Jump to content

Stjålen motor?


joelle

Recommended Posts

Jeg kjøpte i Vinter en brukt 2002 modell Johnson motor av en person på QXL.no, har nå fått problemer med motorn som er ett fabrikasjons feil fra fabrikk, jeg har snakket med importør men di vil ikke ta i dette hvis jeg ikke kan fremvise en orginal kvittering.

 

Snakket med selger som sier att han ikke vil oppgi navn på tidligere eier, og att han ikke har orginal kvitteringen sjøl. Etter mange turer oppgir han navn på forhandler der motorn ska ha kommit fra.

Jeg ringer forhandlern som sier att han ikke har solgt noen av disse motorene under dette tidsrom.

 

Da er spørsmålen:

Er det kun jeg som synes att det er merkeligt att selger ikke vill / kan oppgi navn på den som han har kjøpt motorn av.

 

Han kan ikke fremskaffe kjøpskvittering.

 

Min konklusjon her er att jeg eventuellt har kjøpt en motor som er stjålen, jeg ska ju ikke hoppe til forhastede konklusjoner men jeg synes det hele er merkeligt betende fra selger.

Link to post
Share on other sites

Jepp! Synes dette lukter litt, men en kan jo ikke være sikker. Kan jo være en ide å ta med motornummeret til politiet og be dem sjekke. Gjør du det og de ikke finner noe kan du vel bruke den med god samvittighet skulle jeg tro.

 

Men at importøren ikke vil ta i en garanti (reklamasjonssak) fordi en ikke har orginalkvitteringen virker da helt snålt. Kan de gjøre det da????

At motoren er norsk (kjøpt i norge) lar seg vel lett verifisere ved motornummeret så da kan vel ikke de løpe fra sitt ansvar fordi orginalkvittering mangler??? Nei, dette skjønner jeg ikke!

 

tj

Link to post
Share on other sites

Snakket med selger som sier att han ikke vil oppgi navn på tidligere eier ...

Jeg mener det er her problemet ligger. Selger må da kunne oppgi tidligere eier? I tilfelle hvorfor vil han ikke oppgi tidligere eier? Du kan fortelle selger at hvis han ikke har en meget god grunn for å holde dette hemmelig så anser du motoren for å være tyvegods og kommer til å handle deretter (behøver ikke si hva du tenker å gjøre)

Link to post
Share on other sites

Ring tollvesenet i første omgang. De skal ha register på alle påhengsmotorer som er kommet "rette" veien inn i landet, ut ifra motornummer. Jeg gjorde det engang med en motor jeg hadde kjøpt "litt for kjapt" og den viste seg å ikke være innført overhode. Når det er klarlagt vil jeg vel tro at det er forsikringsselkapene som sitter med den mest korrekte listen over "hotte" motorer. Dersom alt er i orden der også, så kan ikke jeg forstå at importør kan nekte å hjelpe deg. Det lokale forbrukerråd kan vel hjelpe deg dersom du fortsatt møter motstand. At selger er tilbakeholden med å opplyse tidligere eier har jeg en viss forståelse for, men da bør han jo tilby seg å kontakte denne selv.

Lykke til!!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en telefon til tollen og di kan ikke finne motorn basert på kun serie nummer, og hvis di ska gå in og søke så må di søke gjenom alle motorer importøren tok in det året.

 

Jeg snakket med det lokale lensmanns kontoret der selger bor og di ska kikke på saken. Deres største problem er att di som raporterer in stjålne motorer oftest ikke har serie nummeret.

 

Og paradoxen i det hele er att det nå viser seg att motorn er stjålen førlorer jag den og det jeg har betalt for den.

 

Men vi får vente tills i morra da ska jeg få svar fra politiet.

Link to post
Share on other sites

Og paradoxen i det hele er att det nå viser seg att motorn er stjålen førlorer jag den og det jeg har betalt for den.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nå ikke sikkert det da Joelle,

 

Lov on godtroererverv:

 

§ 1. 1. Blir en løsøreting solgt av den som sitter med tingen og får mottakeren den overlevert til seg i god tro, hindrer det ikke rettsvinning etter avtalen at avhenderen mangler rett til å rå over tingen. Det samme gjelder ved annen avhending mot vederlag, hva enten det er til eie, bruk eller pant.

 

2. Mottakeren er i god tro når han ikke forstår at avhenderen mangler rett og heller ikke burde ha forstått det om han hadde vært så aktsom som det må kunne kreves etter forholdene ved avhendingen, tingens art og omstendighetene ellers.

 

 

mvh

 

FredT - postet fra jobben

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare håpe på att det er idioti bak, dette med att di ikke vil oppgi den første eier og ikke att den er stjålen, er litt surt og gi fra seg det man har betalt for men på samme gang så ska man ikke glemme den person som da eventuellt har blitt av med sin motor.

Trur hanns frustrasjon er større en min.

 

Og for att ikke glemme den følelse man har av og ha gjort det som er rett og riktigt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...