Jump to content

Noen med erfaring med båtimp. fra Sverige?


ET

Recommended Posts

Skal anskaffe meg ny båt til vinteren, og vurderer å se på båtmarkedet i Sverige. Prisene der er lavere enn her, og sålenge båten er CE-merket og de riktige avgifter blir betalt, ser jeg ikke noe problemer med dette.

 

Tenkte likevel å høre med baatplassens mange erfarne og kunnskapsrike medlemmer om det likevel er noen skjær i sjøen eller andre gode erfaringer som er greit å vite om.

 

Er det noen som kjenner til en god hjemmeside for bruktbåter, a la FINN.NO?

 

ET

Link to post
Share on other sites

Har selv importert ny, amerikansk båt fra Sverige helt i slutten av det forrige årtusen siden det ikke fantes hverken ny eller brukt båt av den typen jeg ville ha i Norge, derimot svensk forhandler (http://www.balux.se). Kjøpte dog uten moter (påhengs). Kurant sak.

 

Noe senere sendte tollvessenet et brev og de skulle sjekke om alt dette skumle der var i orden. Og igjen noe senere fikk jeg brev at, joda, alt var iorden. Kopi av dette gikk forøvrig med til rssr iår og det ble ikke stilt noen spørsmål derfra. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Andreas,

 

det var godt å lese. Antar at det også er kurant å importere motor, enten det er påhengs eller innenbords. Meg bekjent er det kun hestekraftavgift på ca 135/hest som skal betales (utrolig nok).

 

Det blir likevel billigere enn å kjøpe ny motor i Norge. :smiley:

 

ET

Link to post
Share on other sites

...Meg bekjent er det kun hestekraftavgift på ca 135/hest som skal betales (utrolig nok)

Pluss 25% MVA på hestekraftavgiften igjen. Se forøvrig vår Importkalkulator for rask kalkulering av importkostnader på båt og/eller motor (Putt en null i feltet for innkjøpspris båt for å kun beregne importkostnader motor).

 

Edit: Iler til og korrigerer meg selv. Ved nærmere ettertanke er det vel ikke på bare hestekraftavgiften MVA tilkommer, men på kjøpesummen pluss hestekraftavgiften. Kjøper du nytt kan du da kreve at de slår av svensk MVA.

Link to post
Share on other sites

Importerte en 44 fots pinne båt fra Sverige i oktober 04. Ingen problemer men masse MVA penger. Varslet TOLL om at jeg kom på egen kjøl en søndag og møtte opp og tollklarerte på mandag morgen. Største problemet var betalingen av MVA. De forlangte cash eller bank remisse og med Skandibanken er ikke dette enkelt.

Link to post
Share on other sites

Eysteind,

 

ser for meg omtrent det samme som deg både i pris og størrelse. Har vært litt på blocket.se nå, og synes vel egentlig at prisene ikke er så veldig mye lavere, særlig ikke hvis vi legger til moms på hele paketet. Blir nok litt grubling i høst...

 

ET

Link to post
Share on other sites

...... men med alle avgifter, ble de svenske båtene minst like dyre som tilsvarende norske.

......synes vel egentlig at prisene ikke er så veldig mye lavere, særlig ikke hvis vi legger til moms på hele paketet. Blir nok litt grubling i høst...

Til begge to!

 

Ikke glem at en svensk hundrelapp bare "koster" ca 85.- Nkr for tiden.........så det kan da fort bli penger spart av dette!

:wink:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ad moms: Jeg har ferske erfaringer med innføring av båtmotor. Den svenske forhandleren vil refundere den svenske momsen til deg når du kan dokumentere at du har betalt norsk moms på Svinesund (eller hvor du nå passerer grensa). Deretter kan du søke det norske tollvesenet om å få refundert det du har betalt i moms-på-moms - fordi du på grensa betaler moms på hele det beløpet som du har betalt i Sverige.

Jeg har søkt om dette - og det er sikkert en helt kurant sak, men det norske tollvesenet arbeider langsomt. Etter en måned fikk jeg et brev der de står at de ikke vil ha kapasitet til å behandle søknaden før om fire - 4 - måneder.

For min del dreier dette seg heldigvis bare om et par tusen kroner, så jeg skal nok holde ut...

 

I tillegg til moms betaler du som nevnt HK-avgift pr hest. Du finner info om dette på www.toll.no

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...