Jump to content

Noen som har prøvd Solas HR Titan propell?


000

Recommended Posts

Har prøvd 4-bladeren, og likte den godt. Antar at du er mest interessert i en 3-blader? Jeg vil anta at det er litt karakteristikkforskjell mellom disse. 3-bladeren er vel kanskje litt lignende som Mercurys LaserII-propell? Jeg vil si at til prisen er det gode propeller som yter bra. Det som er verdt å legge merke til er at Solas-propellene ofte er tyngre å dra enn tilsvarende propeller fra Mercury/Yamaha med samme pitch. En Solas/Rubex-propell er gjerne 1" mer i reell stigning enn påstemplet.

 

Jeg tviler ikke på at propeller fra Mercury gjerne har bittelitt bedre toleranser/mindre avvik enn disse billigere propellene. Kanskje også litt annen legering. Men jeg tviler på at det er store forskjeller ute og går. Jeg hadde ikke vært redd for å prøve ut en av disse HR-Titan propellene.

Link to post

Jeg har solas hr titan 3 blada på skibsplasten.

 

synes den sitter bra i vannet og gir båten litt mer løft i baug. Skibsplasten er litt framtung.

 

ellers gikk vel toppfarten opp et par knop. Kvalitetsfølelsen er fin, uten at jeg har så mye å sammenligne med..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Ja det var 3 bladet eg tenkte på.  Det med at Solas kan være litt meir vri på enn oppgitt har eg sett andre steder også. Men da har det vært snakk om 4 bladeren.  Har en solas amita 3 plus nå som er 15.3x21 ser også de har en amita uten plus -den er 14.3 diameter mens denne Titan som skal være speed propellen deres er faktisk enda større med 15.6 . Det er evt 23" stigning modellen eg tenkte på da den eg har nå er for lett. 

Link to post

Hmmm. Jeg mistenker at marketingavdelingen har blingset litt når de beskriver Titan-serien med samme tekst som HR-Titan. De store "mikke-mus ørene" på Titan vitner kanskje mer om en propell for større, tyngre og saktere båter?

 

HR(High Rake)-Titan i 23" er vel 14" i diameter, og er nok den du skal velge hvis du er på jakt etter en propell som gir bra toppfart. Det er slik jeg tolker disse forskjellige seriene til Solas.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

ooja det er både en HR titan og en Titan serie. Ja da faller brikkene meir på plass.  

Tilogmed på solaspropellers står det 

Solas Titan
- Performance prop for high speed planing hulls
- High rake blade design provides excellent bow lift
- Excellent acceleration and top speed
- Cupped blade design increases bite & reduces slip

 

Forøvrig akkurat det samme som står om HR varianten bare overskriften er annerledes. Ikkje til å bli klok på da alt er beskrevet likt utenom i oversikten. 

Jaja HR fantes forøvrig ikkje til Volvo sp. Da kan man legge bort den tanken. takk

Eg skjønner det at man må ha DP for å få noe fart med den typen drev. 

 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post

Jeg skal passe meg for å være skråsikker, men jeg mener å ha lest at man kan bruke selve huben om hverandre, men at thrustwasheren og spaceren bør være samme type som propellen - altså Quicsilver thrustwasher/spacer/mutter/skive til Quicksilver/Mercury-propeller. Er dog ikke  100% sikker, så jeg ville sjekket litt mer.:smiley:

Link to post

Hva gjør egentlig thrustwasheren.? Det er vel den runde på innsiden av propell? Jeg brukte bare det gamle fra alupropellen. Er det dumt? Det funker jo fint..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Si det...:giggle: Det er den "innerste" skiven ja. Jeg ser vel ikke annen forskjell enn at den skal sørge for å passe mot huben i propellen og sikre riktig avstand slik at når man skrur til, så vil hullet til låsesplinten passe og man får riktig press på selve huben. Det er iallefall viktig å sjekke at propellen ikke har vandring frem og tilbake på akselen. Noen mystiske egenskaper utover det tror jeg ikke den har, så hvis ting sitter bra er det sikkert ok.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Kom på det nå: Hvis det er Solas Titan HR-3 med fast/ferdigpresset hub du har, så skal skiver og avstandsstykker passe om hverandre ift. orginalpropell. Så da er tilpassingen allerede gjort. Benytter man propeller med løs/utskiftbar hub, bør man bruke de delene som følger med hub-kitet man må kjøpe.

Link to post

Thrustwasheren har en temmelig viktig oppgave. Hele poenget med å ha en motor baki der er å skyve båten fram i vannet og kraften som propelleren skyver med kan fort være på etpar tonn.... Innenfor spline på propellerakselen er det en liten konisk utvidelse og thrustwasheren ligger kun an på denne konen. Skyvekraften i propelleren overføres altså via hub'en også thrustwasheren til akselen.

Link to post
DieselDahl skrev 4 minutter siden:

Thrustwasheren har en temmelig viktig oppgave. Hele poenget med å ha en motor baki der er å skyve båten fram i vannet og kraften som propelleren skyver med kan fort være på etpar tonn.... Innenfor spline på propellerakselen er det en liten konisk utvidelse og thrustwasheren ligger kun an på denne konen. Skyvekraften i propelleren overføres altså via hub'en også thrustwasheren til akselen.

Ja, det var et viktig poeng.:thumbsup: Man må ikke bruke thrustwashere beregnet på andre motorer/drev om en annen.

Link to post

.. kan fort bli dyrt.    En annen feil som kan gjøres her er at washeren sitter fast i den propellen man tar av , og så setter man på en annen propell uten.   Har sett resultatet av dette når propellen spiser seg inn i uv huset :eek:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...