motstand på 2,2ohm ingen kabelbrudd mellom tråden og kretskortet og relaisen på kretskortet fungerer. Jeg har ikke målt hvor mye strøm den trekker, men det står ingen spenning over glødetråden.

Er det noe jeg overser?

For å være sikker har jeg bestilt en servicesett, men skulle det løse problemet?

På forhånd takk for hjelpen!

Beste hilsen, Fabian

* Returslangen. At den går rett ned er jo fint, bare pass på at den skal bare 1 cm gjennom korken og kuttes. Skal ikke stå ned i parafinen. Og pass endelig på at det lille hullet på returnippelen ikke tettes.

* Glødetråden er tydeligvis i orden. Om den ikke gløder når du prøver å starte apparatet, er det enten ledningsbrudd eller feil på kortet. Varmeren skal trekke ca 5 A i ca 2,5 min i oppstart.

* I bruksanvisningen står det "Illumination kerosene" (Lampeparafin) som drivstoff. Bruk heller Fritidsparafin som er anbefalt til alle andre Wallas'er.

Om du ikke har bruks-/monteringsanvisning kan du laste den ned herDer finner du også koblingskjema og kretskortskjema med komponentliste..

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Tusen takk for raskt svar!

Jeg skal dobbeltsjekke for ledningsbrudd. I går målte jeg på kretskortet at de går strøm gjennom relaisen til glødetråden, regner med at det da må være mellom kretskortet og glødetråden. Kan trekke en ny ledning for å eliminere brudd på kabelen.

Skal i tillegg dobbelsjekke det lillehulet på returnippelen!

Takk igjen!

Beste hilsen, Fabian

Hei,

Jeg har nå sjekket med en ny ledning og er sikker på at det ikke er brudd i ledningen fra kretskortet til glødetråden. Allikevel varmer ikke glødetrådetråden, så da må det vel være noe annet.

Kan det hende at det er noe i overopphetingskretsen som ikke er som det burde? Jeg har målt med multimeter, og tror at alle brytere er i riktig tilstand (åpent/lukket), men er ikke helt sikker da det er lenge siden jeg leste tegning og målte på kretskort...

Fins det reserve kretskort til denne modellen?

Beste hilsen, Fabian

Overopphetingskretsen kobler ut pumpen og har ingenting med glødingen å gjøre.

Ser ut for at det er noe galt med kretskortet ditt og etter det jeg vet finnes det ikke nye av denne sorten. Har heller ikke kjennskap om det finnes brukte rundt omkring.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...